Vad drar egentligen 1,8T?

BJohnson
23 mars 2009 · 33 Inlägg

Hej!

Detta är mitt första inlägg på forumet. Är idag ägare av en Volvo 855 GLT men är ute efter en mindre och snålare bil.
Blev sugen på en A3 1,8T då jag tror 1,6 versionen är för motorsvag, men jag får nästan uppfattningen när jag kollar runt på nätet att den nästan drar lika mycket som bilen jag har. Tycker det är väldigt olika uppgifter överallt. hmm

Så jag riktar mig till er som äger eller har ägt en 1,8T, vad drar den egetligen? Landsväg/blandad/stadskörning?

Volvo ligger på ca 0,85/0,95/1,2


Mvh Björn

Sarge
23 mars 2009 · 2 337 Inlägg

Den drar alldeles för mycket för att vara en liten 1.8:a om man har en lite småtung gasfot (det gäller väl iofs de flesta bilar, men ändå). Långkörning med farthållare på motorväg så letar den väl sig ner mot 0,75 kanske, stadskörning så sticker det iväg en hel del. Bilen som jag har är en Passat, så lite tyngre än A3:an och således lite törstigare.

Vad gäller 1.6:an så beror motorns vara eller icke vara på vad du har för ambitioner med bilen. Ska du bara åka snålt utan krav på prestanda så är det en utmärkt motor. Jag upplever inte motorn som för svag i min bil, har även dragit lite småtunga släp utan några problem. Och den är inte så extremt slö, ingen racer, men det rör på sig i alla fall.

FireTraXX DFFL
23 mars 2009 · 9 020 Inlägg

0.7 ligger min på om jag verkligen fiskör.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
NiKeMaN Entreprenör
23 mars 2009 · 1 286 Inlägg

Min Passat Variant 1.8T manuell 2002a låg ganska konstant på 0.95-1.0 liter per mil blandad körning.
Och nej - jag fiskör inte.

// Niklas Johansson
torpis Forummoderator
23 mars 2009 · 10 576 Inlägg

tråd låst med hänvisning till rubruksreglerna

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang