Dumpventil saab 9.5 års mod 99

danne_potter
5 maj 2009 · 80 Inlägg

jag har en saab 9.5 års mod 99, med aero turbo, när jag satt dit en dump från stylingshopen så började bilen knasa, när jag trycker ur den på tvåan och hör dumpen, så sten dör motorn.. är det någon som kan hjälpa mig dom på stylingshopen verkar inte kunna nått.
mvh daniel

KimpaaBooY
5 maj 2009 · 378 Inlägg

Du ska ej ha "öppen" dump på din bil.
Du har T7 styrsystem, och du dumpar ut redan uppmätt luft som skall vara kvar i systemet.
Hade du haft T5 som är på vissa 9-3or och alla 900 hade det gott.


Det du kan göra är att köra med orginaldumpen fast baklänges i återcirkulerande läge, men sen ha öppet filter då får du ett avlastnings ljud.

Går att ha den rättvänd också, men blir ett dovare ljud då.

Senast redigerat av KimpaaBooY (5 maj 2009)

// KimpaaBooY
Fast-lane
5 maj 2009 · 32 Inlägg

Okej, inte mycket du kan göra.. förrutom att sätta tillbaka original AV eller köpa dig en annan återcirkulerande AV  .. bilen knasar pga. att du har en luftmassemätare som har förprogrammerade data med en viss mängd luft som ska in i motorn.. men ist för att den luftmängden når in i motorn så släpps den rakt ut i luften.. alltså original eller en annan återcirkulerande är ett måste på bilar med LMM!!

Mvh/Chrille

danne_potter
5 maj 2009 · 80 Inlägg

KimpaaBooY skrev:
Du ska ej ha "öppen" dump på din bil.
Du har T7 styrsystem, och du dumpar ut redan uppmätt luft som skall vara kvar i systemet.
Hade du haft T5 som är på vissa 9-3or och alla 900 hade det gott.


Det du kan göra är att köra med orginaldumpen fast baklänges i återcirkulerande läge, men sen ha öppet filter då får du ett avlastnings ljud.

Går att ha den rättvänd också, men blir ett dovare ljud då.

har öppet filter men vad händer om man sätter den baklänges?? nått som kan gå sönder.. alltså jag sätter återcirkulerande i turbo röret???

KimpaaBooY
5 maj 2009 · 378 Inlägg

danne_potter skrev:

KimpaaBooY skrev:
Du ska ej ha "öppen" dump på din bil.
Du har T7 styrsystem, och du dumpar ut redan uppmätt luft som skall vara kvar i systemet.
Hade du haft T5 som är på vissa 9-3or och alla 900 hade det gott.


Det du kan göra är att köra med orginaldumpen fast baklänges i återcirkulerande läge, men sen ha öppet filter då får du ett avlastnings ljud.

Går att ha den rättvänd också, men blir ett dovare ljud då.

har öppet filter men vad händer om man sätter den baklänges?? nått som kan gå sönder.. alltså jag sätter återcirkulerande i turbo röret???

Vad jag fått lära mig på saab forumet är att dom sitter redan "fel" från början.
Du får ett mera hög ljud på det viset. Och det är inget som skall skada.

Annars kan man köpa en mitsubishi evo orginal dump och köra baklänges, och ha öppet filter till.
Den ser ut som orginal på saab ungefär, och det ger ett mera "kvittrigt" ljud.

Kan rekomendera www.saabturboclub.com/forum.

bara söka på dumpventil eller avlastningsventil så kommer det hur mycket som helst.

// KimpaaBooY
danne_potter
5 maj 2009 · 80 Inlägg

KimpaaBooY skrev:

danne_potter skrev:

KimpaaBooY skrev:
Du ska ej ha "öppen" dump på din bil.
Du har T7 styrsystem, och du dumpar ut redan uppmätt luft som skall vara kvar i systemet.
Hade du haft T5 som är på vissa 9-3or och alla 900 hade det gott.


Det du kan göra är att köra med orginaldumpen fast baklänges i återcirkulerande läge, men sen ha öppet filter då får du ett avlastnings ljud.

Går att ha den rättvänd också, men blir ett dovare ljud då.

har öppet filter men vad händer om man sätter den baklänges?? nått som kan gå sönder.. alltså jag sätter återcirkulerande i turbo röret???

Vad jag fått lära mig på saab forumet är att dom sitter redan "fel" från början.
Du får ett mera hög ljud på det viset. Och det är inget som skall skada.

Annars kan man köpa en mitsubishi evo orginal dump och köra baklänges, och ha öppet filter till.
Den ser ut som orginal på saab ungefär, och det ger ett mera "kvittrigt" ljud.

Kan rekomendera www.saabturboclub.com/forum.

bara söka på dumpventil eller avlastningsventil så kommer det hur mycket som helst.

okej ja tusen tack får göra det på en gång

danne_potter
5 maj 2009 · 80 Inlägg

tråd kan stängas

AxlSam
5 maj 2009 · 1 497 Inlägg

KimpaaBooY skrev:
Annars kan man köpa en mitsubishi evo orginal dump och köra baklänges, och ha öppet filter till.
Den ser ut som orginal på saab ungefär, och det ger ett mera "kvittrigt" ljud.

"Kvittret" kommer då AVn inte öppnar alls.
Ett enkelt sätt att köra sönder turbon på.

KimpaaBooY
5 maj 2009 · 378 Inlägg

AxlSam skrev:

KimpaaBooY skrev:
Annars kan man köpa en mitsubishi evo orginal dump och köra baklänges, och ha öppet filter till.
Den ser ut som orginal på saab ungefär, och det ger ett mera "kvittrigt" ljud.

"Kvittret" kommer då AVn inte öppnar alls.
Ett enkelt sätt att köra sönder turbon på.

fel info från saab forumet då.

// KimpaaBooY
AxlSam
5 maj 2009 · 1 497 Inlägg

KimpaaBooY skrev:
fel info från saab forumet då.

Länka gärna till tråden där du läst det.

tobbx
6 maj 2009 · 45 Inlägg

KimpaaBooY skrev:
Du ska ej ha "öppen" dump på din bil.
Du har T7 styrsystem, och du dumpar ut redan uppmätt luft som skall vara kvar i systemet.
Hade du haft T5 som är på vissa 9-3or och alla 900 hade det gott.


Det du kan göra är att köra med orginaldumpen fast baklänges i återcirkulerande läge, men sen ha öppet filter då får du ett avlastnings ljud.

Går att ha den rättvänd också, men blir ett dovare ljud då.

Precis, sen är det inte det bästa du kan göra mot din stackars LMM. Och vad jag vet är det inte speciellt bra med öppet filter heller (LMM tar stryk). Rätta mig gärna om jag har fel.

Byt avgassystem om du vill ha annat ljud, min 9-5a spinner på väldigt bra, och har bara bytt rör smile (och chippat).

rm
8 maj 2009 · 2 Inlägg

kanske prova speedparts specialframtagna dump, för just dessa motorer med luftmassemätare.
Den ska låta mer än orginal i alla fall, då den har ljudförstärkande tratt.

900_t16 Mekaniker
10 maj 2009 · 245 Inlägg

rm skrev:
kanske prova speedparts specialframtagna dump, för just dessa motorer med luftmassemätare.
Den ska låta mer än orginal i alla fall, då den har ljudförstärkande tratt.

GFB och JBR har ju sk. hybrid ventiler som är både återcirkulerande och öppen och dom funkar kanon på bilar me lmm!

If it ain't low slam it!
Janneutanb
10 maj 2009 · 7 272 Inlägg

900_t16 skrev:

rm skrev:
kanske prova speedparts specialframtagna dump, för just dessa motorer med luftmassemätare.
Den ska låta mer än orginal i alla fall, då den har ljudförstärkande tratt.

GFB och JBR har ju sk. hybrid ventiler som är både återcirkulerande och öppen och dom funkar kanon på bilar me lmm!

Kanon och kanon, den släpper fortfarande ut uppmätt luft...

Garfield
14 maj 2009 · 1 019 Inlägg

Olsson-Aero skrev:
Hade av:n inte släppt ut nån luft så hade du ju inte fått kvitter ljudet!

Jo, kvittret uppstår när luft strömmar bakvägen genom kompressorn.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang