Inget laddtryck, SAAB 9-3 2.0T -98

airforce
10 juli 2006 · 17 Inlägg

Hej,
Har problem med min SAAB 9-3 2.0T -98 (185Hk), den verkar inte ladda alls. Turbomätaren ställer sig mellan vitt och orange på laddtrycksmätaren. Om jag förstått det hela rätt innebär detta att det endast är undertryck i insugsröret. Det har inte blivit sämre och sämre utan från en sekund till en annan var allt tryck borta. (tråkigt när man ligger på omkörning, gulp)

Jag tycker att motorn "pluddrar" lite mer på tomgång och vid gaspådrag (stillastående) nu än tidigare, men det kan vara inbillning.

Vad tror ni experter, är det turbon som slängt in handuken eller kan det vara något billigare? Kan man felsöka på något sätt för att komma fram till felet.

Som ni kanske förstår av frågan är jag ingen van Turbo meckare men det är väl aldrig försent att börja smile

Tacksam för ideer och inlägg
/Michael

precision
10 juli 2006 · 2 652 Inlägg

vet inte hur de är med saabar men de verkar inte vara turbon , tror mer på en felsökning på saab . en turbo lägger inte in handduken bara så .

precision
10 juli 2006 · 2 652 Inlägg

nu är de inte samma sak men när jag körde till malmö i min s2 avant för 2 veckor sen så kändes de som om han inte ladda något . så jag åkte hem o bytte luftfilter "orginal" sen gick han som ett spjut igen. allt är lite känsligare på turbobilar än sugmotorer .

airforce
10 juli 2006 · 17 Inlägg

Har testat att blåsa rent filtret lite försiktigt (såg dock inte smutsigt ut). Tyvärr ingen skillnad.

precision
10 juli 2006 · 2 652 Inlägg

okej hmm

vaughn
10 juli 2006 · 674 Inlägg

luftmassemätaren som kanske lagt av?

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.
Mazda RX-7 "DLS" (1993)
airforce
11 juli 2006 · 17 Inlägg

Har man alltid en luftmassemätare om man har turbo? Jag har en SAAB 9-3 2.0T (185HK) -98, men kan inte hitta någon? Har sätt på nyare 9-5:or att det sitter en luftmassemätare precis efter filtret.

Är det någon som vet om min motor har luftmassemätare.

/Michael

THEBADGUY Gorgilus addictus
11 juli 2006 · 4 737 Inlägg

Hur ser röken ut? Är den blåaktig så kan turbon vara på väg till himlen.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
jonTe
11 juli 2006 · 5 710 Inlägg

airforce skrev:
Är det någon som vet om min motor har luftmassemätare.

Det har det inte....

Troliga orsaker till ditt försvunna laddtryck kan vara:
1. Att wastegatestången har hoppat av.
2. Att du har ett enormt läckage på trycksidan.

Enkelt att kolla, billigt att åtgärda!

MVH Jonas
..............
airforce
11 juli 2006 · 17 Inlägg

jonTe skrev:

airforce skrev:
Är det någon som vet om min motor har luftmassemätare.

Det har det inte....

Troliga orsaker till ditt försvunna laddtryck kan vara:
1. Att wastegatestången har hoppat av.
2. Att du har ett enormt läckage på trycksidan.

Enkelt att kolla, billigt att åtgärda!

Case closed! Wastegatestången på plats, full laddning igen! Tack för alla inlägg och speciellt dig jonTe som löste mitt problem smile

Tack
/airforce

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang