Trasigt batteri?

BaNaN85
12 april 2009 · 93 Inlägg

Hallåj!
Jag var ut till min farsa idag och skulle åka första turen i Dodgen för året. Dock när vi skulle starta bilen så hände ingenting, det var helt dött. Öppnade huven och mätte volten på batteriet... 00.06V...
Farsan hade vart ute själv och kört med bilen bara 3 dagar innan och då gick den hur bra som helst.
Så... Batteriet har suttit ikopplad under hela vintern och det har gått att starta bilen utan några problem. Varför skulle batteriet laddas ur helt och hållet när det har fungerat bra hela vintern och man inte har pillat med några kablar.. Har batteri fanskapet gått sönder?
Vi testade att starta den med en booster och då hoppade motorn igång utan problem, men dog efter att stått på tomgången i typ 10min... När bilen var igång så mätte jag mellan polerna och fick ca 5V.
Är generatorn också kapput eller är det ett symptom av ett helt urladdat batteri? Jag hatar elfel! smile

Nån som stött på liknande problem med sitt batteri eller som kanske vet nån orsak?

Superman
12 april 2009 · 321 Inlägg

Byt batteri!

Cadillac Fleetwood "Bad Kaad" (1959)
Buick Invicta "Victa60" (1960)
BaNaN85
12 april 2009 · 93 Inlägg

Jo det vore väll den uppenbara lösningen. Men batteriet har ju fungerat bra innan, konstigt om det gått sönder bara så där. hmm Håller på och laddar upp det as we speak... Annars så får det väll bli ett nytt Optima RT/YT eller liknande.

Drönirettab
12 april 2009 · 21 761 Inlägg

När en sån sak händer helt plötsligt så kan det röra sig om kortslutning i en eller flera celler. För att vara säker på om generatorn funkar som den ska, då bör du tex testa med ett annat batteri och sedan mäta laddspänningen med motorn igång. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang