Hjälp med min låda/bygge?! högre db med öppen dörr

fr3kazo1d
19 april 2009 · 263 Inlägg

Tja gott folk har ett litet problem

Gjorde lite mätningar och de slutade så här 144.1 med öppen dörr och 143 med stängda dörrar

Portarna kan jag inte kapa mer e ända inne vid själva porten så att säga finns inget rör

Grejerna jag kör på är

3st DD 12:or
1st DD m2 monoblock
1 lite större batteri kommer flera sen
Lådan e 217l minus basarna och portarna
rek liter till 12:orna är 80l/bas

Vad beror detta på???

det öka hela tiden för varje cm man kapa röret sen när det inte fanns mer rör att kapa öppna vi dörren och db öka med lite mer än 1db

vad ska man göra nu? tips?
ska kunna spela minst 145 med dom här grejerna i en peugeot 206 -00

mätningarna är gjorda med termlab

Mvh sani

powered by stetsom
DusanMandick Random Hero
19 april 2009 · 4 047 Inlägg

lådan är kanske fel avstämd mot bilen ?

Senast redigerat av DusanMandick (19 april 2009)

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
fr3kazo1d
19 april 2009 · 263 Inlägg

DusanMandick skrev:
provat o vänt lådan ? bara en dum tanke

har inte utrymme att vända på den liten bil =/ men de ska inte spela någon roll basarna har utrymme och portarna grejen e att de blir så stor skillnad när man öppnar, hade de varit att jag spelar för lite så kan jag tänka mig att de kan hjälpa vända lådan

powered by stetsom
fr3kazo1d
19 april 2009 · 263 Inlägg

ingen som kan hjälpa??

powered by stetsom
DusanMandick Random Hero
19 april 2009 · 4 047 Inlägg

redigera mitt förra inlägg

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
fr3kazo1d
19 april 2009 · 263 Inlägg

DusanMandick skrev:
lådan är kanske fel avstämd mot bilen ?

kan inte stämma av lådan eftersom jag inte pika den innan vi börja med låd bygget så de blir att bygga låda sen försöka pilla med portarna tills man inte höjer längre men grejen e att jag inte kan göra de mer har inget mer rör att gå på men ändå spelar jag högre när jag öppnar dörren

powered by stetsom
R_Stalhandske
19 april 2009 · 399 Inlägg

För stor låda?

fr3kazo1d
19 april 2009 · 263 Inlägg

Maildaemon skrev:
För stor låda?

vet ej
de anledningen jag skriver här för att klura ut vad som e felet eller va de nu beror på

powered by stetsom
R_Stalhandske
19 april 2009 · 399 Inlägg

http://forum.soundpressure.com/showthread.php?p=117858

Tycker lådan kan vara mindre jag.

micke7406
19 april 2009 · 1 400 Inlägg

Vilka DD 12" är det du har?
Har du dämpat bilen och vart

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Naughty Tee "There can only be one"
19 april 2009 · 205 Inlägg

Lådan är troligtvis för lågt avstämd och du måste få upp avstämningen i lådan.

Ett sätt att öka avstämningen är som du själv gjort kapa ner portlängden, men eftersom du inte kan kapa mer så är portens area för liten och då finns det andra sättet att öka avstämningen genom att öka portarean.

Lagom portstorlek (enligt mina öron) för en DD låda på 200-220 liter är ca 400cm2 med en längd på 30-35 cm dvs runt 40hz, det är motsvarande 5 st 4" rör som är på samma längd. Har du inte 5 st 4 tums rör eller motvarande area på porten i lådan så kommer din avstämning alltid vara för låg i din låda hur kort port du än har. Nej öka portarean till 400cm2 eller motsvarande 5 st 4" rör.

Problemet  med att bygga med 5 st rör är svårare att stämma av perfekt efter din bils egenskaper än om du har en enda fyrkantig port, detta då du så fort du ändrar rörens längd både ändrar portens avstämning samt lådans storlek. Därför rekomenderar jag att du bygger en fyrkantig port istället för att fibbla med en massa avloppsrör, då får du lättare till en grym avstämning som passar din kärra och öron smile

Senast redigerat av Naughty Tee (19 april 2009)

fr3kazo1d
19 april 2009 · 263 Inlägg

Naughty Tee skrev:
Lådan är troligtvis för lågt avstämd och du måste få upp avstämningen i lådan.

Ett sätt att öka avstämningen är som du själv gjort kapa ner portlängden, men eftersom du inte kan kapa mer så är portens area för liten och då finns det andra sättet att öka avstämningen genom att öka portarean.

Lagom portstorlek (enligt mina öron) för en DD låda på 200-220 liter är ca 400cm2 med en längd på 30-35 cm dvs runt 40hz, det är motsvarande 5 st 4" rör som är på samma längd. Har du inte 5 st 4 tums rör eller motvarande area på porten i lådan så kommer din avstämning alltid vara för låg i din låda hur kort port du än har. Nej öka portarean till 400cm2 eller motsvarande 5 st 4" rör.

Problemet  med att bygga med 5 st rör är svårare att stämma av perfekt efter din bils egenskaper än om du har en enda fyrkantig port, detta då du så fort du ändrar rörens längd både ändrar portens avstämning samt lådans storlek. Därför rekomenderar jag att du bygger en fyrkantig port istället för att fibbla med en massa avloppsrör, då får du lättare till en grym avstämning som passar din kärra och öron smile

nu har jag 2st 6"

powered by stetsom
CoSmoZ 2lateuloose
19 april 2009 · 543 Inlägg

Ja lyssna på Mr Tee ... så ska du se att du kickar ass

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
Decibel
19 april 2009 · 2 911 Inlägg

2st 6" motsvarar cirkus 360cm2

fr3kazo1d
20 april 2009 · 263 Inlägg

va e de som ska va 400cm2 och va ska va 35cm??
jag och mått går inte riktigt ihop =/

låd måtten är 109cmx50x50 om jag inte mins helt fel

hur ska porten då vara?

tackar för alla svar!

powered by stetsom
micke7406
20 april 2009 · 1 400 Inlägg

Höjd 40 cm
bredd 10 cm
djup  33 cm

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang