Olja ur turbon

Hammartic
19 mars 2009 · 9 Inlägg

Hej jaghar en volvo 940 turbo. NU är det så att det har börjat läcka ut olja från turbon mellan den och downpipen. Turbon laddar som vanligt o jag tycker inta att bilen har tappat nån direkt effekt. Turbon är bytt av förra ägaren för 6500 mil. Är det  turbo ras på gång?

Senast redigerat av Hammartic (19 mars 2009)

Marlboroman
19 mars 2009 · 8 234 Inlägg

Skulle ha kollat upp exakt vart det läker. säker på att det inte är oljereturen som läker?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Hammartic
19 mars 2009 · 9 Inlägg

Det är i skarven mellan turbon och downpipen.Kan inte det här med turbo så bra. Men undrar mest om det kan vara nån packning som har gått sönder eller om det är turbo ras. Ni får gärna förklara för mig hur en turbo funkar o vartifrån det kan läcka olja.

Marlboroman
19 mars 2009 · 8 234 Inlägg

Blåryker den nånting? Läker det avgaser med..?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
daaanyy
19 mars 2009 · 670 Inlägg

mellan dp och turbo ska den inte läcka olja...där ska bara avgaser passera...

Mvh Daaanyy
illegal__driver
19 mars 2009 · 76 Inlägg

Hammartic skrev:
Det är i skarven mellan turbon och downpipen.Kan inte det här med turbo så bra. Men undrar mest om det kan vara nån packning som har gått sönder eller om det är turbo ras. Ni får gärna förklara för mig hur en turbo funkar o vartifrån det kan läcka olja.

är det ur avgasystemet oljan kommer ur då eller? eller är det utanpå? skulle tippa på packningen till oljereturen om det är utanpå... kan du försöka få fram bilder

Senast redigerat av illegal__driver (19 mars 2009)

Volkswagen Touran "DAS AUTO" (2005)
Volkswagen GOLF 4 IV "DAS AUTO" (2000)
Hammartic
19 mars 2009 · 9 Inlägg

Ja den rycker väldigt mycket. DEt är mellan turbon och downpipen som det läcker ut olja o där ska det ju inte vara nån olja men jag vet inte riktigt hur en turbo är uppbyggd så jag vet inte vartifrån oljan läcker in dit det bara ska vara avgaser, om det bara är det bara en packning som behöver bytas eller?

ska försöka ta bilder imorgon o lägga upp.

Hammartic
21 mars 2009 · 9 Inlägg

Tror inte det är  turbon, bilen har satt i sig en jävla massa olja var o hälde i 1,5 liter olja idag. Vad är det som kan vara trasig så att oljan rinner ut i avgassystemet?

Fast-lane
21 mars 2009 · 32 Inlägg

Ringar eller ventiltätningar kanske.. kan ju vara blockpackningen..

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
21 mars 2009 · 5 650 Inlägg

Hammartic skrev:
Tror inte det är  turbon, bilen har satt i sig en jävla massa olja var o hälde i 1,5 liter olja idag. Vad är det som kan vara trasig så att oljan rinner ut i avgassystemet?

dåliga kolvringar? sjävl har man problemet att olja tar vägen in i luft systemet

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Hammartic
21 mars 2009 · 9 Inlägg

okej tack för svaren

Hammartic
23 mars 2009 · 9 Inlägg

Det är nog så att jag har samma problem som MrEricsson jag har också olja i luftsystemet. Vad beror det på??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang