Isolera bort värme från turbon?

steffe105
28 maj 2009 · 91 Inlägg

Hej
har en nissan 200 sx s13 som jag bygt om lite. har bytt grenrör men nu sitter turbon uppåt istället för neråt som orgenal är.

Problemet är att bromsvätske behollaren sitter ganska nära turbon och är lite orolig att den slka smälta.

Så jag undrar om det finns nån plåt som isolerar värmen mellan turbon och behollaren?

Sen har jag monterat dit ett skop för att få in luft på turbon men skopet är i plast så den kan också smälta så finns det nån isoler matta lr nått jag kan limma fast på insidan av skopet?

MVH stefan

engolf
28 maj 2009 · 3 235 Inlägg

Vet inte hur trångt det är och hur det ser ut, men klipp ut en bit plåt eller aluminium och montera mellan turbon och den respektive delen. Annars finns avgasbandage:)

steffe105
28 maj 2009 · 91 Inlägg

engolf skrev:
Vet inte hur trångt det är och hur det ser ut, men klipp ut en bit plåt eller aluminium och montera mellan turbon och den respektive delen. Annars finns avgasbandage:)

klarar aluminium att stå imot den värmen? så plåten inte blir för varm så den gör så de smälter istället.

Protoxal_vr6 TURBO VR6
28 maj 2009 · 9 Inlägg

alu plåten kommer  ej att smälta  ...  du kna  även  måla turbin huset med  keramisn  coating  det  avleder mängder av strålnings värme..

Snabb farlig hänsynslös iq befriad
_DamnIt R1 driver!
28 maj 2009 · 5 128 Inlägg

Såg på elmia att man kunde köpa typ "termo" överdrag för bland annat grenrör, turbo m.m. som stängde inne värmen istället

steffe105
28 maj 2009 · 91 Inlägg

Protoxal_vr6 skrev:
alu plåten kommer  ej att smälta  ...  du kna  även  måla turbin huset med  keramisn  coating  det  avleder mängder av strålnings värme..

ok men menade inte att aluminiumet skulle smälta utan att aluminiumet blir så varmt som aluminiumet gör att behollaren smälter istället.

engolf
29 maj 2009 · 3 235 Inlägg

Nej, det tror jag inte. Aluminium leder bort värme väldigt bra.
Jag har ett värmeskydd i aluplåt över mitt grenrör, och det fungerar klockrent.

Ta bild på motorrummet, blir enklare att säga vilken lösning är bäst.

Holme
29 maj 2009 · 1 417 Inlägg

Du kan också klä in bromsvätskebehållaren med aluminiumtejp. Det kan hjälpa lite, håller väl bort några grader i alla fall.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang