basen slutade spela...

Tronic
18 juni 2006 · 30 Inlägg

i går när man gled på stan å lyssnade på musik så helt plötsligt slutade basen att spela.. stanade på parkering å kollade alla kablar å säkringar å allt var helt å satt fast å slutsteget lyste som det ska göra.. testade med en annan bas å det fungerear inte heller. så kan det vara lågnivån på sterion eller slutsteget som slutade fungera?


grejerna..

* Cdn SONY Xplod cdx-r3350
* Slutsteget SONY Xplod xm-sd51x
* Jensen 12"

Volvo V40 (1998)
Drönirettab
18 juni 2006 · 21 761 Inlägg

Kolla lågnivån framme vid stereon och vid steget. Om protectionlampan inte lyste på steget så ska det rimligtvis fungera eftersom powerlampan lyste tycker jag.

Antar att framhögtalarna går på stereon, fungerar de eller är de också tysta?

Tronic
18 juni 2006 · 30 Inlägg

Drönirettab skrev:
Kolla lågnivån framme vid stereon och vid steget. Om protectionlampan inte lyste på steget så ska det rimligtvis fungera eftersom powerlampan lyste tycker jag.

Antar att framhögtalarna går på stereon, fungerar de eller är de också tysta?

alla andra hötalare går på stereon å dom fungerar. det är som 4st dioder som lyser lila men protector lampan lyser inte. men ska den lysa grönt? men hur vet jag om inte lågnivån ite fungererar?

Volvo V40 (1998)
Drönirettab
18 juni 2006 · 21 761 Inlägg

Protectionlampan ska inte lysa grönt, den lyser bara rött när det är något fel. De fyra dioderna ska lysa lila när allt är ok.

Om du har ett annat steg så kan du ju koppla in det för att se om det börjar låta. Låter det då så är det steget som är fel men jag tror faktiskt att det är lågnivåkablarna som glappar eller har lossnat. Du kan också prova med andra lågnivåkablar.

Tronic
18 juni 2006 · 30 Inlägg

Drönirettab skrev:
Protectionlampan ska inte lysa grönt, den lyser bara rött när det är något fel. De fyra dioderna ska lysa lila när allt är ok.

Om du har ett annat steg så kan du ju koppla in det för att se om det börjar låta. Låter det då så är det steget som är fel men jag tror faktiskt att det är lågnivåkablarna som glappar eller har lossnat. Du kan också prova med andra lågnivåkablar.

den lyste faktis rött innan jag koplade ur steget.. ??har inget annat slut steg men ska testa med annan lågnivå kabel

Volvo V40 (1998)
Drönirettab
18 juni 2006 · 21 761 Inlägg

Enligt info om steget så har det en trevägs skyddskrets som fungerar så här:

1. Stänger av steget om temperaturen i steget blir för hög.
2. Stänger av steget om det känner av en kortslutning i högtalaringångarna.
3. Stänger av steget om det börjar ge ut likspänning till högtalarna(innebär att steget har pajjat).

Något av dessa fel hade säkert hänt innan du kopplade ur steget.

Tronic
18 juni 2006 · 30 Inlägg

testade slutsteget i en annan bil å det funkade perfekt det är nog lågnivåkabeln det är fel på

Volvo V40 (1998)
Drönirettab
18 juni 2006 · 21 761 Inlägg

Är det säkert.

Tronic
19 juni 2006 · 30 Inlägg

Drönirettab skrev:
Är det säkert.

nej det äre det inte köpte en ny nivåkabel idag å det funkade inte  slutsteget är helt å ny nivåkabel.. steget lyser men inte Protectionlampan..jag börjar to att det har hänt nå me sterion nån överbelastning lr nå??

Volvo V40 (1998)
Drönirettab
19 juni 2006 · 21 761 Inlägg

Har du tillgång till en annan stereo så prova att köra med den och se om det fungerar.

Johan-hej Häj Häj
19 juni 2006 · 90 Inlägg

Hu skulle det vara om du köpte en multimeter på claes ohlsson till exempel för 100 spän och kollar om det alls finns nån spänning i sladdarna mellan steget och basarna, sen kan du kolla om steget alls ger ut nån ström

V O L V O
2 4 0 G L I N J E C T I O N
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang