Mits Eclipse -00 går inte som den ska

sEAMP
10 juli 2006 · 392 Inlägg

Var ute och åkte en dag, stannade till vid ett rödljus, när det blev grönt skulle jag accelerera iväg, men det gick inte, bilen bara "hackade", och det gick VÄLDIGT trögt att accelerera upp i fart. på varvtal runt 3000 så går bilen som den ska, men när man ska dra en kickdown eller starta från låg hastighet är det nästan en omöjlighet att komma upp i fart, bilen bara hackar. den hackar på tomgången också.
Har varit till philipsson (karlstad) idag och dom gjorde ett data-test på bilen men de visste inte vad det var. bilen är ju ganska ovanlig så det var inget dom hade sysslat med förut, men data testet visade inga märkbara fel.

bil: mitsubichi eclipse 24v v6 3.0l @ 215 hk

Vad kan det vara för fel?

Senast redigerat av sEAMP (10 juli 2006)

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!
Sharky
10 juli 2006 · 10 287 Inlägg

Standardtest: Rycka tändkablar en och en och kolla om den går på alla cylindrar. Rycka sladden till luftmassemätaren (jag antar att den har sådan) och kolla om det blir någon ändring.

Jag antar att motorn har två lägesgivare som styr sprutet: en på vevaxel och en på någon kam. Detta skulle kunna vara en kamlägesgivare som strular.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
sEAMP
10 juli 2006 · 392 Inlägg

Bilen går på alla cylindrar enligt data-testet. jag har ryckt sladden till luftmassemätaren, den går sämre då....

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!
Sharky
10 juli 2006 · 10 287 Inlägg

OK, då vet vi det. Då funkar luftmassemätaren.

Går det att mäta soppatrycket på en sån där pjäs? (Finns det uttag - ventil - på fuelrailen vid spridarna).


/Göran

sEAMP skrev:
Bilen går på alla cylindrar enligt data-testet. jag har ryckt sladden till luftmassemätaren, den går sämre då....

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
sEAMP
10 juli 2006 · 392 Inlägg

Sharky skrev:
OK, då vet vi det. Då funkar luftmassemätaren.

Går det att mäta soppatrycket på en sån där pjäs? (Finns det uttag - ventil - på fuelrailen vid spridarna).


/Göran

Får be om ursäkt men är inte värst kunnig på motor-området så jag har _tyvärr_ ingen aning!
Har ingen aning om vad jag ska ta mig till.. sad

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!
Sharky
10 juli 2006 · 10 287 Inlägg

Det måste finnas ett vettig verkstad i Karlstad som kan hjälpa dig och inte enbart - uppenbarligen - trötthuven på Philipsson. En mitshu är inte mera magisk än någon annan bil så en vaken mekaniker borde kunna ringa in detta problem åt dig utan att anlita NASA.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
sEAMP
10 juli 2006 · 392 Inlägg

Sharky skrev:
Det måste finnas ett vettig verkstad i Karlstad som kan hjälpa dig och inte enbart - uppenbarligen - trötthuven på Philipsson. En mitshu är inte mera magisk än någon annan bil så en vaken mekaniker borde kunna ringa in detta problem åt dig utan att anlita NASA.

/Göran

haha skönt inlägg big_smile men ska höra runt lite hos olika mekaniker.. tack för hjälpen!!!

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!
AK86
10 juli 2006 · 250 Inlägg

kan dt vara nått så simpelt som tändstiften?

______________________________________________________
Subaru Impreza / Fiat Coupe 20VT / Volvo S80 T6 / Seat Leon Tsi
______________________________________________________
Sharky
10 juli 2006 · 10 287 Inlägg

Njäää, inte gärna om det kom direkt. Ett stift kan dö men det märks inte så här tydligt på en 6:a.

/Göran

Impreza_BlackDrake skrev:
kan dt vara nått så simpelt som tändstiften?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang