Volt på tändspole (740glt 16v)

smurfrosa
17 mars 2009 · 32 Inlägg

tänkte kolla vad man skall ha för volt på tändspolen för att den skall ge gnista (nuvarande 10.3volt) om det kanske kan påverka att det inte ger någon gnista för att det e för låg spänning  ( bara inkopplat 0,2volt)

kanske kan vara som så att styrenheten är trasig??? skall det komma ström till tändspolen då denna enhet e trasig eller ser den till att det inte kommer någon gnista då bara

någon i göteborgstrakten som kan felsöka styrenheter

vad skall det vara för motstånd i tändspolen?? mäter 1,47 batteri ej inkopplat
                                                                            2,44 batteri bara inkopplat
                                                                           inga indikationer på motståndsförändring vid tändläge

Senast redigerat av smurfrosa (17 mars 2009)

Drönirettab
17 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Det viktiga är ju att mäta spänningen på tändspolen just vid start eftersom spänningen sjunker en del då. Även vid 10 V så ger tändspolen tillräcklig gnista. smile

smurfrosa
17 mars 2009 · 32 Inlägg

vid start så fick tändspolen 7-8volt vet ej om detta räcker vill gärna ha tips

Drönirettab
18 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Det lät ganska lite tycker jag.

Har nyss mätt på min 240-86 med B230E, då var spänningen ca 10,8 V på batteriet och ca 10,3 V på tändspolens stift 15 när startmotorn kördes typ 10-15 sekunder. Då kan man nog anse att spänningsskillnaden mellan batteri och tändspole inte bör vara mycket mer än 0,5 V åtminstone. smile

Är batteriet fräscht?

smurfrosa
18 mars 2009 · 32 Inlägg

batteriet nyköpt av märke valtra körtinte mer än 5 mil med det

Drönirettab
18 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Hur just ditt tändsystem är uppbyggt vet jag inte säkert, men jag tror att tändspolen får sin plusspänning från tändmodul/styrenhet vid själva startögonblicket. Däremot när motorn är igång och när tändningen är i läge 2 så får spolen plusspänning från tändlåset.

Menar du att spänningen igår var 10,3 V på tändspolen när tändningen var påslagen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang