Bygga baslåda i 960! behöver hjälp

absolute_teddan
17 februari 2009 · 247 Inlägg

Jag håller på att bygga in en 15" i 960in, och de enda sätten som den får plats på är genom att ha den bakåt i skuffen eller genom hatthyllan, jag tror genom hatthyllan blir bäst.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/48700/573117_rwwhq5.jpg

skissade lite!

någon som har testat?
Jag vill höra vad ni folk tycker om denna lösning och om någon har testat det.

Lonefox Bad music kills good sound
17 februari 2009 · 7 241 Inlägg

Ja jo om du planerar att ERSÄTTA hatthyllan helt så funkar det (har gjorts förr) men då skall det vara en riktigt stabil lösning då hatthyllan delvis ingår i krockskydd och karrosens styvhet överlag (sidokrafter).

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
absolute_teddan
17 februari 2009 · 247 Inlägg

Lonefox skrev:
Ja jo om du planerar att ERSÄTTA hatthyllan helt så funkar det (har gjorts förr) men då skall det vara en riktigt stabil lösning då hatthyllan delvis ingår i krockskydd och karrosens styvhet överlag (sidokrafter).

Baslådan kommer inte att ersätta själva hatthyllan. det kommer bara bli ett hål som basen kommer titta upp genom. lådan kommer ligga tätt intill plåten. det kan väll inte påvärka hatthyllans styrka så mycket?

Lonefox Bad music kills good sound
17 februari 2009 · 7 241 Inlägg

absolute_teddan skrev:

Lonefox skrev:
Ja jo om du planerar att ERSÄTTA hatthyllan helt så funkar det (har gjorts förr) men då skall det vara en riktigt stabil lösning då hatthyllan delvis ingår i krockskydd och karrosens styvhet överlag (sidokrafter).

Baslådan kommer inte att ersätta själva hatthyllan. det kommer bara bli ett hål som basen kommer titta upp genom. lådan kommer ligga tätt intill plåten. det kan väll inte påvärka hatthyllans styrka så mycket?

Ett hål på 15"?
Eh vi snackar om ett hål på runt 38-40cm i diameter.
Jo nog F*N påverkar det...ta och klipp ut en pappbit i den storleken så ser du hur mkt av hyllan du tar bort...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
absolute_teddan
17 februari 2009 · 247 Inlägg

Lonefox skrev:

absolute_teddan skrev:

Lonefox skrev:
Ja jo om du planerar att ERSÄTTA hatthyllan helt så funkar det (har gjorts förr) men då skall det vara en riktigt stabil lösning då hatthyllan delvis ingår i krockskydd och karrosens styvhet överlag (sidokrafter).

Baslådan kommer inte att ersätta själva hatthyllan. det kommer bara bli ett hål som basen kommer titta upp genom. lådan kommer ligga tätt intill plåten. det kan väll inte påvärka hatthyllans styrka så mycket?

Ett hål på 15"?
Eh vi snackar om ett hål på runt 38-40cm i diameter.
Jo nog F*N påverkar det...ta och klipp ut en pappbit i den storleken så ser du hur mkt av hyllan du tar bort...

jo jag fattar med att det kan påverka, men eftersom det är mitt i hatthyllan på ovansidan är det inte den mest bäranade delan i hatthyllan, om jag hade kapat i bockningen hade jag fattat på direkten att det påverkas. skit samma, nog av hatthyllan. Vad tror ni annars om att bygga så? blir det bra eller bara skit.

kalle_kalle
17 februari 2009 · 2 914 Inlägg

alltså jag skulle sätta den så den är precis under hatthyllan eller liknande sen såga hål eller på något vis få in "basvågorna" in i cupen?
spekulerar bara så tror ni det skulle funka ni som kan det här bättre än vad jag kan det

Drönirettab
17 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Själva principen att låta basen spela upp genom hatthyllan gör ju att allt ljud kommer in i kupén, under förutsättning att det är tätt mellan hylla och låda. På det sättet är den lösningen bra. smile

Vill man inte kapa en massa plåt så är bandpass ett alternativ, om basen passar i en sån låda förstås.

Senast redigerat av Drönirettab (17 februari 2009)

absolute_teddan
17 februari 2009 · 247 Inlägg

Drönirettab skrev:
Själva principen att låta basen spela upp genom hatthyllan gör ju att allt ljud kommer in i kupén, under förutsättning att det är tätt mellan hylla och låda. På det sättet är den lösningen bra. smile

Vill man inte kapa en massa plåt så är bandpass ett alternativ, om basen passar i en sån låda förstås.

tack. mkt bra svar... angående bandpass går  det inte, för utrummet under hyllan är 39cm och bara basen är 40cm.

Black-Angel
18 februari 2009 · 260 Inlägg

du behöver väl inte ha basen stående den går väl o vinkla lite innan magneten tar i el liggandes rätt med kon uppåt el upp å ner med magnet uppåt?? roll

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang