El-fel, och startspärr, Chevrolet TransSport

Max32
9 mars 2009 · 2 Inlägg

Den vägrar slå till startmotorn även om batteriet är fulladdat. Övrig el fungerar i bilen men när man försöker starta så hörs det bara ett kluck, startmotorn drar inte runt.

Till saken hör att den drar tjuvström någonstans, om batteriet är fulladdat så går det ned till 3 Volt på bara någon vecka. Jag tror att det kan vara något som stör jordningen till startmotorn kanske så båda felen (tjuvströmmen som tas och att startmotorn inte slår till hör ihop.

Kan man via säkringarna mäta var ström förbrukas och på den vägen försöka spåra var tjuvströmmen förbrukas ?
Till saken hör också att bilen tidigare hade ett Cargard billarm som bortmonterades av den tidigare ägaren, men jag vet inte om allt kablage också bortmonterades. Startproblemen kommer i perioder så det verkar kunna vara någon kabel som glappar eller kommer emot motorblocket någonstans som är strömförande och när detta sker så förbrukas ström + att bilen inte startar även om batteriet har laddats upp.

Någon som har en idé hur man löser detta ?

Drönirettab
9 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Du skriver att batteriet går ner till 3 V på bara en vecka, har såna urladdningar hänt flera gånger med det batteriet?

För att få reda på ifall du helt kan utesluta batteriet så får du mäta spänningen på batteripolerna när du vrider nyckeln i startläge. Även fast batteriet är fulladdat enligt laddaren så kan det vara i dåligt skick med tanke på den djupurladdning (flera stycken?) som har skett.

Tjuvströmsmätning kan du göra ungefär på det sätt som du har skrivit, men enklast är nog att koppla in mätinstrumentet mellan batteripol-batterikabel och sedan ta ur en säkring i taget tills du hittar "rätt" säkring. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang