Besikta/Bygga Bmw e30 som är turbokonverterad

jalle_9-5
4 april 2009 · 36 Inlägg

Hej! Undrar lite om en bil jag ska byta till mig. Det är från början en Bmw 320 -89 som man bytt motor till en 2,5:a och byggt turbo på. Inget annat har gjort än bygget på motor. Och det är verkligen snyggt och proffsigt gjort.
Min fråga är då:
Vilka problem kommer jag få att besiktiga den? går det överhuvutaget när det bara motorn som är ombyggd? eller måste bromsar och annat byggas om med?
Är totalt lost när det gäller besiktnings regler:P
Tack för svar

bollen1986
4 april 2009 · 3 714 Inlägg

Vad jag förstår så är den ej reggad ännu?

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
jalle_9-5
4 april 2009 · 36 Inlägg

Nej exakt, inte reggad än

Noxxer
4 april 2009 · 1 482 Inlägg

Den går inte att besiktiga som den står nu. Du behöver intyg från bmw, vilket du inte får.

Alternativet är att bygga om det till ombyggt fordon. Då måste du byta drivlina, upphängning m.m. Du lär även behöva montera in en bur.

BLT Service
Theracords Music Label
Matz-The-Man
4 april 2009 · 204 Inlägg

om du tar bort turbon så ska du väll kunna få i genom den?

Nissan 200sx s13 "Rå Musen" (1990)
jalle_9-5
4 april 2009 · 36 Inlägg

Men om jag tar bort turbon till besiktning kommer väl bilen gå skit dåligt pga att det ät så lågt komp i motorn pga turbo bygget?

Matz-The-Man
4 april 2009 · 204 Inlägg

jalle_9-5 skrev:
Men om jag tar bort turbon till besiktning kommer väl bilen gå skit dåligt pga att det ät så lågt komp i motorn pga turbo bygget?

det är möjligt men tror dock de inte bryr sig om det så länge avgas värdena är ok.. är det original styrbox?

Senast redigerat av Matz-The-Man (4 april 2009)

Nissan 200sx s13 "Rå Musen" (1990)
940turboplus Rapidoz
5 april 2009 · 688 Inlägg

mitt tips till dig är att ta bort turbon sätt på orginal delarna (utseendemässigt)
kolla avgasvärden och sen kör den genom besikting.

Motorn kommer dom inte se att den är förändrad.

och om bilen skulle gå sämre pga att du har kompsänkt den kan dom inte se.

Det ända dom bryr sig om är att bilen inte utger någon fara på vägen/miljön.

så om du har bra avgasvärden så kommer den igenom och du får montera tillbaka turbon igen. wink

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
jalle_9-5
7 april 2009 · 36 Inlägg

Det blev byte mot en "vanlig" 325 e30 istället. Den var MYCKET finare.
Vet nån vart man kan läsa på lite om att bygga turbo på en sån?
Vad man ska använda osv:

alain www.bimmerpower.org
7 april 2009 · 3 995 Inlägg

Om du gör en motor utbyttes med en annan som är 100% likadant som den som fanns i bilen behöver du inte tänka på någonting special för besiktningen däremot, om du sätter in en annan motor som inte är likadant får du göra en omregistrering.
Omregistrering kan göra i samband med besiktningen men du måste beställa tid och förklara att du har en annan motor i bilen så att en omregistrering protokoll kan skicka till VV och du får hemma en ny registreringsbevis.
Om bilen är redan besiktigad med original motor och du gör ett utbyttes efter, du har 1 månad för omregistreringen.
Omregistreringen kostar lite extra.

Senast redigerat av alain (7 april 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
bollen1986
7 april 2009 · 3 714 Inlägg

http://www.pure-pf.com/phpBB2/index.php
Ett forum inriktade på överladdade bmws smile

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang