Moment på bultarna till svänghjulet?

EPG Kärnkraftstomte
24 april 2009 · 766 Inlägg

Vilket moment ska man dra de åtta skruvarna som svänghjulet sitter fast i vevaxeln med?

Ska man använda gänglåsning?

Det är ett svänghjul till manuell låda som jag håller på att sätta dit. Svänghjulet från en Subaru Legacy från 1995 och motorn från en SVX från 1992.

Om ingen vet så kanske någon vet var jag kan hitta information om detta?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Lurken_85
24 april 2009 · 832 Inlägg

Jag har aldrig dragit ett svänghjul med moment men har däremot haft på gänglåsning på skruvarna för att vara på den säkra sidan.

Edit: 69-75NM

Senast redigerat av Lurken_85 (24 april 2009)

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
YeahBitch
24 april 2009 · 730 Inlägg

De e bara o ta i tills du spricker tongue

Nej då det som ovanstånde sa stämmer nog smile

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
EPG Kärnkraftstomte
24 april 2009 · 766 Inlägg

En kompis som jag tror är rätt så upplyst inom ämnet pratade om att det är lite olika från bilmärke till bilmärke.

Det sitter i vilket fall 8 stycken och jag tror det är M10 fingänga.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Ack3
25 april 2009 · 93 Inlägg

de är bara att spänna med mutter maskin... bätter hårt än för löst.. fucking loser

Turbo is the shit =)
AudiTQ-90
25 april 2009 · 273 Inlägg

Ack3 skrev:
de är bara att spänna med mutter maskin... bätter hårt än för löst.. fucking loser

som du resonerar borde du ha förbud att röra en verktygsvagn ! tongue  iaf en mutterpurra....

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se
Audi S4 (1994)
Danne_W
25 april 2009 · 42 Inlägg

Ack3 skrev:
de är bara att spänna med mutter maskin... bätter hårt än för löst.. fucking loser

Det är ju lika illa att dra för hårt som för löst.. idiot

Lurken_85
25 april 2009 · 832 Inlägg

Momentet jag skrev är för SVX -92 så det borde stämma tycker jag. Men som sagt jag har aldrig dragit moment och har aldrig haft problem heller.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
EPG Kärnkraftstomte
25 april 2009 · 766 Inlägg

Jaha, det förstod jag inte, SVX har dock automatlåda orginal så jag försökte googla lite vad som gäller för Legacy och hittade detta:

If the flywheel has been removed, the flywheel
bolts must be replaced. The mounting holes are offset,
so the flywheel can only be installed in one
position. Apply a dab of high-strength thread locker
to each flywheel bolt, then lock the flywheel and
torque the flywheel bolts in a star pattern to a final
torque of 72 ± 3 Nm (52.8 ± 2.2 ft-lbs.).

Verkar som att det är samma moment där med andra ord. Och gänglåsning ska man ha.

Make sure the clutch disk is properly
positioned (it’s marked ‘transmission side’ on one
side). Use a dummy shaft in the pilot bearing to
center the clutch disk, then install the pressure
plate. Torque the pressure plate bolts using a star
pattern to a final torque of 15.7 ±1.5 Nm (11.6 ±1.1
ft-lbs). The white flywheel and pressure plate dots
are also visible in this photo. From here on out, it’s
a ‘reassembly is a the reverse of disassembly’ procedure,
so we won’t retrace our steps. Make sure all
fasteners are tightened to specs along the way. If
you don’t end up with any ‘extra parts’ when
you’re done, you’ve done the job right.

Hittade momentet på tryckplattsbultarna med, vad bra...

Senast redigerat av MagnumR (25 april 2009)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang