Motorn går och varvar men det händer inget

suesicus
25 mars 2009 · 6 Inlägg

Har en SAAB 9-3 -02 som har ett skumt problem.

När jag kör så slutar bilen ge gas. Det är precis som om man lägger i friläge när man är ute och kör. Motorn kör och varvar men det händer inget. Stänger jag av bilen och väntar någon minut så kanske det går att köra en bit till och då verkar det som den fungerar bra. Men efter 4-500 meter händer samma sak. När felet uppstår så känns det som den får lite gas nån sekund för att sedan släppa igen. Ibland har jag stora problem att starta bilen efteråt. I morse när det hände igen efter en vecka på verkstaden för samma problem så startade bilen ok efter haveriet, men jag vågade inte köra mer då det var rusningstrafik. Det gällde mest att inte riskera livet och komma bort från trafiken.

Efter verkstaddsbesöket (de bytte batteri, då det var helt dött sa de) så har bilen fungerat bra i ett par tre dagar. Har pratat med några killar och de har spånat lite om kopplingsproblem och/eller kondens i tanken. Kondens i tanken är väl inte helt otroligt, och vore relativt billigt att lösa.. men uppför sig bilen då som jag beskrev innan? Eller går det inte att starta den överhuvudtaget isf?

kolvas
25 mars 2009 · 4 001 Inlägg

är det automatlåda?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Crille88
25 mars 2009 · 1 353 Inlägg

om motorn är igång och bilen inte driver frammåt så beror de knappast på nåt batteri eller fukt i tanken.
då e de juh fel nånstans i drivlinan.
som kolvas frågade e de automat?

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
suesicus
25 mars 2009 · 6 Inlägg

Nope, det är manuell.. och det spelar ingen roll hur mycket jag växlar. Den står mest och varvar..

kolvas
25 mars 2009 · 4 001 Inlägg

då är nog kopplingen slut

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
suesicus
25 mars 2009 · 6 Inlägg

Är rädd för det.. då kanske någon kan ställa upp på att vara förare när bilen skall in i en bergvägg i 200 knyck så jag får ut försäkringspengarna!

haack
25 mars 2009 · 186 Inlägg

hehe...den körningen tycker ja du ska göra själv....;p

kolvas
25 mars 2009 · 4 001 Inlägg

suesicus skrev:
Är rädd för det.. då kanske någon kan ställa upp på att vara förare när bilen skall in i en bergvägg i 200 knyck så jag får ut försäkringspengarna!

hur ska du komma upp i 200 när den inte driver?

man kan göra så men det är inte rätt, man kan ju byta koppling, det är rätt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
suesicus
25 mars 2009 · 6 Inlägg

Medans vi ändå är inne på Lorry (Yrrol) anekdoter: Hmm... Tänkte inte på det.

Någon som har en känsla för vad det kostar att byta kopplingen och vad är det som troligen behöver bytas på den?

Senast redigerat av suesicus (25 mars 2009)

Memme I'am AWESOME..
25 mars 2009 · 2 783 Inlägg

Den kostar pengar ^^ mellan 8-13k


Polare till mig köpte sin bil, 1 vecka rasa allt till kopplingen. Så han byta ut allt - Låda,trampningslager,koppling å annat det kosta han 25 000 på Saab.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
suesicus
25 mars 2009 · 6 Inlägg

Får la hoppas att det inte är så allvarligt.. Som tur är så äger min morbror en bilverkstad så han gör allt till självkostnadspris mer eller mindre.. + att han letar upp de billigaste skitdelarna han kan hitta och slänger in då vi ändå ska sälja bilen. Bara den rullar så lassar vi över detta på någon annan sen. big_smile

smekallracing
25 mars 2009 · 385 Inlägg

kanske kan vara värt att fixa kopplingen på en så pass ny bil!

börn i varje hörn är fett rätt;)
BMW e36 dubbelturbo "besten" (1992)
nuffe I brist på annat :)
25 mars 2009 · 526 Inlägg

Om du nu vill ha ut försäkringspengar så ta och ge några polare en slant för att gå dit på natten och slå sönder den, alt. ställ den på något skumt ställe så fixar nog folk det åt dig gratis wink

Men en -02:a är ju värt att ta reda på vad det är för fel och i alla fall så en prisuppgift på det innan du drar förhastade slutsatser...

Senast redigerat av nuffe (25 mars 2009)

suesicus
25 mars 2009 · 6 Inlägg

Jorå.. skall allt kolla upp vad det är för fel. Sen får jag ta ställning till om jag skall sälja den med eller utan fel. Något försäkringsbedrägeri blir det väl inte.. även om det är lockande. Är tyvärr en lite för ärlig människa för sånt.

Kan kanske sträcka mig till att kolla om det går att laga temporärt så bilen rullar hyfsat några dagar och då sälja den till en bilhandlare.

Får se, får se.. återkommer när jag fått domen.

Crille88
25 mars 2009 · 1 353 Inlägg

suesicus skrev:
Jorå.. skall allt kolla upp vad det är för fel. Sen får jag ta ställning till om jag skall sälja den med eller utan fel. Något försäkringsbedrägeri blir det väl inte.. även om det är lockande. Är tyvärr en lite för ärlig människa för sånt.
Kan kanske sträcka mig till att kolla om det går att laga temporärt så bilen rullar hyfsat några dagar och då sälja den till en bilhandlare.

Får se, får se.. återkommer när jag fått domen.

lite längre upp i tråden skrev du att du och din bilverkstad bror skulle hinka i skitgrejor och sen sälja till nån annan.
och meingen efter skriver du "kan kanske sträcka mig till att kolla om det går att laga temporärt så bilen rullar hyfsat och sälja till en bilhandlare"
vet inte om ja skulle kalla dig en ärlig kille.
hade du sålt bilen till mig hade du fått äta upp din ärlighet..
men men nu e de inte ja som ska köpa den..
hoppas de löser sig iaf.
och om bilen varit inne på verkstad och dom inte hittat felet så e du grundligt lurad.
en 3åring vet varför hans cykel inte går frammåt när han trampar.. de e för att kedjan hoppat.
samma gäller bilen. om den går starta och du lägger i växel och släpper upp kopplingen men inget händer så e juh nåt fel...
och detta borde man finna ganska fort om man e mekaniker..
och ta nu inte allt detta på fel sätt. smile

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
blacklin3 Ugglan-racing
25 mars 2009 · 362 Inlägg

Crille88 skrev:

suesicus skrev:
Jorå.. skall allt kolla upp vad det är för fel. Sen får jag ta ställning till om jag skall sälja den med eller utan fel. Något försäkringsbedrägeri blir det väl inte.. även om det är lockande. Är tyvärr en lite för ärlig människa för sånt.
Kan kanske sträcka mig till att kolla om det går att laga temporärt så bilen rullar hyfsat några dagar och då sälja den till en bilhandlare.

Får se, får se.. återkommer när jag fått domen.

lite längre upp i tråden skrev du att du och din bilverkstad bror skulle hinka i skitgrejor och sen sälja till nån annan.
och meingen efter skriver du "kan kanske sträcka mig till att kolla om det går att laga temporärt så bilen rullar hyfsat och sälja till en bilhandlare"
vet inte om ja skulle kalla dig en ärlig kille.
hade du sålt bilen till mig hade du fått äta upp din ärlighet..
men men nu e de inte ja som ska köpa den..
hoppas de löser sig iaf.
och om bilen varit inne på verkstad och dom inte hittat felet så e du grundligt lurad.
en 3åring vet varför hans cykel inte går frammåt när han trampar.. de e för att kedjan hoppat.
samma gäller bilen. om den går starta och du lägger i växel och släpper upp kopplingen men inget händer så e juh nåt fel...
och detta borde man finna ganska fort om man e mekaniker..
och ta nu inte allt detta på fel sätt. smile

håller med dig totalt här Crille88.. asså du skriver lite längre upp att du är lite för ärlig mäniska för försäkrings bedrägeri men ändå ska du lura någon på bilen?! hur verkar det tkr du??:S fattar inte asså

How does dust taste sucker??
SRD
25 mars 2009 ·

men va fan är detta
speedparts tar 1950:- för en kopplings sats
1290:- för urtrampnings lager

är ca 4-5 timmars jobb att byta den
antingen ber du någon som kan byta den för en svart peng
eller så är du v'älkommen så kan jag byta den åt dig.
mvh

Tensec Mekaniker
27 mars 2009 · 27 Inlägg

TBR-performance skrev:
men va fan är detta
speedparts tar 1950:- för en kopplings sats
1290:- för urtrampnings lager

är ca 4-5 timmars jobb att byta den
antingen ber du någon som kan byta den för en svart peng
eller så är du v'älkommen så kan jag byta den åt dig.
mvh

Men eller hur! Ett koppligsbyte är väl inte hjärnkirurgi? Sett ur både ekonomisk och kunskapsmässig vinkel?

Det som KAN gå åt helvete, gör förmodligen det.
BMW 320i "Tensec Customs" (2001)
smekallracing
24 april 2009 · 385 Inlägg

Blir jobbigt fall kopplingen är slut;)

suesicus skrev:
Är rädd för det.. då kanske någon kan ställa upp på att vara förare när bilen skall in i en bergvägg i 200 knyck så jag får ut försäkringspengarna!

börn i varje hörn är fett rätt;)
BMW e36 dubbelturbo "besten" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang