B230F MILJÖLAMPAN! HJÄLP!

punsii
12 mars 2009 · 17 Inlägg

Hej, har en 740gl, som miljölampan lyser på, och får den verkligen inte släckt! Har bytt: Katalysator, Lambdasond, Luftmassemätare, Kanister, Styrbox.. har snart slut på idéer! Nån som har nått bra expertuttlåtande som kan HJÄLPA MIG! big_smile

BMW 520 touring "brukis" (1998)
Cadillac DeVille "RockNrolla" (1969)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
12 mars 2009 · 5 650 Inlägg

punsii skrev:
Hej, har en 740gl, som miljölampan lyser på, och får den verkligen inte släckt! Har bytt: Katalysator, Lambdasond, Luftmassemätare, Kanister, Styrbox.. har snart slut på idéer! Nån som har nått bra expertuttlåtande som kan HJÄLPA MIG! big_smile

vad är en miljölampa?

antar att du menar den där triangeln den tänds när du har nått fel i systemet ...

vilken årsmodell har? så du ev kan kolla felkoderna sj?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
illegal__driver
12 mars 2009 · 76 Inlägg

Miljölampan? Du menar motorfelselektroniklampan? har du kollat över slangar osv?

Volkswagen Touran "DAS AUTO" (2005)
Volkswagen GOLF 4 IV "DAS AUTO" (2000)
punsii
12 mars 2009 · 17 Inlägg

volvo_dude skrev:

punsii skrev:
Hej, har en 740gl, som miljölampan lyser på, och får den verkligen inte släckt! Har bytt: Katalysator, Lambdasond, Luftmassemätare, Kanister, Styrbox.. har snart slut på idéer! Nån som har nått bra expertuttlåtande som kan HJÄLPA MIG! big_smile

vad är en miljölampa?

antar att du menar den där triangeln den tänds när du har nått fel i systemet ...

vilken årsmodell har? så du ev kan kolla felkoderna sj?

Ja, triangeln ja. smile Volvo själva kallar den för "miljölampa", därför jag skrev så.

Har en 90a, tror inte det sitter en sån "box" så jag kan kolla felkoderna, väldigt snålutrstad modell tongue

Cadillac DeVille "RockNrolla" (1969)
BMW 520 touring "brukis" (1998)
punsii
12 mars 2009 · 17 Inlägg

illegal__driver skrev:
Miljölampan? Du menar motorfelselektroniklampan? har du kollat över slangar osv?

Ja, till vevhusventilation m,m. Slangar är som dom ska :S

BMW 520 touring "brukis" (1998)
Cadillac DeVille "RockNrolla" (1969)
illegal__driver
12 mars 2009 · 76 Inlägg

och du har inget avgasläckage går bilen som den ska? Ta av pluspolen  några minuter (5-10minuter) och se vad som händer sen

Volkswagen GOLF 4 IV "DAS AUTO" (2000)
Volkswagen Touran "DAS AUTO" (2005)
punsii
12 mars 2009 · 17 Inlägg

illegal__driver skrev:
och du har inget avgasläckage går bilen som den ska? Ta av pluspolen  några minuter (5-10minuter) och se vad som händer sen

Menar du att han ska "nollställa" sig om man tar pluspolen lr vaddå? smile

Cadillac DeVille "RockNrolla" (1969)
BMW 520 touring "brukis" (1998)
Kesler
12 mars 2009 · 3 650 Inlägg

punsii skrev:

illegal__driver skrev:
och du har inget avgasläckage går bilen som den ska? Ta av pluspolen  några minuter (5-10minuter) och se vad som händer sen

Menar du att han ska "nollställa" sig om man tar pluspolen lr vaddå? smile

precis..men skruva bort lamparn bara tongue

punsii
12 mars 2009 · 17 Inlägg

Kesler skrev:

punsii skrev:

illegal__driver skrev:
och du har inget avgasläckage går bilen som den ska? Ta av pluspolen  några minuter (5-10minuter) och se vad som händer sen

Menar du att han ska "nollställa" sig om man tar pluspolen lr vaddå? smile

precis..men skruva bort lamparn bara tongue

haha! om det endå var så lätt tongue Den måste ju lysa när man vrider tändningen för besiktningen.. och värdena på avgaserna är ju åt fanders så han går ju inte igenom tack vare det hellet tongue

Cadillac DeVille "RockNrolla" (1969)
BMW 520 touring "brukis" (1998)
påsen If your not out of control, your not in control
12 mars 2009 · 686 Inlägg

Kolla efter läckage.
Kolla alla slangar, insugspackningen osv.
Ta bort pluspolen i 10-20 minuter och sen sätt dit den igen, starta bilen och kör.
Om lampan fortfarande lyser och det inte är några läckage någonstans så kolla över alla sladdar som har med LMM:en och lambdasonden att göra och se om dem är hela.
Om det är lambdalampan du menar med miljölampan så går det att nolla den genom att dra ut säkringen till den och sen sätta i den igen, med bilen avstängd såklart.
Detta gjorde vi på våran, min kusin jobbar på Volvo och sa att dem tar 600:- för att göra just detta.
Har funkat klockrent på den bilen sedan dess.

/påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
vullen Mr White
12 mars 2009 · 1 072 Inlägg

Har du kolla av va de är för felkoder du har över huvudtaget? smile

Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
punsii
12 mars 2009 · 17 Inlägg

påsen skrev:
Kolla efter läckage.
Kolla alla slangar, insugspackningen osv.
Ta bort pluspolen i 10-20 minuter och sen sätt dit den igen, starta bilen och kör.
Om lampan fortfarande lyser och det inte är några läckage någonstans så kolla över alla sladdar som har med LMM:en och lambdasonden att göra och se om dem är hela.
Om det är lambdalampan du menar med miljölampan så går det att nolla den genom att dra ut säkringen till den och sen sätta i den igen, med bilen avstängd såklart.
Detta gjorde vi på våran, min kusin jobbar på Volvo och sa att dem tar 600:- för att göra just detta.
Har funkat klockrent på den bilen sedan dess.

/påsen

Tack för tipset. Jag plockade ur säkringen å satta dit den igen, å nu lyser inte helvete. Som jag har krånglat innan big_smile Får se hur länge det håller sig dock smile

Cadillac DeVille "RockNrolla" (1969)
BMW 520 touring "brukis" (1998)
påsen If your not out of control, your not in control
12 mars 2009 · 686 Inlägg

punsii skrev:

påsen skrev:
Kolla efter läckage.
Kolla alla slangar, insugspackningen osv.
Ta bort pluspolen i 10-20 minuter och sen sätt dit den igen, starta bilen och kör.
Om lampan fortfarande lyser och det inte är några läckage någonstans så kolla över alla sladdar som har med LMM:en och lambdasonden att göra och se om dem är hela.
Om det är lambdalampan du menar med miljölampan så går det att nolla den genom att dra ut säkringen till den och sen sätta i den igen, med bilen avstängd såklart.
Detta gjorde vi på våran, min kusin jobbar på Volvo och sa att dem tar 600:- för att göra just detta.
Har funkat klockrent på den bilen sedan dess.

/påsen

Tack för tipset. Jag plockade ur säkringen å satta dit den igen, å nu lyser inte helvete. Som jag har krånglat innan big_smile Får se hur länge det håller sig dock smile

Då är det bara någon form av glappkontakt någonstans.
Går att göra likadant när det gäller ABS lampan om den tänds.
Man tar ut säkringen, sätter i den igen och kör.
Om lampan inte tänds så är det glappkontakt någonstans tongue

/påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
punsii
18 mars 2009 · 17 Inlägg

Det var kolvringen på sista burken som spökade ;P jobbigt värre big_smile (åtgärdat)

BMW 520 touring "brukis" (1998)
Cadillac DeVille "RockNrolla" (1969)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang