Vad exakt gör en Dumpventil?

Skribibber
10 mars 2009 · 58 Inlägg

Som topic...Vad exakt gör en dumpventil? Har läst runt lite men inte hittat exakt svaret ja letar efter.
Sen Vad är Pystrimning?

Tack på förhand!

krutmats
10 mars 2009 · 1 892 Inlägg

Dumpventilen evakuerar övertrycket du har mellan turbon och gasspjället,
detta gör den för att spara du turbon,
den snurrar flera tusen varv för att bygga upp ditt övertryck till insuget,  när du släpper gassjället har luften ingenstans att ta vägen, utan dumoen så skulle detta göra att turbon kommer att bromsas kraftigt och i längden skadas turbon av dessa extramt hastiga stopp,  därför släppt luften ut för att turbon ska mer få snurra med.

Snurrigt kanske, men vad begär man klockan halv 2 på natten wink

Skribibber
10 mars 2009 · 58 Inlägg

Har även hört att en dumpventil kan skada motorn..så att sätta in en sådan bara för att få pys-ljudet är ingen bra ide vad jag har hört..?? smile

krutmats
10 mars 2009 · 1 892 Inlägg

Ja det gäller en Öppen dump, (Atmosfärisk dump)
den kan du ha på bilar UTAN LLM.
En bil MED LMM har en återcirkulerande dump big_smile (Alltså släpper inte ut luften rakt ut utan behåller luften i systemet.

Koop
10 mars 2009 · 1 867 Inlägg

http://www.speedparts.se/arkiv/dump.htm
Det där dokumentet använder saab som exempel, men det är mycket bra läsning och bra förklarat.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
krutmats
10 mars 2009 · 1 892 Inlägg

Kopierat från stcs forum

Här kommer ett försök att reda ut begrepp och funktion hos denna lilla tingest ,och kanske även avliva en och annan myt kring detta ämne.

Först och främst;kärt barn har många namn. Ventilen går under ett antal :

Avlastningsventil,(AV),Bypassventil
Detta är den benämning som känns mest riktig,pga att det säger vad ventilen är till för.
Det finns 2 st typer av AV;
Atmosfärisk och recirkulerande (återcirkulerande). Den förstnämnde skickar returluften rakt uti atmosfären,och den siste leder luften tillbaka till inloppsröret vid turbon.

Dumpventil,Dumpvalve
Denna ventilen är oftast atmosfärisk,pga att det är just ljudet man vill åt.Finns även som återcirkulerande,men leder man luften tillbaka in i inloppsröret får man räkna med att ljudet kommer att dämpas. Men ihop med ett "öppet filter" så räcker ljudet ändå för de allra flesta. Tänk dock på att filter som är inoljade, typ K&N, kan förstöra LMM på de modeller där detta finns.
Bild1:
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/19794AVstangd.jpg

Bild2:
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/5174AVoppen.jpg

Bild3:
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/30129AVdump.jpg

Förklaringar:

Bild 1:
När du gasar (spjället är öppet) är AV:n stängd och all luft som turbon levererar passerar in i motorn.

Bild 2:
När du släpper gasen (spjället stängs) blir det vacum i insuget eftersom motorn fortfarande suger luft.
Detta vacum används till att suga upp ett membran i AV:n som får den att öppna en passage för luften och turbon kan fortsätta att snurra/pumpa luft.

Bild 3:
Monterar man AV:n utan återcirkulation eller monterar en "dumpventil" som alltså släpper ur returluften i det fria kommer LMM =Motorn kommer sakna luft till den mängden bränsle som den ger på grund av den tidigare uppmätta mängden luft från LMM= det blir fel.


Alltså ....: En bypassventil/dumpventil används för att turbon skall slippa stanna upp helt abrupt då gasspjället är tillfälligt stängt. När man har ett visst laddtryck på turbon så snurrar kompressorhjulet rejält,och när spjället stängs så blir det ju som en vägg turbon får jobba emot, och den stannar tvärt, och turbinbladen kan ta skada av detta.
Samtidigt får turbon börja om från noll igen då man t.ex. har växlat eller släppt gasen. Om man i stället låter turbon snurra fritt utan att stanna så får man en snabbare Spoolup.

Skribibber
10 mars 2009 · 58 Inlägg

Tackar! smile Men vad är en pysventil då? Vad jag har förstått är det 2 olika saker?
Och får man pys-ljudet även med en återcirkulerand dumpventil?

Senast redigerat av Skribibber (10 mars 2009)

Germax
10 mars 2009 · 12 086 Inlägg

Pysventil har inget med dumpventil o göra.

Pysventil är en ventil man sätter på slangen mellan wg och kompressorhuset för att pysa ut förvald mängd luft ut i tomma intet så wg öppnar senare =mer ladd

Det pyser även med återcirkulerande dumpventil om du har öppet filter och sätter returen nära filtret

Senast redigerat av JapMax (10 mars 2009)

torpis Forummoderator
10 mars 2009 · 10 576 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

kopierat från längst uppifrån :p

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Guldfinger Civ.Ing.
10 mars 2009 · 70 Inlägg

Bara för att krångla till det lite:

1) Moderna bilars gasspjäll styrs som bekant av mjukvara och inte av föraren. Det är nämligen svårt att uppfylla avgasnormer när folk trycker på gasen lite hur som helst.

2) När gasen släpps så stängs bränslet av helt. Därför spelar bör det inte spela någon roll att luft flödar ut i det fria (även om den passerat LMM).

Senast redigerat av Guldfinger (10 mars 2009)

Janneutanb
10 mars 2009 · 7 272 Inlägg

Guldfinger skrev:
Bara för att krångla till det lite:

1) Moderna bilars gasspjäll styrs som bekant av mjukvara och inte av föraren. Det är nämligen svårt att uppfylla avgasnormer när folk trycker på gasen lite hur som helst.

2) När gasen släpps så stängs bränslet av helt. Därför spelar bör det inte spela någon roll att luft flödar ut i det fria (även om den passerat LMM).

Men när LMM får mäta upp ännu mer luft för att man har släppt ut en del så tror motorn att den får mer luft än vad den egentligen får och matar på med soppa sen.
Då blir blandningen väldigt fet...

Dessie
27 mars 2009 · 15 Inlägg

krutmats skrev:
Ja det gäller en Öppen dump, (Atmosfärisk dump)
den kan du ha på bilar UTAN LLM.
En bil MED LMM har en återcirkulerande dump big_smile (Alltså släpper inte ut luften rakt ut utan behåller luften i systemet.

Vad är LMM? roll

Saab 900 2.0T "Kärleken" (1998)
Rawad C20LET
27 mars 2009 · 1 041 Inlägg

Dessie skrev:

krutmats skrev:
Ja det gäller en Öppen dump, (Atmosfärisk dump)
den kan du ha på bilar UTAN LLM.
En bil MED LMM har en återcirkulerande dump big_smile (Alltså släpper inte ut luften rakt ut utan behåller luften i systemet.

Vad är LMM? roll

LMM = Luftmassamätaren som mäter luft mängden o sitter oftast nära filtret på bilar

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
Ubbe83 Sjukskriven snowboaråkare
27 mars 2009 · 510 Inlägg

Freddeponken skrev:
nej ni har fel. en dumpventil är en ventil där man vrider på en stor kran så tjejen man raggat upp i sin bil verkar mysko eller inte var den man hoppats på så ja man vrider på kranen så släpper dumpventilen ut henne på gatan igen. gäller även för tjejer som fått in misslyckande pojkar=)

Full eller?

Svenska Subaru Imprezaklubben...
Chevrolet Colorado "Flexifule" (2005)
Toyota Starlet "Lilla Leo" (1983)
EvoJenza
27 mars 2009 · 151 Inlägg

troligtvis

Volvo 940 "Drifting-släde" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang