Bensinlukt i kupén

airforce
10 juli 2006 · 17 Inlägg

Hej,

Har problem med bensinlukt i kupén på min SAAB 9-3 2.0 Turbo. Är det någon annan som har haft liknande problem? Har haft den på SAAB för felsökning, de hittade inget läckage på slangar, tank, överfyllnadsröret, mm. (undrar ibland om jag alltid är först med alla fel) Det verkar inte som den droppar någonstans iheller.

Det är inte någon lukt när man tar bilen utan endast när man kör, särskillt om man kör lite hårt och sedan stannar till. Lukten kommer från ventilationen.

Jag har letat och letat efter något läckage men kan inte hitta något.

Har problem med min turbo för tillfället också (se annat inlägg) men detta med bensin lukten har pågått ett par månader så det borde väl inte ha samband med att turbon inte laddar?

/Michael

precision
10 juli 2006 · 2 652 Inlägg

om inte turbon laddar luft så får motorn fel bränsle\luft blandning , då kan de lukta surt

airforce
11 juli 2006 · 17 Inlägg

Turboproblemet är löst, full laddning igen. Dock kvarstår problemet med bensinlukt i kupén när man stannar. Mer lukt efter hård körning. Bensinlukten kommer från ventilationen vilket tyder på kupé fläkten drar in bensinlukt från motorrummet, frågan är bara vart det kommer. Inga läckage är synliga.

Om jag drar mig till minnes kan det finnas ett samband med att lukten dök upp och lite högre bensinförbrukning, typ 0.1l/mil. Kan den få fel blandning även om turbon nu är ok?

Går det att kolla eller man får lämna till SAAB för kontroll av detta?

/airforce

airforce
12 juli 2006 · 17 Inlägg

Ingen som har några tips?

/airforce

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang