Mercedes A190 startar inte alltid, Startmotorn?

Rquired Allmänt envis
4 april 2009 · 12 512 Inlägg

Har problem med min Mercedes och hoppas nån här inne kan hjälpa till, Hedin ville ha 13500:- för att byta startmotorn och hos övriga verkstäder var det inga roliga pengar där heller, även om det inte var i Hedins klass. Därför vill jag gärna försäkra mig om att det är startmotorn som är problemet innan jag byter den.

Saken är den att ibland när man vrider runt nyckeln så slår inte startmotorn till. Detta sker ungefär 1 gång på 10 startförsök och fortsätter man vrida runt nyckeln ett par gånger till så får man vanligtvis liv i den ändå.

Vi har kollat batteriet och låtit bilen stå med en underhållsladdare samt kopplat ifrån batteriet utan förbättring. Jag antar att säkringarna är hela (annars bör den inte starta 90% av gångerna)

Vi funderade också ett tag på om det är startspärren som slår till, men då borde en lampa av något slag lysa på instrumentpanelen?

Felen jag känner till på den är kass drivrem "fläktrem", skriker rätt bra framför allt vid start. Samt att det rasslar en del om den vid start, Hedin tyder det som att kolen är dåliga. Men var inte säkra.

Alla tips är välkomna, jag har försökt kika så gott det går under huven. Men där är ju så j*vla trångt...

Mvh

Senast redigerat av Rquired (4 april 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Socca Bussmekaniker
4 april 2009 · 81 Inlägg

Ett tips är att du tar med din bil till en skola där dom har en Fordonsprogrammet, du frågar om dom kan kika på din startmotor, för det ingår i utbildningskurserna i skolan, där kan du få reda på om det är fel på startmotorn för inte allt så dyr summa som 13500:-. Då felsöker dom och testkör den i en provbänk. Så på  sin höjd kanske du får lägga ut cirka 100:-. Sen om det är startmotorn som det är fel på, köp en ny och be dom på skolan byta dom, priset är betydligt lägre där, och byts lika professionelt och enkelt som en utbildad bilmekaniker.

Bilen kontrolleras av en lärare hela tiden så att eleverna gör rätt, så det kan inte bli fel. Det är bara ett tips så det blir billigare för dig!

Själv så bytte jag en startmotor senast i onsdags tror jag det var, den höll på precis som din att den ibland inte slår till. Det var inprincip inget att göra, så ägaren till bilen åkte till biltema eller någon liknande ställe och köpte en ny för itne allt för dyr peng, funka klockrent. Så det är också ett tips.

Rquired Allmänt envis
4 april 2009 · 12 512 Inlägg

Socca skrev:
Ett tips är att du tar med din bil till en skola där dom har en Fordonsprogrammet, du frågar om dom kan kika på din startmotor, för det ingår i utbildningskurserna i skolan, där kan du få reda på om det är fel på startmotorn för inte allt så dyr summa som 13500:-. Då felsöker dom och testkör den i en provbänk. Så på  sin höjd kanske du får lägga ut cirka 100:-. Sen om det är startmotorn som det är fel på, köp en ny och be dom på skolan byta dom, priset är betydligt lägre där, och byts lika professionelt och enkelt som en utbildad bilmekaniker.

Bilen kontrolleras av en lärare hela tiden så att eleverna gör rätt, så det kan inte bli fel. Det är bara ett tips så det blir billigare för dig!

Själv så bytte jag en startmotor senast i onsdags tror jag det var, den höll på precis som din att den ibland inte slår till. Det var inprincip inget att göra, så ägaren till bilen åkte till biltema eller någon liknande ställe och köpte en ny för itne allt för dyr peng, funka klockrent. Så det är också ett tips.

Tål att tänkas på, risken är väl att de inte tar emot en A-klass eftersom du måste plocka ner så mycket innan du kommer åt motorn smile

Swedenrockers skrev:
Jag skulle rekommendera att kolla över kablar och anslutningspunkter mellan batteriet och chassie/startmotorn. Om det t.ex är dålig kontakt mellan batteriskon (polskon) och batteripolen så kan det fenomenet uppstå.
Har man ett mätinstrument så är det väldigt lätt att mäta spänningsfallet över olika anslutningar.

Ok, borde gå med att putsa lite på poler och skor samt kanske även lite 2-26? Har en multimeter samt även (lite) erfarenhet av att mäta. Men över vilka punkter bör jag i så fall mäta?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
4 april 2009 · 857 Inlägg

På PV-verkstan på mitt jobb så tar dom ner hela motorpaketet med framvagn då startmotorn sitter mitt på på ovansidan av den fula liggande motorn. Därför kostar det så mycket pengar vart man än vänder sig med en sån bil..

Rquired Allmänt envis
4 april 2009 · 12 512 Inlägg

g-man skrev:
På PV-verkstan på mitt jobb så tar dom ner hela motorpaketet med framvagn då startmotorn sitter mitt på på ovansidan av den fula liggande motorn. Därför kostar det så mycket pengar vart man än vänder sig med en sån bil..

Jag hörde att de plockade ut motorn av verkstan, men tyckte det lät extremt. Men tittar man under huven förstår man tongue

Men eftersom du verkar veta, vart mer exakt sitter startmotorn? Motorn lutar framåt om jag inte minns fel, det vill säga toppen pekar i körriktningen. Är det där nånstans den sitter?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rquired Allmänt envis
6 april 2009 · 12 512 Inlägg

Ok, kontakten mellan pol och sko är kontrollerad.

Antar att det är nått med startmotorn som är sönder, den enda "logiska" tycker jag. Men någon som vet om det finns nått sätt att mäta upp den?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
fontheking5
8 april 2009 · 825 Inlägg

Samma sak hände på gräsklipparen i somras, den höll på att klicka ibland när man vred om nyckeln ibland men nästa gång så fungerade den. Till sist så var den helt död , hade parkerat , skulle dra i gång möget igen : Klick Klick Klick , sen total tystnad . Va F*n ??? tänkte jag , den gick ju precis , den visade sig vara Start Soleniden som var kass , när den byttes gick den igen . Men något är ju fel med din startmotor så få den uppkollade men 13500 är ju alldeles för dyrt för en startmotor kan man ju tycka . Men Hedins är ju Hedins

Senast redigerat av fontheking5 (8 april 2009)

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________
Rquired Allmänt envis
8 april 2009 · 12 512 Inlägg

Tack för svar, jo jag får nog lämna in bilen nånstans. Hade tänkt kolla upp felet själv så man var säker innan man byter, men att komma åt under huven på en A-klass är ingen lätt grej. Som tur väl är Hedins inte ensamma, har fått offert på 5000:- för samma jobb med MB orginaldelar smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Peter_88
9 april 2009 · 45 Inlägg

klassiskt solenoid fel. kommer du å på ngt vis att knacka på den så brukar det oftas lösa sig med starproblemen. kan även vara så att det har blivit lite ärgning elr vad de heter på kontakterna till solenioden. smile

dbjanoz
9 april 2009 · 1 785 Inlägg

Rquired skrev:
Har problem med min Mercedes och hoppas nån här inne kan hjälpa till, Hedin ville ha 13500:- för att byta startmotorn och hos övriga verkstäder var det inga roliga pengar där heller, även om det inte var i Hedins klass. Därför vill jag gärna försäkra mig om att det är startmotorn som är problemet innan jag byter den.

Saken är den att ibland när man vrider runt nyckeln så slår inte startmotorn till. Detta sker ungefär 1 gång på 10 startförsök och fortsätter man vrida runt nyckeln ett par gånger till så får man vanligtvis liv i den ändå.

Vi har kollat batteriet och låtit bilen stå med en underhållsladdare samt kopplat ifrån batteriet utan förbättring. Jag antar att säkringarna är hela (annars bör den inte starta 90% av gångerna)

Vi funderade också ett tag på om det är startspärren som slår till, men då borde en lampa av något slag lysa på instrumentpanelen?

Felen jag känner till på den är kass drivrem "fläktrem", skriker rätt bra framför allt vid start. Samt att det rasslar en del om den vid start, Hedin tyder det som att kolen är dåliga. Men var inte säkra.

Alla tips är välkomna, jag har försökt kika så gott det går under huven. Men där är ju så j*vla trångt...

Mvh

Riktig höjdar bil Mercedes gjort! Otroligt korkad konstruktion. Moderna bilar som säljs idag kommer ofta att vara skrot inom 10år eftersom laga inte blir att tänka på och dåligt andrahands värde.

Tur att du fick tag på någon som löser det billigare men 5000Kr för att lösa ett problem med en startmotor är fortfarande ett högt belopp för den typen av fel. 3000Kr hade varit rimligt 1000Kr för jobbet och 2000Kr för startmotorn.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Rquired Allmänt envis
9 april 2009 · 12 512 Inlägg

dbjanoz skrev:

Rquired skrev:
Har problem med min Mercedes och hoppas nån här inne kan hjälpa till, Hedin ville ha 13500:- för att byta startmotorn och hos övriga verkstäder var det inga roliga pengar där heller, även om det inte var i Hedins klass. Därför vill jag gärna försäkra mig om att det är startmotorn som är problemet innan jag byter den.

Saken är den att ibland när man vrider runt nyckeln så slår inte startmotorn till. Detta sker ungefär 1 gång på 10 startförsök och fortsätter man vrida runt nyckeln ett par gånger till så får man vanligtvis liv i den ändå.

Vi har kollat batteriet och låtit bilen stå med en underhållsladdare samt kopplat ifrån batteriet utan förbättring. Jag antar att säkringarna är hela (annars bör den inte starta 90% av gångerna)

Vi funderade också ett tag på om det är startspärren som slår till, men då borde en lampa av något slag lysa på instrumentpanelen?

Felen jag känner till på den är kass drivrem "fläktrem", skriker rätt bra framför allt vid start. Samt att det rasslar en del om den vid start, Hedin tyder det som att kolen är dåliga. Men var inte säkra.

Alla tips är välkomna, jag har försökt kika så gott det går under huven. Men där är ju så j*vla trångt...

Mvh

Riktig höjdar bil Mercedes gjort! Otroligt korkad konstruktion. Moderna bilar som säljs idag kommer ofta att vara skrot inom 10år eftersom laga inte blir att tänka på och dåligt andrahands värde.

Tur att du fick tag på någon som löser det billigare men 5000Kr för att lösa ett problem med en startmotor är fortfarande ett högt belopp för den typen av fel. 3000Kr hade varit rimligt 1000Kr för jobbet och 2000Kr för startmotorn.

På sitt lilla sätt är den faktiskt riktigt bra tycker jag, har aldrig råkat på en så liten bil som har sådana storbils egenskaper. Rymlig, säker och stabilare än många stora bilar att köra. Enda gången du märker dess riktiga format är vid parkering eller över ojämnheter, då den "struttar" pga den korta hjulbasen och hård fjädring.

Men visst, det finns en stor nackdel i form av rep.kostnaderna sad

Mvh

volvo__142 skrev:
klassiskt solenoid fel. kommer du å på ngt vis att knacka på den så brukar det oftas lösa sig med starproblemen. kan även vara så att det har blivit lite ärgning elr vad de heter på kontakterna till solenioden. smile

Ska kolla upp det här smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang