Bilen startar inte

Newmann
31 maj 2006 · 37 Inlägg

Har en Ford Sierra GT som inte vill samarbeta.
När man skall starta den så knäpper det till i motorn.
Sen så går det inte att vrida nyckeln å försöka starta igen.
Någon som har en aning om vad det kan vara? Startmotorn?

//Nyman
Drönirettab
31 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Kan vara den som fastnar i kuggkransen på svänghjulet. Du kan prova att knacka lite lätt på startmotorn med en hammare för att se om den börjar att fungera. Kolla kablarna till startmotorn så att de sitter fast ordentligt.

Om det inte fungerar med att knacka på startmotorn så bör du mäta spänningen på batteriet med en multimeter när du försöker starta och se hur mycket spänningen sjunker. Det finns ju en risk att batteriet är dåligt också.

Senast redigerat av Drönirettab (31 maj 2006)

Newmann
31 maj 2006 · 37 Inlägg

Drönirettab skrev:
Kan vara den som fastnar i kuggkransen på svänghjulet. Du kan prova att knacka lite lätt på startmotorn med en hammare för att se om den börjar att fungera. Kolla kablarna till startmotorn så att de sitter fast ordentligt.

Om det inte fungerar med att knacka på startmotorn så bör du mäta spänningen på batteriet med en multimeter när du försöker starta och se hur mycket spänningen sjunker. Det finns ju en risk att batteriet är dåligt också.

Batteriet skall vara bytt enligt förra ägarn. Skall inte vara något problem med det.
Men man vet ju aldrig

//Nyman
oak
31 maj 2006 · 2 Inlägg

Du kan alltid testa att kabla igång bilen med startkablar. Startat den då är det batteriet.

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
31 maj 2006 · 1 660 Inlägg

Kan vara:
#1. dålig kontakt - batteri kabelskorna.
#2. dålig jordförbindelse - startmotorn - blocket.
#3. dåliga jordflätor/ kablar. (kolla även ev fläta mellan solenid och startmotor)
#4. defekt startmotor / solenoid.  Kolen i startmotorn som hängt sig (brukar hjälpa att knacka med en hammare e.dyl. på startmotorn.) dragspolen i soleniden.

*Är inte säker på stavningen - solenid (drag magneten)

Lycka till!

Newmann
31 maj 2006 · 37 Inlägg

GT90 skrev:
Kan vara:
#1. dålig kontakt - batteri kabelskorna.
#2. dålig jordförbindelse - startmotorn - blocket.
#3. dåliga jordflätor/ kablar. (kolla även ev fläta mellan solenid och startmotor)
#4. defekt startmotor / solenoid.  Kolen i startmotorn som hängt sig (brukar hjälpa att knacka med en hammare e.dyl. på startmotorn.) dragspolen i soleniden.

*Är inte säker på stavningen - solenid (drag magneten)

Lycka till!

Startmotorn får ju ström å så. men den snurrar inte det bara knäpper till.
Testade att knacka men utan framgång.

//Nyman
Drönirettab
31 maj 2006 · 21 761 Inlägg

GT90 skrev:
Kan vara:
#1. dålig kontakt - batteri kabelskorna.
#2. dålig jordförbindelse - startmotorn - blocket.
#3. dåliga jordflätor/ kablar. (kolla även ev fläta mellan solenid och startmotor)

Om man mäter spänningen på batteriet vid startförsök så kan man misstänka ovanstående orsaker om spänningen bara sjunker ner till tex 12V eller lite lägre.

Om det finns tillgång till tångamperemeter så kan man kolla hur stor ström det går till startmotorn.

Senast redigerat av Drönirettab (31 maj 2006)

Newmann
1 juni 2006 · 37 Inlägg

Testat att starta med kablar utan framgång.

//Nyman
ironhead volvoraggare
1 juni 2006 · 4 776 Inlägg

du har väll fått alla hjälpsamma förslag nu skulle jag tro men prova att byt startmotor är det klick i från startmotorn så är det så att du behöver byta startmotor eller kolen

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
sp1cket
4 juni 2006 · 23 Inlägg

Koppla 12V direkt på startmotorn, händer ingenting är den kass.

R4BBiT
28 juni 2006 · 4 Inlägg

Jag har samma problem med min Sierra -88, har testat att byta ut startmotorn -3 gånger- (och alla har fungerat utanför motorn) (!) och slagit med slägga på startmotorn.

Bilen startar ifall man rullar igång den, så det är inget fel på resten av bilen... Rätt smidigt ifall startmotorn skulle vilja fungera, inte varje gång man parkerar i en nerförsbacke hehe

Drönirettab
28 juni 2006 · 21 761 Inlägg

Jag tror att det antingen är någon kabel till startmotorn som har dålig kontakt eller så kan det vara dåliga kuggar på svänghjulskransen så att startmotordrevet fastnar hela tiden.

Hur beter sig startmotorn mer exakt?
Klickar det bara eller vad?

R4BBiT
28 juni 2006 · 4 Inlägg

Dum man kan vara!
Nu har iaf jag löst problemet, det var dålig kontakt på jorden.

Ibland är man för ivrig att söka hjälp och tänker inte själv.

DasAuto
28 juni 2006 · 2 751 Inlägg

startmotorn helt klart! hände samma sak med min jobba bil! fick byta start motor!

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
PureLuck Mental retard :D
28 juni 2006 · 98 Inlägg

be någon trevlig snubbe sätta sig i bilen o vrida om nyckeln bara o samtidigt mäter du på batteriet innan då ska det vara ca 12-13V och när någon vrider om nyckeln så ska batteriet inte sjunka under 9V för då har du en kass cell i batteriet o då e det bara att byta men även om dne e kass så kan batteriet vissa 12 V när det inte e belastat.

FRA Var har jag lagt mina blåa byxor ???
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang