Bygga baslåda av mdf eller spånskiva?

kalle_kalle
17 mars 2009 · 2 914 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Jaa, alltså du menar att du ska göra en ram och sen sätta skivorna utanpå det? Tja det lär väl fungera bara du får det tätt. Men om du nu ändå ska ha lite grövre skiva så är det ju minst lika enkelt att skruva direkt i den istället för att göra en ram.

jo precis big_smile
nej jag tänkte att jag vill helst inte skruva i ändträet då det brukar spricka någon gång då och då,
kan inte det fungera att kleta på med en jävla massa lim mellan plattan och ramen?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 mars 2009 · 8 744 Inlägg

Om du förborrar så spricker det inte. wink Jag bygger med 19mm MDF nu och förborrar, inga som helst problem där. Viss fungerar din idé också om man ser till så att det blir tätt men då måste du ju räkna med volymen som ramen tar upp också.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
dbjanoz
17 mars 2009 · 1 785 Inlägg

dunka_dunka skrev:
Tjena!
Tänkte bygga en baslåda med dubbla 10" DLS UR 10 men vad ska man bygga med för material? Ska man bygga med mdf eller spånskiva? Vad är bättre? Har hört att mdf ska ha högre egenresonans iaf. Vad tror ni om basarna då? Enligt försäljaren ska dem spela som f*n big_smile

Jag gillar bäst att bygga i MDF. Senaste lådan jag bygge var av 19mm MDF. Har byggt med spånskivor några gånger men det påminner mer om att såga i kex, smular som fan.

Basarna är det inget fel på. Men det viktiga är hur du har tänkt bygga lådan.

Stämmer bra som de tidigare sagt i tåden. Egenresonansen beror till stor del på vika ytor vinklar och stagning lådan har.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Decibel
17 mars 2009 · 2 911 Inlägg

Om spån smular har du två alternativ, fel sågblad eller dåligt material.

Jag kör med sänksåg med anpassad klinga och får lika fina snitt som i MDF.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang