Varför sjunker laddtrycket??

Leffa
27 april 2009 · 107 Inlägg

Har en saab 9000 2,3turbosport med steg 3 chipp!
När jag trycker fullt så laddar den på 1,2 men sen när jag fortsätter trycka sjunker laddtrycket till c,a 0,8!
VARFÖR?????

Det är träligt för man känner hur trycket sjunker genom att den inte pinnar på som först i början!!!

Tacksam för alla tips man kan få!

// Leffa

Senast redigerat av Leffa (27 april 2009)

Leifa is HERE
ToFFe-
27 april 2009 · 39 Inlägg

Wg som inte orkar hålla tryck, samt mottryck ur den lilla snigenl.Alltså mottorn får inte hur sej lika mkt som den pumpar in.

Köp en Wg med dubbla anslutingar så du kan köra mottyck så slipper du problemet delviss.

Fredrik-79
28 april 2009 · 2 164 Inlägg

ToFFe- skrev:
Wg som inte orkar hålla tryck, samt mottryck ur den lilla snigenl.Alltså mottorn får inte hur sej lika mkt som den pumpar in.

Köp en Wg med dubbla anslutingar så du kan köra mottyck så slipper du problemet delviss.

Då skulle laddet svaja då de är elektroniskt styrd laddtryck.

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
MattiasH
28 april 2009 · 1 291 Inlägg

Leffa skrev:
Har en saab 9000 2,3turbosport med steg 3 chipp!
När jag trycker fullt så laddar den på 1,2 men sen när jag fortsätter trycka sjunker laddtrycket till c,a 0,8!
VARFÖR?????

Det är träligt för man känner hur trycket sjunker genom att den inte pinnar på som först i början!!!

Tacksam för alla tips man kan få!

// Leffa

Säker på att det inte ska vara så då?
Med tex ett enem chip till calibra turbo så laddar man konstant 1,2 bar som sedan sjunker till 0,9 på höga varv, mappen är gjord så för att skona turbon och effekt-toppen redan passerad.
Vid vilket varv börjar laddtrycket sjunka?

VW_67
28 april 2009 · 446 Inlägg

turbon laddar mer ju hårdare du belastar den. stiger laddtrycket igen om du petar upp en kugg?

RaLsO från bun!
30 april 2009 · 89 Inlägg

det kallas ladd-reducering, och är till för, som tidigare nämt, skona turbon och spara bränsle. det är denna effekten du vill ha bort när du chippar, och finns på de flesta bilarna med elektroniskt styrt ladd

Senast redigerat av RaLsO (30 april 2009)

Teori och praktik är inte samma sak, glöm inte det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang