Saab 9-5 som drar olja???

Rally86 Skåne
2 mars 2009 · 269 Inlägg

Är det någon som gjort det här wd40 tricket??????

Senast redigerat av Rally86 (3 mars 2009)

Man lever bara en gång......
oljekungen kemist
2 mars 2009 · 46 Inlägg

Vad kör du på för olja? Vet inte vilken viskositet den bilen skulle haft från början men på de senare modellerna är väl 5w-30 rekomenderat om jag inte missminner mig. När en bil har gått över 15 000 mil så har det hunnit bli lite glapp både här och där, jag själv gick upp till en 5w- 40. Givetvis helsyntet och följde ACEA A3 normen som det stog i instruktionsboken. Har en gammal mondeo och de är kända för lite oljerök men den är borta och hela motorn blev tystare.

Rally86 Skåne
2 mars 2009 · 269 Inlägg

oljekungen skrev:
Vad kör du på för olja? Vet inte vilken viskositet den bilen skulle haft från början men på de senare modellerna är väl 5w-30 rekomenderat om jag inte missminner mig. När en bil har gått över 15 000 mil så har det hunnit bli lite glapp både här och där, jag själv gick upp till en 5w- 40. Givetvis helsyntet och följde ACEA A3 normen som det stog i instruktionsboken. Har en gammal mondeo och de är kända för lite oljerök men den är borta och hela motorn blev tystare.

Aa ska kolla de med oljan, tackaar för tipset !!!

Man lever bara en gång......
oljekungen kemist
2 mars 2009 · 46 Inlägg

Your´e wellcome

Rally86 Skåne
3 mars 2009 · 269 Inlägg

Jag har Mobil1 0-40W Olja, tror den är för tunn! blir tyvärr mkt kallstarter med bilen! går mest i byn!!! Kan det vara det som gör ocksåatt den drar olja??? Alltså mkt kallkörning!!!

Man lever bara en gång......
Rally86 Skåne
3 mars 2009 · 269 Inlägg

Någon som har någon erfarenhet av detta problem??

Man lever bara en gång......
dr-aero
3 mars 2009 · 290 Inlägg

för mycket små körning så pajar turbon.
det är enklare att kolla om turbon e kass genom att ta av slangen efter ic n det brukar stå mycket olja där då.

dr-aero
3 mars 2009 · 290 Inlägg

du skall köra på 0w 40.

Rally86 Skåne
3 mars 2009 · 269 Inlägg

dr-aero skrev:
för mycket små körning så pajar turbon.
det är enklare att kolla om turbon e kass genom att ta av slangen efter ic n det brukar stå mycket olja där då.

Aa hat kollat den men inget direkt glapp i den!!  Och har haft av slangen efter ic!

dr-aero skrev:
du skall köra på 0w 40

snackat med en på verkstads delen på Speedparts, och ha sa att man skulle testa o gå över till delsyntet 10-40w olja  hmm

Man lever bara en gång......
CrazyBone
3 mars 2009 · 128 Inlägg

Rally86 skrev:

dr-aero skrev:
för mycket små körning så pajar turbon.
det är enklare att kolla om turbon e kass genom att ta av slangen efter ic n det brukar stå mycket olja där då.

Aa hat kollat den men inget direkt glapp i den!!  Och har haft av slangen efter ic!

dr-aero skrev:
du skall köra på 0w 40

snackat med en på verkstads delen på Speedparts, och ha sa att man skulle testa o gå över till delsyntet 10-40w olja  hmm

Ja körde med delsyntet 10-40w olja  i min gammla 9-5:a ,,,den drog alldrig nån olja faktist ,,medan kompisen körde med 5-30w o hans drog olja ..

Fakta om Bilar
Förekommer endast i färgerna snorgrönt,grisrosa samt jungfruvit.
Världens största försäljare av bilar är överraskande varken GM, Ford eller Lada, utan en skygg herre från Trosa vid namn Ahlgren.
Rally86 Skåne
3 mars 2009 · 269 Inlägg

CrazyBone skrev:

Rally86 skrev:

dr-aero skrev:
för mycket små körning så pajar turbon.
det är enklare att kolla om turbon e kass genom att ta av slangen efter ic n det brukar stå mycket olja där då.

Aa hat kollat den men inget direkt glapp i den!!  Och har haft av slangen efter ic!

dr-aero skrev:
du skall köra på 0w 40

snackat med en på verkstads delen på Speedparts, och ha sa att man skulle testa o gå över till delsyntet 10-40w olja  hmm

Ja körde med delsyntet 10-40w olja  i min gammla 9-5:a ,,,den drog alldrig nån olja faktist ,,medan kompisen körde med 5-30w o hans drog olja ..

Mm, min har gått 23 000mil också, så den är ju sliten i sig, men den ska ju inte dra 0,5L på 60-70 mil

Man lever bara en gång......
dr-aero
3 mars 2009 · 290 Inlägg

Rally86 skrev:

dr-aero skrev:
för mycket små körning så pajar turbon.
det är enklare att kolla om turbon e kass genom att ta av slangen efter ic n det brukar stå mycket olja där då.

Aa hat kollat den men inget direkt glapp i den!!  Och har haft av slangen efter ic!

dr-aero skrev:
du skall köra på 0w 40

snackat med en på verkstads delen på Speedparts, och ha sa att man skulle testa o gå över till delsyntet 10-40w olja  hmm

det bör du inte göra, det är en väldig skilnad på oljorna men det fin kanske någon delsyntet som e bra ta den som han rekomenderade på Speedparts isf, men du får nog byta mycket oftare.

CrazyBone
3 mars 2009 · 128 Inlägg

Rally86 skrev:

CrazyBone skrev:

Rally86 skrev:

dr-aero skrev:
för mycket små körning så pajar turbon.
det är enklare att kolla om turbon e kass genom att ta av slangen efter ic n det brukar stå mycket olja där då.

Aa hat kollat den men inget direkt glapp i den!!  Och har haft av slangen efter ic!


snackat med en på verkstads delen på Speedparts, och ha sa att man skulle testa o gå över till delsyntet 10-40w olja  hmm

Ja körde med delsyntet 10-40w olja  i min gammla 9-5:a ,,,den drog alldrig nån olja faktist ,,medan kompisen körde med 5-30w o hans drog olja ..

Mm, min har gått 23 000mil också, så den är ju sliten i sig, men den ska ju inte dra 0,5L på 60-70 mil

min hade gått 27 000mil innan ja krocka med den ,,, o min va ganska hård körd ,,testa byta olja de skadar ju inte ,,

Fakta om Bilar
Förekommer endast i färgerna snorgrönt,grisrosa samt jungfruvit.
Världens största försäljare av bilar är överraskande varken GM, Ford eller Lada, utan en skygg herre från Trosa vid namn Ahlgren.
danskozz
3 mars 2009 · 74 Inlägg

om den fortfarande ryker blått efter du har bytt vevhusventilationen så kan de även vara bajonettskruven som sitter vid termostathuset. den går till vattenkylningen till turbon. och om den har kleggat igen en del så blir de sämre kylning till turbon och då ryker den även blått. de kan även vara de som gör att din bil drar så mycke olja!

Senast redigerat av danskozz (3 mars 2009)

vinter projektet!!! Saab ng900 2.0T "KmK Edition" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=115882
Rally86 Skåne
4 mars 2009 · 269 Inlägg

danskozz skrev:
om den fortfarande ryker blått efter du har bytt vevhusventilationen så kan de även vara bajonettskruven som sitter vid termostathuset. den går till vattenkylningen till turbon. och om den har kleggat igen en del så blir de sämre kylning till turbon och då ryker den även blått. de kan även vara de som gör att din bil drar så mycke olja!

Den rycker inget alls hmm

Man lever bara en gång......
Rally86 Skåne
4 mars 2009 · 269 Inlägg

asså vet inte om jag ska ha hel eller delsyntet olja längre alla säger olika hmm

Man lever bara en gång......
Fredrik-79
4 mars 2009 · 2 164 Inlägg

Tippar på att kolv ringarna börjar bli lite slitna!
Antingen kör du vidare eller sparar ihop till andra kolvar av smidda typen eller Trionic 5 kolvar och stakar!

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang