B20 turbo, tips, vad behövs göras ?

pSundberg
29 mars 2009 · 178 Inlägg

Tänkte börja med ett litet projket och känner inte för att byta bort b20in så det för bli turbo på den.
vet inte riktigt vad jag ska ha för effekt, men kanske cirka 130 eller nå. 

Måste ju fixa nån trycksatt förgasare
annan kam, kanske k-kam ?
turbo, vilken turbo ?
måste man göra nå åt tändnigen ?
Räcker toppen ?  eller måste man byta eller porta ?  andra ventiler och fjädrar ?
Behövs en IC ?
kompsänka, måste man svarva ner kolvarna eller kan man bara köra med en tjockare blockbackning ? smile
hur stor ska tryckboxen vara ?

Skriv gärna lite tips och mer saker som måste göras för att få skiten att funka. 
Har varit in och läst lite på savaturbo men hittar så dåligt där tongue

Senast redigerat av pSundberg (3 april 2009)

pSundberg
31 mars 2009 · 178 Inlägg

lyfter

alain www.bimmerpower.org
31 mars 2009 · 3 995 Inlägg

Jag tänker bara hjälpa till,
Om du inte önskar att din tråd stängs bör du ändra din rubrik (B20 turbo) mot någonting bättre.
Ex: (B20 turbo, lite tips och mer saker som måste göras för att det ska funka. )
Så att man förstår vad det handlar om innan man öppna den och därmed får flera svar över dina funderingar.  wink
Kolla på rubriksanvisningar.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?a … nvisningar

Senast redigerat av alain (31 mars 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
pSundberg
2 april 2009 · 178 Inlägg

ingen som vet ?

caromania Forummoderator
2 april 2009 · 9 296 Inlägg

savarturbo.se

Oj, såg att du redan varit där.

Senast redigerat av caromania (2 april 2009)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
pSundberg
3 april 2009 · 178 Inlägg

jo hita det inte det jag sökte

Stoorn Legitimerad klåpare
3 april 2009 · 212 Inlägg

Ja eftersom du har varit inne på sävarturbo antar jag att du läst hur man gör för att trycktäta en Su eller Stromberg just de är inget större bekymmer.

turbo spelar inte någon större roll vad du tar så länge den är från liknande motorvolym. K kammen funkar utmärkt med turbo.

Toppen behöver du nog inte göra något åt för 130hästar men de kan vara bra att göra ändå till då du känner att 130hästar inte räcker.

IC är inget måste men de är en stor fördel då de minskar risk för spiknigar.

De är klart enklare  att köra med en tjockare blockpackning än att svarva ner kolvarna

Tryckboxen får du bygga lite på känn, den ska vara så stor att du kan skruva fast den men inte skit stor så du tappar respons. Du får helt enkelt kolla på andras tryckboxar och bygga som du tycker är bra.

Du kommer säkert få hjälp av någon som kan ge dig mer exakta instruktioner än jag då jag aldrig byggt på en b20, men håller på med en M115 (mercedes 230)

Opel Vectra (1995)
pSundberg
4 april 2009 · 178 Inlägg

Okej. så det kommer att hålla med bara tjockare blockpackning ?  hur mycket kan jag ladda utan att börja svsrva/byta kolvar ?

Stoorn Legitimerad klåpare
4 april 2009 · 212 Inlägg

Ditt största bekymmer är inte om blockpacknigen håller. Ditt största bekymmer är att få soppan att räcka till Jag skulle inte ladda mer än 0,5 med en original su gasare mest bara för att vara på säkrasidan. Jag vet inte när du bör byta kolvar men om/när du nu gör de så kan du ta å borra blocket till 92,5 eller 93mm, ja minns inte riktigt va de va. Iaf de gör du för att kunna ta kolvar från en b21 turbo eller om du inte får tag i nån sån ta från en b21A. Fast då du gör en så omfattande operation kan du också skaffa dig en 8bultat vev och M stakar då dessa prylar är rätt mycke stadigare. Bearbetar du sedan toppen med konstens alla regler och kör trycktätade weber 45or har du en motor som är god för en bra bit över 200hästar. förutsatt att du har god kolla på luft/bränsle blandningen. Men du ska veta att de är inte ihop slängt på en vecka dehär, se till att du har plats och ekonomi för de innan du sätter igång. Jag skulle gärna se att du lyckas med de för de är skit coolt me överladdade gambilar smile

Opel Vectra (1995)
pSundberg
14 april 2009 · 178 Inlägg

okej.. nä så mycket som du skriver har jag inte penngar till .. Men ska börja lite mindra och få det att funka och sen nån gång byggaut..
Men hur blire med soppa pump  ? vad ska jag köra med för pump  om jag ska köra men en tryck satt stromberger och ladda kanske 0.5 eller nå ? sen måste jag väll ha nån tryckrekulator, ska det vara nån speciell ?

snapshot
14 april 2009 · 908 Inlägg

skulle vara enklare att bara köpa en röten 240 turbo och ta el, boxar, pumpar, moto.. så är det klart..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang