Pulserande/hack vid fullt gaspådrag A3 -97

tobee
18 juli 2008 · 735 Inlägg

Dikkie skrev:
Ah det är ju underbart!

Då beställer jag en sån idag.

Är det svårt att förstå sig på programmet?

Kanon, du ska ha ett stort tack för hjälpen Tobee!

Kolla felkoder är superenkelt, detta kommer du förstå bara av att titta på programmet. Allt annat du gör bör du har läst på i manualen först. Finns funktioner man kan råka aktivera som ställer till både med det ena och det andra:S

The_Kid
18 juli 2008 · 21 Inlägg

MaZzej skrev:

tobee skrev:
MaZzej: Vad kör du med för stift? Platina är det enda rätta på din chippade bil annars kan det börja hugga, särskillt om du har ett aggressivt chip. Jag körde med (nya)originalstift+Jörgs mirakelkur ala 1.43 bar... Ingen vidare kombo;)

Dikkie: KOLLA FELKODER!!! For gods sake.... Skrev det ju för 1 1/2 månad sen, det är det första, billigaste och enklaste man gör. www.24.se har kabeln du behöver!

Tror jag har platina.. hmm Vad fan kan d va då? dem har kollat alla felkoder på audiverkstaden men kan inte se nått fel. Om det kan vara någon hjälp så "hackade" den ännu mer när ja hade öppet luftfilter :S

Antingen byter du till riktiga tändkablar eller så minskar du gapet på tändstiften med en tiondels milimeter eller 2 så kommer problemet att vara ur världen!

Mitsubishi 3000 GT "Veilside" (1992)
Dikkie
18 juli 2008 · 81 Inlägg

Nu har jag precis varit ute och bytt ut dumpen, mot en förstärkt orginaldump.
Tror det var en till en Audi TT...
Iaf så körde jag ca en kvart och testade, började på 1000varv och sen gasen i botten upp till 4000 och det blev inte ett hack någon gång.
Iofs så är det inte alltid det blir något men man kan alltid hoppas att det håller i sig.

Ang tändkablar, tändspolarna sitter direkt ovanpå tändstiften så några tändkablar finns det inte.
Kollade tändstiften och dom såg bra ut. Det är tre stycken "pinnar" på dom. isåfall så måste man ju böja till alla tre.

MaZzej
19 juli 2008 · 136 Inlägg

som sagt så kan ja inte byta tändkablarna. men kanske minska gapet som du skriver.. hur gör man d då? tongue

De Säger Vi Hej!
Dikkie
21 juli 2008 · 81 Inlägg

Har inte hunnit köra så mycket i helgen men kan ändå säga att det är helt klart bättre, fick endast ett litet "hack" när jag var ute en sväng.
Får hem kabel till felsökning nu i veckan, är det rent där så blir det trim.

Om allt fungerar som det ska nu och det inte dyker upp några felkoder så blir det till att chippa bilen.

Frågan är då vilket företag som ska göra detta?
Antingen T.M. Chiptuning, kostar 3000kr och är jag inte nöjd så återställer dom det gratis. Får ut 196HK och 280Nm
Eller
BSR, kostar 6400kr och jag får ut 193HK och 302Nm

Senast redigerat av Dikkie (21 juli 2008)

Dikkie
23 juli 2008 · 81 Inlägg

Hej igen!

Nu sitter jag här med en Laptop som jag precis installerat Vag-Com på.
Är det något speciellt jag ska tänka på innan jag kör igång?
Inställningar av något slag, förutom att ställa com-porten?

Något som jag INTE bör göra när den är kopplad till bilen?

Mvh Nils

Dikkie
29 juli 2008 · 81 Inlägg

Nu har jag kollat felkoderna och det är helt rent.
Hacket finns fortfarande kvar men i mycket mindre utsträckning än innan.
Men det finns där vid fullgas, märker det endast på tvåan och trean när man kör från lägre varv och trycker gasen i botten.
Känns som att den bygget upp för mycket tryck för att den ska kunna hålla kvar det.

Tändstiften är kollade, dom ser bra ut.
Dumpen är bytt, då blev det bra mycket bättre.
Felkoderna kollade.
Magnetventilen vid turbon är kollad.
Bilen är ej chippad.

Ni andra som har detta felet, har ni kommit någon vart?

tobee
29 juli 2008 · 735 Inlägg

Det du nu ska göra (om du nu skaffat fungerande vag-com) är detta:

Med VAG COM ikopplat och 'Measuring blocks' uppstartat kan du välja att kolla block mellan nummer 001-256....det varierar kraftigt från modell till modell(och år, motor osv) så det går inte säga vilket block du skall välja. Du skall iallafall ta fram ett block där det står 'Mass air flow' och det skall raporteras i g/s...det är det värde som LMM mäter upp man får där. Under en fullgasrepa skall du dra på (helst trean) hela vägen upp till 6000rpm, så att du passerar varvtalöet för max effekt.

Ett riktvärde är att en motor kan prestera 1,2 hästkrafter per gram luft på en sekund. Din motor skall ha 150hk och 150/1.2= 125g/s.
Har du normalt laddtryck(original = ca 0,3-0,5 bar) så skall flödet bli detta ovan.

Under denna repa skall massflödet öka tills en topp som ligger där din motor ger max effekt(5700rpm?) och värdet skall vara effekten/1.2...är bilen ochippad och har 150hk så blir det alltså 150/1.2=125 g/s.
Det behöver inte vara exakt detta värde, men det bör ligga i närheten av.
Är bilen ochippad och du bara får 100g, då är det bara att byta lmm.

Kolla även av laddtrycket i en annan block, det skall vara 0,3-0,5 som mest och sjunka mot cirka 0,3 på högre varv. Boost pressure(specified) och boost pressure(actual) ska ligga nära varandra hela tiden!!! Om inte... Enkelt förklarat så vill då bilen ha ett högre laddtryck än vad bilen i praktiken har. Eftersom luften släpps ut i atmosfären såklart. Isåfall har du troligtvis en läcka på en tryckslang vilket orsakar dina problem. Då får du provtrycka systemet med MAX 0.5bar och lyssna efter pys. Har du läckage lovar jag att du hör och märker det. Nar jag hade hål så kom jag inte ens upp i 0.1 bar! Plugga igen vevhusventilationen när du gör detta by the way.
Du får helt enkelt leta efter dessa 'Measuring blocks'. På min gamla A3 låg lmm-mätningen på 001 och laddtryck på 115, har du tur ligger dom där för dig också!

Senast redigerat av tobee (29 juli 2008)

Dikkie
5 augusti 2008 · 81 Inlägg

Kanon med ett sånt utförligt svar smile

Har varit ute nu och testat bilen lite med vag-com inkopplat.
Körde testet med g/s och fick en topp på ca 124-128g/s, slänger upp bild på vag-scope så fort jag kan..

När det gäller testet av laddtrycket så kan jag bara komma upp till block 025, sen måste man ha fullversion av programmet.
Har varit inne på "den i media omtalade siten" och gjorde enligt vad du skrev ovanför men den vägrar att funka, kanske kan ta de på pm.

Dikkie
6 augusti 2008 · 81 Inlägg

Här kommer den.

http://91.189.44.250/vag-scope.jpg

Dikkie
12 mars 2009 · 81 Inlägg

Har fortfarande samma problem med "hack/pulsering" vid fullt gaspådrag.
Är väldigt sugen på att chippa bilen nu men vill först reda ut vad som är fel, antar att det blir värre om jag chippar.
Finns det något sätt i VAG-COM där man kan kolla tändspolarna??

HateCrew666
13 mars 2009 · 77 Inlägg

Har samma problem på min 940 med att accet pulserar me plattan i mattan på 2an å 3an

Volvo V70 T5 "GoCarten" (2000)
Volvo 940 S 2.3 f.d. ltt "Galten" (1996)
tobee
14 mars 2009 · 735 Inlägg

Dikkie: Det enda du kan göra i din sits är att byta ut komponent efter komponent tills du hittar felet.
Ett alternativ är ju att chippa bilen hos en seriös firma med stora erfarenheter av VAG-bilar, exempelvis dahlbäck. Dom kommer hitta felet åt dig. Du kanske tom slipper betala för felsökningen iom att dom ändå provkör bilen före och efter chippning. Om det nu mot förmodan tar dom ett par timmar att hitta felet är det inte värt ett par tusen för att slippa detta? Du borde ju störa dig duktigt på detta vid det här laget...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang