Grundservice för V40 på Bilia för 2750 exkl olja! Rimligt?!! Förslag på bra verkstad i Gbg-området önskas

Isuck
6 maj 2009 · 15 Inlägg

Tänkte att det är dags att serva min Volvo V40 T4 -00 och har vart inne på Bilia idag och frågat vad det kan tänkas kosta.

Jag har egeninköpt olja och det jag vill att dom ska göra är det mest basic: tändstift, filter, byta oljan som jag tar med mig, samt kolla att allt är som det ska. För detta vill dom ha 2750 kr! Tycker det låter som överpris. Det dom har till sin fördel är att man får vara med och titta på så man ser att allt blir rätt gjort.

Om detta nu kan anses vara överpris så undrar jag om någon vet ett bra ställe i Gbg-området där man kan göra denna service till bra pris och där man får vara med under arbetet??

MVH Isak

Senast redigerat av Isuck (6 maj 2009)

blacken
6 maj 2009 ·

Isuck skrev:
Tänkte att det är dags att serva min Volvo V40 T4 -00 och har vart inne på Bilia idag och frågat vad det kan tänkas kosta.

Jag har egeninköpt olja och det jag vill att dom ska göra är det mest basic: tändstift, filter, byta oljan som jag tar med mig, samt kolla att allt är som det ska. För detta vill dom ha 2750 kr! Tycker det låter som överpris. Det dom har till sin fördel är att man får vara med och titta på så man ser att allt blir rätt gjort.

Om detta nu kan anses vara överpris så undrar jag om någon vet ett bra ställe i Gbg-området där man kan göra denna service till bra pris och där man får vara med under arbetet??

MVH Isak

"Själv är bästa dräng" i det hänseendet..

R_fused There is no replacement for displacement
6 maj 2009 · 630 Inlägg

Jag gjorde 16 500mils service hos autotech i trollhättan för ett tag sen, visserligen inga tändstift men översyn och olja+filterbyte. 1650:- inkl castrol helsyntetolja. Tycker det är rätt billigt faktiskt.

-Mackan- Fire And Silk
6 maj 2009 · 2 254 Inlägg

Har du tur så byter de inte oljan alls, men tar betalt för det, den har hänt förr. Tex, en släkting lämnade in sin bil på service, och innan fyllde han på spolarvätskan till max, men han fick betala för påfyllning av spolarvätskan.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Weermets Gasglad
6 maj 2009 · 295 Inlägg

Sök efter Landvetter Biltjänst på eniro eller hitta. Bättre priser än volvo, dessutom volvoauktoriserade. Gratis lånebil fick jag när jag servade sist. Ring och prata med dem.

Opel Vectra "2.0T" (2007)
John87 Stolt Volvoägare
6 maj 2009 · 4 913 Inlägg

Bilia är väl mer eller mindre kända för att suga ut så mycket pengar som möjligt.

Av egen erfarenhet så verkar de gamla Hans Persson bil ha varit billigare än Bilia som tog över.
En vanlig oljeservice betalade jag ca. 1500kr för har jag för mig hos Hans Persson. Då ingick olja, nytt filter och allt annat som de gör.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
DusanMandick Random Hero
6 maj 2009 · 4 047 Inlägg

om du kan va me o kolla så de går rätt till, då vet du hur de ska göras ? så då tar du o gör de själv o sparar 2000?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
John87 Stolt Volvoägare
6 maj 2009 · 4 913 Inlägg

DusanMandick skrev:
om du kan va me o kolla så de går rätt till, då vet du hur de ska göras ? så då tar du o gör de själv o sparar 2000?

Hur menar du nu?
Om han ska vara med så får han ju ändå betala för att de ska utföra servicen.

Sen kanske man vill ha stämpeln i serviceboken som faktiskt betyder en del för vissa bilköpare.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
85an
6 maj 2009 · 249 Inlägg

Gjorde 6000mila där precis, då bytte dom väl olja, luftfilter, oljefilter, stift, kupefilter, samt kollar genom bilen

Det kalaset gick på 4500 minus specialrabatt på 12% vilket blev 4000:- smile.
Spolarvätska får man betala för även om dom bara får i 2 dl verkar det som, jaja det är växelpengar.

Men men man lär sig av sina misstag, jag betalade för stämpeln den här gången, är nog sista gången jag besöker dom. Dom har massa fasta priser vilket är ganska sjukt när det kanske tar 5 minuter för en viss felsökning så tar dom 500:- för det även fast dom inte gjort något åt felet, men dom verkar lyssna på kunderna när dom är missnöjda iaf så det är väl bra.

DusanMandick Random Hero
6 maj 2009 · 4 047 Inlägg

John87 skrev:

DusanMandick skrev:
om du kan va me o kolla så de går rätt till, då vet du hur de ska göras ? så då tar du o gör de själv o sparar 2000?

Hur menar du nu?
Om han ska vara med så får han ju ändå betala för att de ska utföra servicen.

Sen kanske man vill ha stämpeln i serviceboken som faktiskt betyder en del för vissa bilköpare.

han kan lika gärna göra de själv menar ja, ja visst betyder den mkt, men ska man ha den så får man räkna me att de kostar ?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
John87 Stolt Volvoägare
6 maj 2009 · 4 913 Inlägg

DusanMandick skrev:
han kan lika gärna göra de själv menar ja, ja visst betyder den mkt, men ska man ha den så får man räkna me att de kostar ?

Jo, absolut.
Frågan är vad den stämpeln är värd.

Jag förstår ifall man inte vill betala överpris för det.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
NMI
7 maj 2009 · 1 045 Inlägg

vet inte om det lät så dyrt verkstad gillar ta betalt. ska lämna in escaladen på olje byte, i motor samt låda, det går på 4000:- med oljan dock, men den är ju inte så dyr...

gör det annars själv och sparar alla kvitton, nu är denna bil rätt ny och kostar en del, då ser det bättre ut me företags kvitto/stämpel tycker jag..

Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
Rock-Star
7 maj 2009 · 2 982 Inlägg

bilia är pengasugnar! precis som blodiglar..........

Mortalis VW-nörd?
7 maj 2009 · 4 332 Inlägg

Mechanum är bra, farsan gick över dit från Bilia. "Gratis" lånebil också.

kenth66
17 maj 2009 · 1 212 Inlägg

KCC Bilservice. lämnar bra priser och har ett kundbemötande som fler borde ha...

www.kccbilservice.se

i garaget: mrcarfreak

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang