Problem med laddtrycket 9000

SaaB_MaN
23 mars 2009 · 71 Inlägg

destroyer skrev:

SaaB_MaN skrev:
btw. har rätt tändstift i men vad spelar tändstiften för roll vad turbon ska ladda ? låter konstigt tycker jag ??

Knacksensor!!!!
Fel stift = Spikningar =  Lågt laddtryck

okej, då hänger jag med tongue haha

Saab 9000 cse "skyblue edition" (1996)
Garfield
23 mars 2009 · 1 019 Inlägg

SaaB_MaN skrev:
Det kan inte vara så att luftmassmätaren eller va det heter är paj då ? tongue

Nej, det har du ingen nämligen.

dahboy
23 mars 2009 · 1 002 Inlägg

WG armen löper lätt och fint eller?

...
Gizmojohan
23 mars 2009 · 3 295 Inlägg

sen så har inte din bil nån luftmassemätare.. den har mapsensor..

SaaB_MaN
24 mars 2009 · 71 Inlägg

Garfield skrev:

SaaB_MaN skrev:
Det kan inte vara så att luftmassmätaren eller va det heter är paj då ? tongue

Nej, det har du ingen nämligen.

ne, just det wink

Saab 9000 cse "skyblue edition" (1996)
SaaB_MaN
24 mars 2009 · 71 Inlägg

Så här ser det ut än så länge !

Saker som har gjorts:
*apc-säkringen
*tändkasseten
*tändstift

Återstår:
*magnetventil
*slangar
*wg armen

TAck för alla svar än så länge smile

Saab 9000 cse "skyblue edition" (1996)
Frosted
24 mars 2009 · 1 878 Inlägg

323micke skrev:
Är inte alls hemma på saab, men kan inte vara så att (om det nu går) så du får skruva på WG armen? orginal laddar dom ju 0,45bar så du får öka laddet manuellt.
Går den oroligt på tomgång? Så kan det ju vara någon tryckslang som pysser.
/// Micke

Va snackar du om? Chippet fixar juh det. här behövs ingen bonn trimning.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
SaaB_MaN
24 mars 2009 · 71 Inlägg

Frozen1985 skrev:

323micke skrev:
Är inte alls hemma på saab, men kan inte vara så att (om det nu går) så du får skruva på WG armen? orginal laddar dom ju 0,45bar så du får öka laddet manuellt.
Går den oroligt på tomgång? Så kan det ju vara någon tryckslang som pysser.
/// Micke

Va snackar du om? Chippet fixar juh det. här behövs ingen bonn trimning.

aa och framför allt magnetventilen wink

Saab 9000 cse "skyblue edition" (1996)
Juuka
24 mars 2009 · 166 Inlägg

323micke skrev:
Är inte alls hemma på saab, men kan inte vara så att (om det nu går) så du får skruva på WG armen? orginal laddar dom ju 0,45bar så du får öka laddet manuellt.
Går den oroligt på tomgång? Så kan det ju vara någon tryckslang som pysser.
/// Micke

Nejnej! Alltså den mekaniska förspänningen ~0.45bar är det som benämns GLT (grundladdtryck)
Det laddtryck från ex 0.45 och uppåt till önskat värde, styrs via denna magnetventil som i sin tur får sin "information" från mjukvaran.

Såja, återgå till jordbruket nu cool


Saab_man:

Börjar nog betta på Mv:n

Saab 9-3 SC "1.8T" "MapTun Performance" (2006)
SaaB_Turbo
24 mars 2009 · 336 Inlägg

Ska man inte skruva upp GLT till 0.40-0.45 eller har jag fel där?

Juuka
24 mars 2009 · 166 Inlägg

SaaB_Turbo skrev:
Ska man inte skruva upp GLT till 0.40-0.45 eller har jag fel där?

I hans fall JA. Annars beror det lite på annan kringutrustning. Jag ligger på 0.65 wink
Men några andra siffrror har väl inte angetts va?

Saab 9-3 SC "1.8T" "MapTun Performance" (2006)
Fredrik-79
24 mars 2009 · 2 164 Inlägg

Ska man vara exakt så ska GLT ligga på 0.4 bar på T25 turbon och på Aero motorn ligger den på 0,45 bar.
Man brukar blanda ihop de där.

De är INTE bra att höja GLT utan trim leverantörens inrådan eller göra de på egen hand på en orginal bil.

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
SaaB_MaN
24 mars 2009 · 71 Inlägg

nu jävlar har det blivit fart på grejerna smile))
Satte dit en annan mv och nu går det som det ska

Om jag trampar ned fullt så laddar det 1,3-4 och går sedan ned på ca 1,2-3
det låter väl ganska bra va ? ;P

TAck alla för hjälpen

mvh

Saab 9000 cse "skyblue edition" (1996)
323micke
25 mars 2009 · 262 Inlägg

Juuka skrev:

323micke skrev:
Är inte alls hemma på saab, men kan inte vara så att (om det nu går) så du får skruva på WG armen? orginal laddar dom ju 0,45bar så du får öka laddet manuellt.
Går den oroligt på tomgång? Så kan det ju vara någon tryckslang som pysser.
/// Micke

Nejnej! Alltså den mekaniska förspänningen ~0.45bar är det som benämns GLT (grundladdtryck)
Det laddtryck från ex 0.45 och uppåt till önskat värde, styrs via denna magnetventil som i sin tur får sin "information" från mjukvaran.

Såja, återgå till jordbruket nu cool


Saab_man:

Börjar nog betta på Mv:n

Såja lungna nu, skrev ju att jag inte var så inne på detta, han ville ha tips på vad för fel det kunde vara yikes ,
jag skrev om det går att öka laddtrycket på WG:n mad inte att han ska...
Bara för att man gav någon det tipset betyder inte det att man är nå jäkla bonne sad mad
Nåja Slut på detta nu, skit i det tips jag gav dig SaaB_MaN DÅ andra inte verkar gilla folk som försöker vara vänliga hmm
Bra att allt funkar nu smile

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com
SaaB_MaN
25 mars 2009 · 71 Inlägg

323micke skrev:

Juuka skrev:

323micke skrev:
Är inte alls hemma på saab, men kan inte vara så att (om det nu går) så du får skruva på WG armen? orginal laddar dom ju 0,45bar så du får öka laddet manuellt.
Går den oroligt på tomgång? Så kan det ju vara någon tryckslang som pysser.
/// Micke

Nejnej! Alltså den mekaniska förspänningen ~0.45bar är det som benämns GLT (grundladdtryck)
Det laddtryck från ex 0.45 och uppåt till önskat värde, styrs via denna magnetventil som i sin tur får sin "information" från mjukvaran.

Såja, återgå till jordbruket nu cool


Saab_man:

Börjar nog betta på Mv:n

Såja lungna nu, skrev ju att jag inte var så inne på detta, han ville ha tips på vad för fel det kunde vara yikes ,
jag skrev om det går att öka laddtrycket på WG:n mad inte att han ska...
Bara för att man gav någon det tipset betyder inte det att man är nå jäkla bonne sad mad
Nåja Slut på detta nu, skit i det tips jag gav dig SaaB_MaN DÅ andra inte verkar gilla folk som försöker vara vänliga hmm
Bra att allt funkar nu smile

Aja det var bra tänkt iaf wink
tack

Saab 9000 cse "skyblue edition" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang