Skenande Laddtryck?

Bjoooorn
26 februari 2009 · 1 Inlägg

Tjenare, ny på garaget men tänkte se om någon kunde hjälpa mig lite:
Jag ska köpa lite nya grejer till min Toyota Celica GT4 CS. Har tänkt höja laddtrycket lite o så men har hört att laddtrycket kan skena om man ökar det för mycket. Vad beror det på i så fall? Kan det bli mottryck på avgassidan som gör att wastegaten inte kan öppna? Blir det isf om man lurar wastegaten för mycket med en pysventil lr vad är det egentligen som händer?roll

Marlboroman
26 februari 2009 · 8 234 Inlägg

Ökar du laddtrycket så kommer det ju att hålla sig på den nivån du väljer, om inte wg'n är för liten. Om du ska få laddtrycket att skena så lär man ju ta av slangen till wg eller öppna en pysventil fullt eller nåt i den stilen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
raggan
26 februari 2009 · 30 Inlägg

när jag höjer laddtryck så brukar jag spänna upp wastegaten med en fjäder mellan wastegate armen som kommer ut från turbon och någon fast del på turbon t.ex fästet till wastegate klockan.. har alltid funkat kalasbra för mej, gjorde även så för att motverka skenande laddtryck när jag hade det problemet på nån bil där fjädern i wastegateklockan hade blivit slapp.. så kan man justera laddtrycket med starkare/svagare fjäder, eller om man gör något slags justermekanism till fjädern..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang