Fälgar + rörlig krona

ARPAnet
16 april 2008 · 151 Inlägg

Beställde fälgar i dag... har 5x108 men dom hade de inte inne så jag fick 5x110 med rörliga kronor...
Snacka något om att huvudet på bulten är rörliga eller något sånt...

Någon som kan förklara...?

Granathe
16 april 2008 · 136 Inlägg

nja bulten är en vanlig bult nästan.. bara att det är en kona (tänk dig en bricka) som har större hål än bulten och på så sätt kan du ha 5x110 ist för 5x108.. många volvo åkare som vill ha fälgar med saabs bultmönster gör så och tvärtom inget ovanligt.

VW Passat 1.8T. 97-
ARPAnet
16 april 2008 · 151 Inlägg

okok... Nice nice... Du skall ha grymt tack.... Tror du man kan använda de bultar jag får med nu då även till mina 5x108 vinter fälgar eller skall jag behålla orginal bultarna..?
Kanske värt o behålla orginal bultarna dock för att behålla "sommar" bultarna i skick...?

Du skall ha grymt tack för ditt svar...!

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
16 april 2008 · 3 585 Inlägg

tycker nog att du ska behålla sommarbultarna så slipper dem poleras effter varje vinter.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
ARPAnet
17 april 2008 · 151 Inlägg

okok... Tack för svaren....!

Hoppas jag får fälgarna på fredag men jag jobbar mellan 8-17 så jag kan dock ändå inte hämta dom.. *gråt*

Granathe
17 april 2008 · 136 Inlägg

beror lite på vad du har för kona.. många orginal fälgar har en "rundad" kona medans nästan alla fälgar du köper idag (icke orginal alltså) har en falt kona, i vilket fall som hellst skulle jag använda orginal bultarna till dom fälgarna och köra dom med flytande kona till nya!

Lycka till wink

VW Passat 1.8T. 97-
Tiger1978 Fattig student
22 oktober 2008 · 1 282 Inlägg

Väcker en gammal tråd här.. hur mycket gör en flytande kona i mm, kan man köra 4/108 fälgar på en bil som har 4/100?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
ARPAnet
22 oktober 2008 · 151 Inlägg

2 mm... så 4/106 eller 4/110....

TooS Hjultomte
11 maj 2009 · 1 500 Inlägg

Måste fråga är flytande kona bra eller det e kasst i längden?? Tänkte mer på om man behöver spänna fälgarna varannan dag eller det e lugnt??

Mvh TooS

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
ARPAnet
11 maj 2009 · 151 Inlägg

oj gammalt inlägg detta.. wink

Jag vet faktist inte för jag hade det bara i 1 vecka sedan vart fälgarna snodda o då fick jag nya med rätt bult cirkel

TooS Hjultomte
11 maj 2009 · 1 500 Inlägg

ARPAnet skrev:
oj gammalt inlägg detta.. wink

Jag vet faktist inte för jag hade det bara i 1 vecka sedan vart fälgarna snodda o då fick jag nya med rätt bult cirkel

Usch va tråkigt tongue Ja orka inte starta en ny tråd big_smile Dock ha ja hittat fälgar med 5/112 så undrar därför ^^

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
ARPAnet
12 maj 2009 · 151 Inlägg

saab har 5x110 va..?
Det funkar ju o dom sitter-.. kronan trycks ju in i hålet o sätter sig o alla bultar är ju själv åtdragande så det borde inte vara några problem... googlar man så verkar det inte som att det är några problem med det men dock svårt o dyrt o skaffa låsbultar med rörlig krona...

TooS Hjultomte
12 maj 2009 · 1 500 Inlägg

ARPAnet skrev:
saab har 5x110 va..?
Det funkar ju o dom sitter-.. kronan trycks ju in i hålet o sätter sig o alla bultar är ju själv åtdragande så det borde inte vara några problem... googlar man så verkar det inte som att det är några problem med det men dock svårt o dyrt o skaffa låsbultar med rörlig krona...

Jo det har dom. satt o tänkte på det häromdagen också angående låsbulten smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang