Bygga om en B230et till 16v?

sjovold Wolfman Cruisers
1 mars 2009 · 1 258 Inlägg

Tjena!

Ja undrar om man kan bygga om en vanlig B230et till 16 ventilare?

och om de gå vad måste man bygga om förutom att byta toppen tänkte på kamremmen smile

Mvk Markus

----->Strippen S2<-----

VCRACING
bemve Kyltekniker
2 mars 2009 · 166 Inlägg

Kamaxel är nog bra att byta.

baltis
2 mars 2009 · 1 948 Inlägg

hehe "kamaxeln e nog bra att byta" tror du densitter kvar efter att han tagit bort toppen eller? big_smile hehe

ne men allvarligt talat... finns huuuuur många trådare som helst om just detta. så prova sök funktionen. men ja kamremmen måste du fixa, och sen kolvarna.

sjovold Wolfman Cruisers
2 mars 2009 · 1 258 Inlägg

bemve skrev:
Kamaxel är nog bra att byta.

VA? varför de? wink nää men ja tror nog att ja tar dom som sitter i 16v topen isf wink

baltis skrev:
kamremmen måste du fixa, och sen kolvarna.

Joo men hur ska ma n dra å fixa spänningen då?
kolvarnafatta ja inte va du mena ska dom va större ? då måste man ju ta å hona blocket hmm

----->Strippen S2<-----

VCRACING
940turboplus Rapidoz
2 mars 2009 · 688 Inlägg

sjovold skrev:
kolvarnafatta ja inte va du mena ska dom va större ? då måste man ju ta å hona blocket hmm

Han menar nog att om du vill behålla 8V kolvarna måste dom slipas ner för att undvika att slå i ventilerna ifrån 16v toppen.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
sjovold Wolfman Cruisers
2 mars 2009 · 1 258 Inlägg

940turboplus skrev:

sjovold skrev:
kolvarnafatta ja inte va du mena ska dom va större ? då måste man ju ta å hona blocket hmm

Han menar nog att om du vill behålla 8V kolvarna måste dom slipas ner för att undvika att slå i ventilerna ifrån 16v toppen.

aha ni menar så big_smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING
cedergren_
9 mars 2009 · 85 Inlägg

Lånar tråden lite om det är okej? Har nämligen samma funderingar som dig.

Har kollat igenom alla trådar här som handlar om 16v, men man läser alltid samma sak "finns hur många trådar som helst om det här, testa sökfunktionen!"

Därför vill jag ha lite svar nu för jag hittar inget på sökfunktionen! sad

Men min fråga är om kolvar och stakar från en B234 passar direkt i en B230?

˙˙˙ʇǝʞɔoןq åd pɹoqʇuǝƃuɐʇ ɐdöʞ ɹǝɯ ƃıɹpןɐ ɐʞs 'uɐɟ
avvedome
12 mars 2009 · 5 Inlägg

man får montera spännrulle från golf mk1 kamrem från opel 1,9l diesel och byta vevaxeldrevet till ett i stål sitter ett gjutet orginal, ang kolvarna så får man fräsa ut för ventilerna eller plana kolvarna. ang b234 kolvar i en b230 vet jag ej men varför montera såna?

hunn
15 mars 2009 · 57 Inlägg

cedergren_ skrev:
Lånar tråden lite om det är okej? Har nämligen samma funderingar som dig.

Har kollat igenom alla trådar här som handlar om 16v, men man läser alltid samma sak "finns hur många trådar som helst om det här, testa sökfunktionen!"

Därför vill jag ha lite svar nu för jag hittar inget på sökfunktionen! sad

Men min fråga är om kolvar och stakar från en B234 passar direkt i en B230?

klar du kan ta både kolvar och stakar., men ska du ha turbo får du svarva ner kolvarna lite för att sänka kompet:P

har för mig att det sitter m- stakar orginal i b234f.,
läste om en kille i street&strip tidningen som körde med en b234 på 400hk turbokonverterad med svarvade kolvar.,

baltis
16 mars 2009 · 1 948 Inlägg

vad har det för betydelse att han körde med 400 hk? smile han kanske varvade 10.000 rpm när han fick ut 400 hk och motorn bara höll 20 mil... när ska folk lära sig att hästkrafter inte "dödar" en motor utan vridmomentet och varven tongue

cedergren_
20 mars 2009 · 85 Inlägg

hunn skrev:
klar du kan ta både kolvar och stakar., men ska du ha turbo får du svarva ner kolvarna lite för att sänka kompet:P

har för mig att det sitter m- stakar orginal i b234f.,
läste om en kille i street&strip tidningen som körde med en b234 på 400hk turbokonverterad med svarvade kolvar.,

Hur många mm ska man ta ungefär då?

˙˙˙ʇǝʞɔoןq åd pɹoqʇuǝƃuɐʇ ɐdöʞ ɹǝɯ ƃıɹpןɐ ɐʞs 'uɐɟ
Sharky
20 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Svarva ner hela kolven är riktigt yxbygge. Man skall svara grop. Du får själv räkna på det utgående från vilket komp du skall ha och hur tjockt kolvtak du har.

/Göran

cedergren_ skrev:
Hur många mm ska man ta ungefär då?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
avvedome
22 mars 2009 · 5 Inlägg

men i och med att det är en b230et så är det ju en grop redan så man svarvar av kolven på sidorna så att den blir plan för att inte ventilerna ska ta i kolven.  det sitter inga m-stakat i b230 el b234 motorer utan i b23. b230et motorerna har inga bra vevstakar orginal utan man får ta vevstakar från b230 motorer nyare än 1990 för att kunna ha nån hållbarhet vid trimning. bäst är ju att köpa h-profilare och smidda kolvar men då blir det ju en slant smile

Sharky
22 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Svarva av "på sidorna"....roll
Det är yxbygge då du dels försvagar ner mot ringlandet och dels gör pannkaka av förbränningsegenskaperna.

Man svarvar inte av kolven för att undvika att ventilerna skall ta i. Man sätter upp den i fräs och fräser ventilurtag. Till och med jag som usel elektriker lyckades märka rätt genom ventilstyrningarna, sätta upp kolvarna rätt i vinkelhyllan och köra våran Bridgeport.

/Göran

avvedome skrev:
men i och med att det är en b230et så är det ju en grop redan så man svarvar av kolven på sidorna så att den blir plan för att inte ventilerna ska ta i kolven.  det sitter inga m-stakat i b230 el b234 motorer utan i b23. b230et motorerna har inga bra vevstakar orginal utan man får ta vevstakar från b230 motorer nyare än 1990 för att kunna ha nån hållbarhet vid trimning. bäst är ju att köpa h-profilare och smidda kolvar men då blir det ju en slant smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
avvedome
23 mars 2009 · 5 Inlägg

jag personligen skulle absolut fräsa istället för att svarva av kolvarna presis som du skriver så tappar man både klämspalt och styrkan i kolven men som det lät så skulle det ju inte va nåt seriöst bygge? och har man inte tillgång till fräs så kan man bygga om ventiler och fräsa med dom (viktigt med fräscha styrningar dock) "äre budget så äre"

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang