Söker Någon Som Byggt Egna L.e.d Bakljus Eller Dyl

_zigge_
4 mars 2009 · 313 Inlägg

Hej alla glada..

Söker dig som har erfarenhet av led diodrar..

Ska nämligen löda ihop egna bakljus av 5mm diodrar. Måste då veta lite hur det funkar för att få det lysa starkt vid broms och svagt vid positionsljus.. Samma sak hur man gör med lampvarningen i bilen och att blinkisen inte ska blinka snabbt.. etc.

Snälla någon som har erfarenhet av detta..

kontakta mig på bunker_3@hotmail.com

//Robin

Dodge Charger "Only REAL Power" (1966)
eriond
8 mars 2009 · 7 Inlägg

Hur gammal är bilen du ska göra det till? Moderna bilar reglerar blinkningen elektroniskt, så det blir ingen skillnad i blinkhastighet med LED. Däremot kan man som du säger få problem med glödljusvakten, eftersom LED drar mycket mindre ström.

För att ändra ljusstyrkan på en LED, måste man ändra strömmen genom dioden. En vanlig röd LED vill ha runt 20mA för att lysa bra och leva länge. De här siffrorna får man från databladet för dioden.

Återkom med hur många dioder du tänker använda, och av vilken sort (exakt benämning/inköpsställe/etc), så kan jag göra ett kopplingsschema åt dig.

/e

TurbOla Reservdansk
8 mars 2009 · 6 271 Inlägg

Detta är intressant, också lite nyfiken på hur det fungerar.
När man bromsar, tänds det då bara fler dioder, eller det är högintensitetsdioder?

Och hur tar man sig runt glödljusvakten på en lite äldre bil, ca 10-15 år gammal?

Strömmen ändrar man väl med motstånd som man sätter innan dioderna, som man parallellkopplar, eller har jag fel?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
eriond
8 mars 2009 · 7 Inlägg

Ja, det finns flera alternativ. Att använda separata slingor till bak- resp bromsljus gör konstruktionen enklare. Här kan man tänka sig att placera dioderna i bikakemönster (6-kantiga celler) där man har var sjätte diod tänd för det vanliga bakljuset, och i bromsläge tänder man de övriga fem. För den konstruktionen använder man sig av mycket små, ytmonterade dioder, för att ge ett jämt sken. Alla dioderna (både bak- och broms) är av samma sort/intensitet.

Ett annat sätt är att använda olika typer av dioder med olika intensitet. I det fallet har man ett 1:1-förhållande; för varje bakdiod går det en bromsdiod. Fördelen här är att man kan få ett ännu jämnare utseende, eftersom de tända dioderna befinner sig närmare varann. Nackdelen är att högintensitetsdioder dels är större, men också behöver särskilda hänsyn gällande värmeavledning etc.

Vissa bilfabrikanter väljer att avsiktligen lägga dioderna en bit ifrån varandra, så att man även på avstånd skall se att det just är LED. I det fallet väljer man bara högintensitetstypen, och istället driver dem med en låg ström för bakljus och normal ström för broms.

För att komma runt glödvaktsproblemet så leder man bort tillräckligt med ström över ett effektmotstånd vid sidan om.

Den i mitt tycke allra snyggaste lösningen har jag tänkt på att patentera för över tio år sedan, men är alldeles för lat... :-) Så här får ni den, free of charge:
Man lägger RGB-dioder i en enda täckande matris, lika stor som hela ljusinsatsen. Sen kan man programmera vilken ljusbild man vill. Man kan byta placering på alla ljusen som man känner för, ha en blinksignal som rullar fram åt det håll man ska svänga, ett bromsljus som växer fram, etc., etc. Fantasin sätter gränserna. Jag har kunnandet att göra elektroniken, men är rätt kass på det mekaniska, som att göra en ny front i klar plast och sånt...
Men vem vet, nån dag kanske jag tar tag i det projektet (också).

/e

TurbOla Reservdansk
8 mars 2009 · 6 271 Inlägg

Du kan det här ju. smile

Tittade lite snabbt, och såg att RGB-dioderna är relativt dyra, 10kr/st om man beställde mer än 10st...

Själv hade jag kunnat tänka mig lösningen som gör att det syns att det är dioder som lyser (högintensitetsdioder med avstånd emellan).
Man borde ju kunna ta de vanliga baklamporna, dela på dom i limningen och montera in dioderna, och sen sätta ihop det igen.

På det viset borde man kunna göra "plattor" med dioder ganska enkelt. smile

Liten fråga till, hur skulle besiktningen se på detta?
Bilprovningen brukar inte tycka om modifikationer.

Senast redigerat av TurbOla (8 mars 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
eriond
9 mars 2009 · 7 Inlägg

Jo, du har rätt i att det blir en dyr lösning, men är det inte det dom säger: "Det kostar att ligga på topp..."

Nån gång när jag har några tusen över som inte behövs till husrenovering eller blöjor, ska jag bygga mig en RGB-matris... nån gång.

Jag har inte kollat på vad bilprovningen skulle säga, men uppenbarligen så har ju de flesta bilfabrikanter kommit undan, så visst borde en hemmasnickrare lyckas? Det gäller att det ser proffsigt och fabriksgjort ut, så tror jag att man kommer undan. Jag har lusläst både trafikförordningen och TS rekommedationer, men inte kunnat hitta någon specifik text som beskriver bak/bromsljus. Jag hittade faktiskt inget alls om bromljus! Det verkar inte som att de är obligatoriska...

Ett bra ställe att hitta (relativt) billiga, starka dioder på är DealExtreme. De skickar fraktfritt från HongKong, och levererar oftast inom en vecka. Led1.de är också ett bra ställe att kolla på.

Gällande ljusstyrka så finns ett flertal artiklar på nätet, här är en som jag tycker är intressant och har en ganska praktisk approach: http://led.linear1.org/how-is-led-brigh … o-current/

Nä, nu är det läggdags...

/e

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang