Hur ska jag använda mina komponenter?

HOLLELLE
24 juni 2006 · 409 Inlägg

Tja. Har fått lite olika högtalare och har endast tänkt använda mig av dessa. Tänkte fråga om lite ideér hur jag ska använda mina billiga prylar.

Det jag har att tillgå är:

DLS 8"
Boschmann 8"
Pyramid 12" och 10"
2st slutsteg. På 2*100W och 2*150W

Vilka komponenter hade ni använt?
Hur hade ni byggt lådan för bästa ljud?
Tacksam för svar!
/h0lle

pwilhelm Hewi
25 juni 2006 · 571 Inlägg

Är dls och bochmann koaxialer eller basar? För lådtips måste du skriva vad det är för modell beteckning på högtalarna.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
NoXXaN El/automations- ingenjör
26 juni 2006 · 112 Inlägg

Pyramiderna kan du ju använda om du ska sänka något nångång... Vad hade du för fabrikat på stegen? Effekten är ju ganska ointressant egentligen, det är ju strömstyrka och hur steget behandlar signalen som är det relevanta... alla stirrar sig blinda på effekten... T ex det står 1x3000w då kanske det kan lämna 1000w egentligen, detta kallas rms-effekt det är den effekt som den kan lämna kontinuerligt. Din-effekt är nominell effekt som man kan uppnå vid ett väldigt kort ögonblick.
Därför undrar jag nu vad det är för steg du har och om man kan lita på effekten, hur det spelar, om du får en vettig ljudbild etc.

Om du drömmer om att besegra mig är det bäst att du ber om ursäkt när du vaknar
gurenius
26 juni 2006 · 1 631 Inlägg

h0lle skrev:
Vilka komponenter hade ni använt?
Hur hade ni byggt lådan för bästa ljud?

Pyramid 12" i en sluten låda på ca 35-40 liter, drivet av ditt största slutsteget (bryggat).

Ditt andra slutsteg använder du till ett nytt framsystem, alternativt ett par 6x9or.

DLS 8", Boschman 8" och Pyramid 10" - används ej.


(OBS: Är någon av 8orna koaxer så kan de användas istället för 6x9or. De är dock inget alternativ som framsystem).

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang