Byta högtalare i Saab 9000

Timpalimpa
23 mars 2009 · 4 Inlägg

Jag ska byta högtalare och stereo i min Saab 9000 Cse -95
Har tänkt att köpa ett stereopaket och baspaket från www.brl.se , men tyckte att deras monteringpriser var ALLDELES för höga!!

Det jag nu undrar över:
1. Får man verkligen plats med 5,25" högtalare fram i orginalhål. Har läst att man kan sätta in dom underifrån men ser inte hur man skulle lyckas med det?? Det sitter väl 4" orginal??
2. Hur tar jag loss gallret till fronthögtalarna?
3. Hur tar jag loss bakre 6.9" högtalarna bak? Jag ser inga skruvar som lossar gallret.
4. Vilket är det lättaste sättet att dra kablar från batteri och stereo till slutsteg och bas i skuff?
5. Om jag skulle vilja ha större högtalare än 5.25"or fram (om det går med den storleken), hur svårt är det att bygga om instrumentbrädan till detta? Jag har sett bilder på andra som gjort detta men jag är så rookie man kan bli på bilar och ljud så jag skulle behöva en seriös beskrivning till hur detta skulle funka.
6. Om det finns andra tankar eller tips på ljudbygge/högtalarbyte till saab 9000 så lätta gärna era hjärtan och dela med er big_smile

Om ni vill svara med bilder så skulle detta vara oerhört tacksamt!

Timpa

aero
23 mars 2009 · 95 Inlägg

1: Ja du kan klämma dit 5,25or med lite modifiering!
2:Gallret sitter i 3st skruvar! En uppepå gallret å två på sidan!
3: Man tar lös dom bakre högtalarna underifrån genom att lätta på klädseln på sidorna!
4: Dra strömkabeln genom en STOR dummitättning ovanför pedalerna! Den är lika stor som en hockeypuck! Dra den sen i tröskeln ända bak å upp bakom ryggstödet!
5:Jag har 6,5 i min bräda! Jag plastade fast högtalar gallren i brädan först sen såga jag ett hål sär jag plastade fast en trä baffel att fästa högtalaren i å sen klädde jag hela brädan i vinyl

Så här ser det ut i min bil! http://www.garaget.org/?car=565

Timpalimpa
23 mars 2009 · 4 Inlägg

att lätta på klädseln betyder väl att det blir till att limma tillbaka den?? (Helt ny på detta som sagt)
Har du bilder på punkt 5 processen???

Timpalimpa
23 mars 2009 · 4 Inlägg

okej nu såg jag dom på din projekt tråd smile gracias!!


Tar du emot beställningar på en instrumentbräda som denna??? big_smile
Jag har absolut ingen aning om hur en sådan här process skulle att gå till men jag ska nog försöka... i värsta fall får man väl köpa en ny instrumentbräda.. haha
är det svårt att klä in i vinyl? och var kan man köpa det?

Senast redigerat av Timpalimpa (23 mars 2009)

aero
23 mars 2009 · 95 Inlägg

Köp en bräda på nån skrot så du har kvar din original bräda kvar! kolla här så kan du nog hitta svar på dina frågor om vinyl!  http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=62200

Senast redigerat av aero (23 mars 2009)

gurenius
24 mars 2009 · 1 631 Inlägg

Jag har bilder på en ombyggd bräda under mina projekt. Det är inte svårt att göra själv, men det tar längre tid än du tror och kostar en del det med. Vad skulle du få betala för installation och vad ingick? En ombyggd bräda kostar ju lätt ett par tusen på firma.

Tips: Såg en färdig 9000-installation till salu på Lazzat med ombyggd bräda för småpengar för några veckor sen. Finns kanske kvar!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Timpalimpa
24 mars 2009 · 4 Inlägg

tror du att du hittar tillbaka till den annonsen... jag hittar ingenting på lazzat =S

jag skulle få betala långt över 10k med installation och ombyggnad av bräda... han kunde inte svara exakt på brl..

aja ser väl ut som att det får bli ett projekt senare

gurenius
24 mars 2009 · 1 631 Inlägg

Det var inte den. http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=48304

Brädan såld dock.

Men runt 10K låter väl inte så farligt? Det är rätt många timmar som ska läggas....

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang