Däckkvalité (rekommendationer)

Kewin Älskar tysk konst!
16 april 2009 · 88 Inlägg

Ska nu beställa ett par sommardäck men e lite osäker på vilka jag ska satsa på. De viktigaste egenskaperna är prestanda och slitstyrka men ochså prislappen. Tänkte mig runt 6000:-/4st.

Hittills står det mellan:

- MAXXIS MA-Z1 WR (6300:-)

- BF Goodrich G-Force Profiler (5500:-)

- Kumho ECSTA SPT KU31 (6000:-)

- HANKOOK VENTUS K-110 YR (6700:-)

Något av ovanstående jag INTE bör köpa?

Tacksam för svar

Senast redigerat av Kewin (16 april 2009)

Haziza87
16 april 2009 · 239 Inlägg

Vart nyss i samma sits som dig med att välja däck hade en budget på ungefär 6000kr också.

Efter att ha läst olika test, forum med mera, valde jag tillslut Hankook Ventus K107 EVO. Hitta dem dessutom så riktigt billigt på Nordendack.se för 5300kr 18"

Senast redigerat av Haziza87 (16 april 2009)

Honda S2000 "S2K AP1" (2003)
twin_cam Smålänning
16 april 2009 · 7 877 Inlägg

Kumho ECSTA är bra däck kan jag säga, det är dock de enda av de du nämner som jag provat. Dock hjade jag ett par Hankook vinterdäck för några år sen , och dom funkade bra smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Cambrant
16 april 2009 ·

Köp inte de 2 första. Jag skulle köpa Hankook Ventus men dom var slut så jag tog Kumho ECSTA istället. Värt att notera är att Hankook Ventus är sjukt bra på vått underlag och när man bor i Götet så får man ju satsa på sånt däck smile Kumho däremot har jag aldrig kört med själv. Däremot rekommenderade gummihuset dom och jag har läst och hört mycket gott om dom. Fått jättebra betyg har dom med.

- Kumho ECSTA SPT KU31 (6000:-)

- HANKOOK VENTUS K-110 YR (6700:-)

NiKeMaN Entreprenör
16 april 2009 · 1 286 Inlägg

Jag rekommenderar verkligen BFGoodrich däcken. Till skillnad från folk som dissar dom (Cambrant bara?) så har jag kört med BFG däck på fem-sex olika bilar och alltid varit jättenöjd med däcken. Ligger fint på vägen, och är kanon på vatten också.
Rekommenderas!

// Niklas Johansson
Cambrant
16 april 2009 ·

NiKeMaN skrev:
Jag rekommenderar verkligen BFGoodrich däcken. Till skillnad från folk som dissar dom (Cambrant bara?) så har jag kört med BFG däck på fem-sex olika bilar och alltid varit jättenöjd med däcken. Ligger fint på vägen, och är kanon på vatten också.
Rekommenderas!

Då måste jag fått ett måndagsexemplar för jag höll på att åka ner i diket i en kurva på väg till jobbet där jag alltid ligger i 60 knyck dag in och dag ut. Även fått lite småsladd på andra ställen vid regn så jag rekommenderar inte BFG däcken sad

Mortalis VW-nörd?
16 april 2009 · 4 332 Inlägg

Kan bara säga att ja hade Ventus på mina fälgar när ja köpte dem o köpte direkt Continental Sportcontact 2, vilken jävla skillnad.
Lätt värt de e extra pengarna i minskad spårighet, bättre körkänsla, mindre rullmotstånd och mkt lägre volym.

Kewin Älskar tysk konst!
16 april 2009 · 88 Inlägg

Mortalis skrev:
Kan bara säga att ja hade Ventus på mina fälgar när ja köpte dem o köpte direkt Continental Sportcontact 2, vilken jävla skillnad.
Lätt värt de e extra pengarna i minskad spårighet, bättre körkänsla, mindre rullmotstånd och mkt lägre volym.

Tyvärr va de för tok för dyra för mig. Låg ju på 3500:-/st ! yikes

Timsan
16 april 2009 · 103 Inlägg

Jag har Kumho ECSTA och jag är helnöjd. jag har 225/35-19 och det är de bästa däcken jag provat smile

Över 300 kan ingen höra dig skrika :P
BMW 320d LCI "E91 Touring" (2009)
Porsche 911 Turbo "Techart" (2002)
E-30
29 april 2009 · 1 050 Inlägg

Timsan skrev:
Jag har Kumho ECSTA och jag är helnöjd. jag har 225/35-19 och det är de bästa däcken jag provat smile

Jag kan bara instämma med föregående skribent, Kuhmo Ecsta Ku31 det bästa däck jag någonsin provat. Det har dessutom ett utmärkt Tread wear (mkt slitstarkt) big_smile

Mina tidigare erfarenheter med "Hankook Ventus" låter jag vara osagda, de åkte väck efter en vecka mad

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
TeamS
29 april 2009 · 170 Inlägg

Timsan skrev:
Jag har Kumho ECSTA och jag är helnöjd. jag har 225/35-19 och det är de bästa däcken jag provat smile

Dom däcken upplevde jag som "nervösa" vid vått väglag.

MVH Team S
Sponsorer: LeifsBillackering, AutoGlym, Vianor, CarCraft, Nokian
Hemsida: Team-s.nu
Severin
29 april 2009 · 1 587 Inlägg

E-30 skrev:

Timsan skrev:
Jag har Kumho ECSTA och jag är helnöjd. jag har 225/35-19 och det är de bästa däcken jag provat smile

Jag kan bara instämma med föregående skribent, Kuhmo Ecsta Ku31 det bästa däck jag någonsin provat. Det har dessutom ett utmärkt Tread wear (mkt slitstarkt) big_smile

Mina tidigare erfarenheter med "Hankook Ventus" låter jag vara osagda, de åkte väck efter en vecka mad

Japp, håller med dig, hade dom på min volvo och när de väl hade regnat lite så blev de jävligt oroligt för vattenplaning osv.. Inga bra däck alls om man kör lite fortare än genomsnittet smile

Cambrant
29 april 2009 ·

TeamS skrev:

Timsan skrev:
Jag har Kumho ECSTA och jag är helnöjd. jag har 225/35-19 och det är de bästa däcken jag provat smile

Dom däcken upplevde jag som "nervösa" vid vått väglag.

Nu har jag kört med Kumho ECSTA i en vecka på 19tum. Dom är sjukt bra för priset. Väldigt slitstarka, lite lite bullriga dock och som han säger pyttelite nervösa i vått underlag. Men allt som allt värt pengarna!

Fatstuff Hobby sabotör
29 april 2009 · 178 Inlägg

Cambrant skrev:

TeamS skrev:

Timsan skrev:
Jag har Kumho ECSTA och jag är helnöjd. jag har 225/35-19 och det är de bästa däcken jag provat smile

Dom däcken upplevde jag som "nervösa" vid vått väglag.

Nu har jag kört med Kumho ECSTA i en vecka på 19tum. Dom är sjukt bra för priset. Väldigt slitstarka, lite lite bullriga dock och som han säger pyttelite nervösa i vått underlag. Men allt som allt värt pengarna!

Har haft Kumho Ecsta på två bilar (satt på vid köp) och jag har inte vart "nöjd". Okej lite billigare däck, men dåligt i vått väglag och enligt mina öron mycket bullrigt.
Själv väljer jag mellan Sportcontact 2-3, Hankook k110 och Nokian Hakka Z eller vad dom heter exakt.
/Niclas

"Påbörja inget du kan avsluta"
Ford S-max (2012)
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
29 april 2009 · 1 290 Inlägg

Köpte nya sommardäck för några veckor sen. Nexxus hette dom och kostade 2800kr för 18" 4st! Sjukt bra däck! Knäpptysta och mycket bra vid vått underlag!! Blev sjukt överraskad!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
frosth__ Team Kränghäng
29 april 2009 · 657 Inlägg

Kumho ECSTA SPT KU31 (6000:-)

Köp för fan inte..! alla som sagt att de är lite "nervösa" på blött underlag... Körde med dessa på skylinen och de gick fan inte att köra med den, spann hejdlöst och gick konstant på tvären :S och då körde jag ändå relativt lugnt.. skulle aldig någonsin ens fundera på dessa igen..!

Team Frosth
Car Custom & Tuning | carcustomtuning.se
Bjork OEM <3
10 maj 2009 · 6 957 Inlägg

Kewin skrev:
Ska nu beställa ett par sommardäck men e lite osäker på vilka jag ska satsa på. De viktigaste egenskaperna är prestanda och slitstyrka men ochså prislappen. Tänkte mig runt 6000:-/4st.

Hittills står det mellan:

- MAXXIS MA-Z1 WR (6300:-)

- BF Goodrich G-Force Profiler (5500:-)

- Kumho ECSTA SPT KU31 (6000:-)

- HANKOOK VENTUS K-110 YR (6700:-)

Något av ovanstående jag INTE bör köpa?

Tacksam för svar

Kumhon är jag inget fan av, haft 2 uppsättningar..1 säsong sen var dom slut och jag
vare sig spann eller körde hejvilt. VÄLDIGT nervösa i regn...

Hade Hankook Ventus K-107 förra året, väldigt trevligt däck smile

Åker i år på BF Goodrich och jag är HELNÖJD! big_smile Bra mkt bättre än vad jag trodde de skulle vara

Mvh

OEM <3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang