Ericssons Volvo 944 Turbo Civilbil Projekt. Avslutad "Bilen Såld"

steena Volvo for life
7 mars 2009 · 571 Inlägg

volvo_dude skrev:
nu har jag fått lite funderingar om man ska sätta i en m90 eller en m47 istället för m46an

Rätta takter, m46 är så tråkig tongue

Volvo for life
volvo_1987
7 mars 2009 · 1 675 Inlägg

m90 så klart wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
7 mars 2009 · 1 659 Inlägg

M90!

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Aga_Diff Bärs!
7 mars 2009 · 3 456 Inlägg

volvo_dude skrev:
nu har jag fått lite funderingar om man ska sätta i en m90 eller en m47 istället för m46an

Eller så köper du min M46'a så slipper du massa fix med kardan... wink

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
7 mars 2009 · 5 650 Inlägg

steena skrev:

volvo_dude skrev:
nu har jag fått lite funderingar om man ska sätta i en m90 eller en m47 istället för m46an

Rätta takter, m46 är så tråkig tongue

nja bara att m46an börjar ge upp finns ingen overdrive i funktion längre


volvo_1987 skrev:
m90 så klart

funderar på den dock svindyr bara

Robban_89 skrev:
M90!

börjar luta åt de hållet

Aga_Diff skrev:
Eller så köper du min M46'a så slipper du massa fix med kardan... wink

skick /pris?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Aga_Diff Bärs!
7 mars 2009 · 3 456 Inlägg

volvo_dude skrev:

Aga_Diff skrev:
Eller så köper du min M46'a så slipper du massa fix med kardan... wink

skick /pris?

Suttit på en 240 Turbo -84(240's spakställ), ca 20000mil, bud...

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
8 mars 2009 · 5 650 Inlägg

Aga_Diff skrev:

volvo_dude skrev:

Aga_Diff skrev:
Eller så köper du min M46'a så slipper du massa fix med kardan... wink

skick /pris?

Suttit på en 240 Turbo -84(240's spakställ), ca 20000mil, bud...

aha ok återkommer till dig fall de är så att min m46 är körd. Och inte går och få liv i alls längre

vad äre för skillnad på 240is spakställ gämfört mot de tidiga modellerna av 940?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
17 mars 2009 · 5 650 Inlägg

nu äre så att jag gärna skulle vilja ha lite förslag på ider vad man kan göra.. börjar få ide torka

+att skulle vilja veta lite vad ni tycker om man ska forsätta projeket eller sälja volvon och köpa en annan bil och göra 1 nytt projekt?

om de är nån som vill man ska fortsätta såna fall mata lite ider helst inte allt för dyra då de fortfarande är ont om chash

// ericsson

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
steena Volvo for life
17 mars 2009 · 571 Inlägg

MrEricsson skrev:
nu äre så att jag gärna skulle vilja ha lite förslag på ider vad man kan göra.. börjar få ide torka

+att skulle vilja veta lite vad ni tycker om man ska forsätta projeket eller sälja volvon och köpa en annan bil och göra 1 nytt projekt?

om de är nån som vill man ska fortsätta såna fall mata lite ider helst inte allt för dyra då de fortfarande är ont om chash

// ericsson

Skit i att sälja iaf, har du inge cash så kan du lika gärna behålla 940in wink

Volvo for life
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
17 mars 2009 · 5 650 Inlägg

steena skrev:

MrEricsson skrev:
nu äre så att jag gärna skulle vilja ha lite förslag på ider vad man kan göra.. börjar få ide torka

+att skulle vilja veta lite vad ni tycker om man ska forsätta projeket eller sälja volvon och köpa en annan bil och göra 1 nytt projekt?

om de är nån som vill man ska fortsätta såna fall mata lite ider helst inte allt för dyra då de fortfarande är ont om chash

// ericsson

Skit i att sälja iaf, har du inge cash så kan du lika gärna behålla 940in wink

sant iof men skaffa sig en dator tex för 20 lök kostar ju inget och ha som 940in gör kostar multum stilla stånde som gånde

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
17 mars 2009 · 5 650 Inlägg

händer så lite så tog lite kort när ja va ute och satt tillbaka överväxel relät tog ur de för nåndag sen för och kolla nret på den..


så häre stått 1 par dagar då jag inte orkat gått ut med relätbig_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/26826/596791_p3twr3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/26826/596792_osneh8.jpg

trevliga el centralen

https://www1.garaget.org/gallery/archive/26826/596795_4jcdor.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/26826/596797_bg4wth.jpg

allt tillbaka som de ska va

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
18 mars 2009 · 5 650 Inlägg

då va man ute och ålade under bilen och kollade kablarna till v-lådan "overdriven"
uppenbart läcker overdriven olja så alla kablar va dränkta i torr olja

gjorde rent dem och hoppades på att de skulle funka men uppenbart så funkade de inte antar att de är lådbyte kvar om man vill ha en 5ans växel

lite bilder på prylarna

https://www1.garaget.org/gallery/archive/26826/597373_jht8g2.jpg

hur de såg ut innan man börja

https://www1.garaget.org/gallery/archive/26826/597375_mv104m.jpg

aningen för mkt blöt olja mellan tillstats"overdriven" och kardanen

https://www1.garaget.org/gallery/archive/26826/597376_bzyd8z.jpg

kontakt ytorna blev bra mkt renare men resultatet blev inge anorlunda


https://www1.garaget.org/archive/27/26826/95228/95228-1286601.jpg
passa även på ta kort när man ålade där under=D


nån som har nån ide om de går och få liv i overdriven igen? menar känns ju inte tex lönt och renovera den när en m46 låda får man för 1 par 100

va allt för nu iaf

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
kolvas
18 mars 2009 · 4 001 Inlägg

har inte läst hur mycket felsökning du gjort men här är några tips:
1. Kolla oljan, för lite olja i lådan så går inte OD:n i
2. kolla så det är rätt olja i lådan, ska vara automatlådeolja
3. kolla så du får ström på solenoiden, 4:an måste vara i, jag har varit med om att  växelllägesgivaren gett upp

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Volvo_Mannen Volvoskadad
18 mars 2009 · 6 017 Inlägg

Äh. kasta od lådan i sjön och skaffa en M90 istället. Som dag och natt att växla med M90 mot M46/47 tongue

Jonas
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
18 mars 2009 · 5 650 Inlägg

kolvas skrev:
har inte läst hur mycket felsökning du gjort men här är några tips:
1. Kolla oljan, för lite olja i lådan så går inte OD:n i
2. kolla så det är rätt olja i lådan, ska vara automatlådeolja
3. kolla så du får ström på solenoiden, 4:an måste vara i, jag har varit med om att  växelllägesgivaren gett upp

grejjen är ju den att han går i och funkar så länge man inte gasar minsta lilla gas så slänger han sig enr på 4an enligt volvo kunde de bara va kabel lr oringarna:S



Volvo_Mannen skrev:
Äh. kasta od lådan i sjön och skaffa en M90 istället. Som dag och natt att växla med M90 mot M46/47 tongue

betalar du den såwink de är anledningen till jag inte har m90 har inte råd och köpa en

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
kolvas
18 mars 2009 · 4 001 Inlägg

det låter mer som för dålig oljenivå, då hoppar dom i & ur lite när dom själva känner för det

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
18 mars 2009 · 5 650 Inlägg

kolvas skrev:
det låter mer som för dålig oljenivå, då hoppar dom i & ur lite när dom själva känner för det

helt 100%?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
kolvas
18 mars 2009 · 4 001 Inlägg

99% iaf.
Det är lätt att kolla, nivåpluggen sitter på vänster sida på lådan, se till att bilen står på jämt underlag och plocka bort pluggen å in med lillfingret, nivån ska vara typ 1cm under nivåpluggen

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
18 mars 2009 · 5 650 Inlägg

kolvas skrev:
99% iaf.
Det är lätt att kolla, nivåpluggen sitter på vänster sida på lådan, se till att bilen står på jämt underlag och plocka bort pluggen å in med lillfingret, nivån ska vara typ 1cm under nivåpluggen

ah ok får prova de vid nästa försök

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
18 mars 2009 · 5 650 Inlägg

bort sett från overdrive kronglet så fick han gå igenom en runda med statoils guldtvätt
hade lite tråkigt så fick bli en film när han va där inne




lite bilder på hur de blev

https://www1.garaget.org/archive/27/26826/95228/95228-1287258.jpg
https://www1.garaget.org/archive/27/26826/95228/95228-1287259.jpg
https://www1.garaget.org/archive/27/26826/95228/95228-1287260.jpg
https://www1.garaget.org/archive/27/26826/95228/95228-1287261.jpg

tyvär så börjar han bli lite smått blek bak men om jag har kvar bilen i sommar så ska jag prova en rekond och se om han blir som ny

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang