Är grundlurad. (Tv-köp)

Blida
14 april 2009 · 654 Inlägg

Om du uttryckligen sagt vilka specifikationer du vill ha och vad TVn SKA klara av (tex din comhem box och liknande), som sen säljaren plockar fram några alternativ och rekommenderar för dig för att dom fyller dina krav.
Så är det butiken/säljaren som undanhåller väsentlig information för dig, om denne inte vet hundra så får denne inte rekommendera dig en produkt som sen faller under Hävning av köp pga bristfällig vara som inte är vad den var lovad vara (lagligt sett får denne göra det,men ur företagets perspektiv är det fruktansvärt korkat).
Dvs: Ni har Avtalat om en vara och vad denne skall klara av, som denne sedan inte gör.
Varan är Felaktig om säljaren underlåtit sig att upplysa dig om väsentlig information som rör varan och dina krav du efterfrågat.

Då det har gått 13mån nu så är lagen/möjligheten lite annorlunda för dig, då du inte har "samma" rättigheter som fram till 6mån spärren.
Kort och gott kan man säga att dyngden ligger hos dig nu att kunna bevisa att du och säljaren har muntligen Avtalat om just DESSA saker, som sen inte har följts av säljaren.
Så vida det inte finns nån ljudinspelning på det pågående köp pratet så är det nog rätt svårt för din del att kunna häva köpet.

Informera Butikschefen om gällande lagstiftning vad gäller felaktig/bristfällig vara och att hans säljare har underlåtit att informera dig om väsentliga detaljer rörande TVn som du ställde som krav till denne innan köpet.
Sen suger du ut så mycket rabatter eller saker du kan, eller om möjligt båda delarna=).

lycka till

Heavens_Gate
16 april 2009 · 543 Inlägg

Det slutade med att butikschefen ville att jag skulle vara nöjd så han sa till mig att komma dit. Jag åker dit och ca en timma senare står jag med en inspelningsbar hd-box och en samsung bluray-spelare i näven. Jag är nöjd med det big_smile Mvh Glenn

min och kompisens projekttråd!! Rusvagnen al´a Jägermeister!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 17&p=1
pontan36 Mekaniker
16 april 2009 · 212 Inlägg

Vilken tur att de löste sig:)

FireTraXX DFFL
16 april 2009 · 9 020 Inlägg

Va fan, jag vill också bli grundlurad. sad

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Martin 9-3 Fisketokig
16 april 2009 · 2 997 Inlägg

FireTraXX skrev:
Va fan, jag vill också bli grundlurad. sad

Har bilen till salu, skicka ett PM så ska jag nog kunna hjälpa dig wink

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
FireTraXX DFFL
16 april 2009 · 9 020 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

FireTraXX skrev:
Va fan, jag vill också bli grundlurad. sad

Har bilen till salu, skicka ett PM så ska jag nog kunna hjälpa dig wink

Eller så byter vi rakt av så får vi se vem av oss som blir fetblåst. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Blida
17 april 2009 · 654 Inlägg

Heavens_Gate skrev:
Det slutade med att butikschefen ville att jag skulle vara nöjd så han sa till mig att komma dit. Jag åker dit och ca en timma senare står jag med en inspelningsbar hd-box och en samsung bluray-spelare i näven. Jag är nöjd med det big_smile Mvh Glenn

Bara att gratulera dig för grejerna du fick som "plåster på såren".
Nästan så man börjar känna lukten av butikschefen som kände att det kanske kunde bli en knepig situation då det kunde tänka sig vara en från personalen som gjort fel.

Men du,funkar Hd-boxen med comhem:rolleyes:hihi.

Heavens_Gate
18 april 2009 · 543 Inlägg

Blida skrev:

Heavens_Gate skrev:
Det slutade med att butikschefen ville att jag skulle vara nöjd så han sa till mig att komma dit. Jag åker dit och ca en timma senare står jag med en inspelningsbar hd-box och en samsung bluray-spelare i näven. Jag är nöjd med det big_smile Mvh Glenn

Bara att gratulera dig för grejerna du fick som "plåster på såren".
Nästan så man börjar känna lukten av butikschefen som kände att det kanske kunde bli en knepig situation då det kunde tänka sig vara en från personalen som gjort fel.

Men du,funkar Hd-boxen med comhem:rolleyes:hihi.

Hehe, ja det gör den allt plus att den var ju en inspelningsbar. Fan det var faktiskt rätt hähtigt ändå.
Tack för hjälpen allihopa eller rättare sagt tipsen. Måste ringa comhem sen igen bara. Ett litet smärre problem har dykt upp tror jag. Het plötsligt så har jag istället för mina 29 kanaler så landa vi på 153 kanaler. Då är det viasat, tv1000-kanalerna, canal digital o.s.v. det är ju liksom kanaler för 800 spänn i månaden nu.. tongue

Mvh

Senast redigerat av Heavens_Gate (18 april 2009)

min och kompisens projekttråd!! Rusvagnen al´a Jägermeister!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 17&p=1
lingua
18 april 2009 · 2 271 Inlägg

Tror inte att det är något fel från Comhems sida, man brukar få "alla" kanaler ett par veckor vid tecknande av digitalbox. Det fick jag ( också Comhem ).

//tompa

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Heavens_Gate
18 april 2009 · 543 Inlägg

lingua skrev:
Tror inte att det är något fel från Comhems sida, man brukar få "alla" kanaler ett par veckor vid tecknande av digitalbox. Det fick jag ( också Comhem ).

//tompa

Ringde dom förut och det visa sig att det var så du sa.. Så i 14 dagar kan jag titta på hur mycket p*rr jag vill efter midnatt och naturligtvis om min sambo gått och lagt sig wink

Mvh

min och kompisens projekttråd!! Rusvagnen al´a Jägermeister!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 17&p=1
lingua
18 april 2009 · 2 271 Inlägg

Heavens_Gate skrev:

lingua skrev:
Tror inte att det är något fel från Comhems sida, man brukar få "alla" kanaler ett par veckor vid tecknande av digitalbox. Det fick jag ( också Comhem ).

//tompa

Ringde dom förut och det visa sig att det var så du sa.. Så i 14 dagar kan jag titta på hur mycket p*rr jag vill efter midnatt och naturligtvis om min sambo gått och lagt sig wink

Mvh

Haha! ja sen har du MotorsTV på plats 108 har jag för mig, mycket motorsport! bland annat sände dom
VM i cross live här i somras. Det gillar vi!smile

//tompa

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
MrNinja
21 april 2009 · 148 Inlägg

Jag skulle nog säga grattis, även om du blivit lurad så har du nu kommit in i gänget som insett att allt folk inom teknikbutiker ljuger röven av sig för att få prylar sålda. Dom får provision på allt dom säljer wink

Nu senast inne på elgiganten försöke en säljare lura mig. Han jobbar på mobilavdelningen, verkar ha grym koll på det mesta men när man frågar basic frågor som han till och med har svaren uppe på sin skärm så verkar han bolla med hur mycket det kostar och gärna försöker få det att verka billigare än av det är.

Nuförtiden så kollar jag först, köper sen och frågar gärna säljaren om allt trots att jag redan vet svaren för att få reda på hur ärlig han är. Egentligen är det inget att reta upp sig på, det är såhär dom klarar sig på sina skitjobb så man får helt enkelt inse de och kolla upp fakta först som sagt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang