Ta bort tråd

Larsi_Boy
18 mars 2009 · 13 Inlägg

....

Senast redigerat av Larsi_Boy (18 mars 2009)

Herr_Nilzzon
18 mars 2009 · 329 Inlägg

Larsi_Boy skrev:
Hallå allt folk!
har suttit och läst trådar här i 2 dagar och jag bli inte klok för jag hittar inte det jag vill veta..

Jag tänkte stoppa in några schyssta basar i min skyline och min stora fråga är ju då:
vad spelar bäst?
1 fet 12 eller 2st halv feta
eller
1 fet 15 eller 2st halv feta?

jag är ute efter att få mycket flås, och jag vill att det ska vara kontrollerat, inget bröl!

Detta är min uppfattning sen jag sista hade billjud i en bil för 5 år sedan att 2: 12" ger ifrån sig mer flås än 1 12"
och 15" hänger inte riktigt med om man lyssnar på lite snabbare/hårdare musik?
Rätta mig gärna nu så jag vet hur det ligger till;)

sitter just nu och funderar på Kicker l7, DD basar, Rockford t1..
ni får gärna tipsa på lita andra basar!
tänkte ha en budget på ca 10k för basar,steg och jag har inge problem att köpa begagnat!

Just nu har jag alpine 9886 enhet, Jl audio xr650kit idörrarna och 50mm2 kabel draget..

alla tips och ideer är välkommna=)

tack på förhand
Mvh Lars

en impact 6716 och ett impact 550.2 så hänger det garanterat med och låter mycket trevligt.. har du inte fått 15" tummarna att hänga med så har du antingen fel låda eller för litet steg som inte orkar med basen.

kör just nu i bruksbilen med en 18" och den hänger med vid snabb musik också.. men kan bli bättre då lådan är lite fel till bas/bil nu :-)

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu
Volvo 760 "V8" (1983)
Volvo 960 "950 T5" (1991)
Jeep Grand Cherokee "Trackhawk" (2019)
Larsi_Boy
18 mars 2009 · 13 Inlägg

Jag har inte kört med 15" förut, har lyssnat på andra och ofta så låter det inte så bra, men dom kör ganska låg budget..
jag har kört med en orion xtr hcca 2775 steg förut och den har drivit mina basar jag hade förr i tiden..
funderar på köpa ett orion steg nu också, men jag köper basar först, sen ett steg som matchar basarna efter det....

jag har även en fundering angående framsystemet, räcker ett genesis stereo 100 steg till det kitet?
har hört att genesis har bra finlir steg men jag vet inte om det steget orkar med mitt jl audio kit?
enligt hifibutiken i östersund så är jl audio xr serien finlirs kitt som tål mycket kräm

//Lars

Tokken Team dBakuten
18 mars 2009 · 3 453 Inlägg

Ja jag kör 18" i bilen som fungerar alldeles utmärkt till hårdrock.. smile
Så storleken har liten betydelse.. i alla fall när det gäller DD

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Larsi_Boy
18 mars 2009 · 13 Inlägg

Trevligt att höra=)!!

som det ser ut exakt just nu iaf är att jag tänker nog köpa ett stereo 100 steg till framsystemet..
eller ska jag köpa ett dual mono? för ett sånt kan man väl också använda till frontarna eller?

åsså blir det nog ett Dls a6 steg, men jag vet inte vilken bas jag ska köpa än, jag vill iaf kunna brygga ner basen till 1ohm med tanke på att steget leverarar 1200rms vid 1ohm

men som sagt, tillbaka till den stora frågan igen. ska jag köpa en rejäl bas eller 2st  någorlunda? vad ger mest flås?
gärna tips på basar som passar utmärkt till steget=)!
har ni tips på andra steg så säg gärna till!

//Lars

evilaudio
18 mars 2009 · 16 195 Inlägg

Larsi_Boy skrev:
Trevligt att höra=)!!

som det ser ut exakt just nu iaf är att jag tänker nog köpa ett stereo 100 steg till framsystemet..
eller ska jag köpa ett dual mono? för ett sånt kan man väl också använda till frontarna eller?

åsså blir det nog ett Dls a6 steg, men jag vet inte vilken bas jag ska köpa än, jag vill iaf kunna brygga ner basen till 1ohm med tanke på att steget leverarar 1200rms vid 1ohm

men som sagt, tillbaka till den stora frågan igen. ska jag köpa en rejäl bas eller 2st  någorlunda? vad ger mest flås?
gärna tips på basar som passar utmärkt till steget=)!
har ni tips på andra steg så säg gärna till!

//Lars

men bara för att steget lämnar mest effekt vid 1 ohm så e de inte säkert att de låter bästa så... många steg tappar "kontrollen" över konen vid låg belastning.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Larsi_Boy
18 mars 2009 · 13 Inlägg

Okej det visste jag inte, tror du dls steget tappar kontroller vid 1ohm? isf är det inte aktuellt att köpa det

attityds_problem
18 mars 2009 · 199 Inlägg

Tokken skrev:
Ja jag kör 18" i bilen som fungerar alldeles utmärkt till hårdrock.. smile
Så storleken har liten betydelse.. i alla fall när det gäller DD

nu när man har en 18" bas så är det bra. men innan så rekomenderade du dom inte ?

Herr_Nilzzon
18 mars 2009 · 329 Inlägg

attityds_problem skrev:

Tokken skrev:
Ja jag kör 18" i bilen som fungerar alldeles utmärkt till hårdrock.. smile
Så storleken har liten betydelse.. i alla fall när det gäller DD

nu när man har en 18" bas så är det bra. men innan så rekomenderade du dom inte ?

han kan ju inte rekomendera saker han aldrig har provat eller det kanske är så folk gör dom gissar en massa och tråd skaparen får inga riktiga svar..

Nu har han ju testat en 18" från dd och då vet han ju precis hur den spelar eller är det inte så??
och vet själv att han har provat massa andra basar så han har mer att jämföra mot..

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu
Volvo 960 "950 T5" (1991)
Volvo 760 "V8" (1983)
Jeep Grand Cherokee "Trackhawk" (2019)
evilaudio
18 mars 2009 · 16 195 Inlägg

attityds_problem skrev:

Tokken skrev:
Ja jag kör 18" i bilen som fungerar alldeles utmärkt till hårdrock.. smile
Så storleken har liten betydelse.. i alla fall när det gäller DD

nu när man har en 18" bas så är det bra. men innan så rekomenderade du dom inte ?

kan säga att de flesta 18" basar inte e så rappa. men DD Z18 e GRYM..big_smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
christofer_k Vorsprung durch Technik
18 mars 2009 · 2 432 Inlägg

2 st  re se 12" basar lr kasnek 15"   med rätt mängd effekt smile

twin_cam Smålänning
18 mars 2009 · 7 877 Inlägg

Larsi_Boy skrev:
Okej det visste jag inte, tror du dls steget tappar kontroller vid 1ohm? isf är det inte aktuellt att köpa det

Tvekar på det... Dom skulel aldrig skriva att det kan lastas ner i 1 ohm om det finns risk att det låter kass.
Ja skulle tro att 1 fet 15" duger bra. Är lite fränt med stora basar med smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
evilaudio
18 mars 2009 · 16 195 Inlägg

twin_cam skrev:

Larsi_Boy skrev:
Okej det visste jag inte, tror du dls steget tappar kontroller vid 1ohm? isf är det inte aktuellt att köpa det

Tvekar på det... Dom skulel aldrig skriva att det kan lastas ner i 1 ohm om det finns risk att det låter kass.
Ja skulle tro att 1 fet 15" duger bra. Är lite fränt med stora basar med smile

kasst å kasst men kontrollen blir sämmre så e de bara..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Larsi_Boy
18 mars 2009 · 13 Inlägg

Skulle nån moderator kunna låsa eller ta bort denna tråd...
hade jag velat att folk ska skriva massa offtopic hade jag skrivit det i rubriken, och jag får absolut inte svar på saker jag frågar..
så ta bort eller lås denna tråd!

Sharky
18 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Tråd låst.

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang