Motorbyte i Opel Calibra

DavidZZ0n Syte Strf90
10 juni 2009 · 164 Inlägg

Hej

Jag ska skaffa en Opel Calibra från 91 med 4 cylindrig motor på 115hk. Har funderingar på att köpa en 6 cylindrig motor från en 95a men undrar om jag behöver växellådan som har varit till den 6 cylindriga motorn eller om det bara är att montera på den gamla?
Bör tilläggas att båda har manuell växellåda med 5 växlar...

MVH DavidZZ0n

Knugcab
10 juni 2009 · 5 111 Inlägg

Det är samma bultmönster på fyran som det är på V6orna... Hur utväxlingarna nu är och hur lådan håller vet jag däremot inte.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Necrodamus
10 juni 2009 · 220 Inlägg

Blir nog både billigare och enklare att köpa en Calibra V6 från början.
Eller varför inte en 2.0 16v med C20XE..

Opel Vectra B "Irmscher I500" (1998)
Volvo V40 (2003)
BMW 540ia "Wee Eight" (1994)
Ghost_Face
10 juni 2009 · 517 Inlägg

Är du ute efter effekt så bör du nog leta efter turbo varianten som dessutom har 4x4... Det blir bara en massa krux med motor byten och inte blir det billigare heller.

DavidZZ0n Syte Strf90
10 juni 2009 · 164 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Det är samma bultmönster på fyran som det är på V6orna... Hur utväxlingarna nu är och hur lådan håller vet jag däremot inte.

Okej, är det någon annan som vet hur detta kan fungera? smile

Blir nog både billigare och enklare att köpa en Calibra V6 från början.
Eller varför inte en 2.0 16v med C20XE..

okej, ne för det är så att jag ska skaffa en i gott skick för 10k å så har jag hittat nice v6a för 1k, så jag å polarana blev lite sugna på en liten utmaning:p

MattiasH
10 juni 2009 · 1 291 Inlägg

Köper du en calibra v6 så är det enklast att lyfta i hela motorpaketet med växellåda och allt.
Annars passar lådorna mellan motorerna och hållbarheten är inga problem.
Ska ni reg-besikta med v6 eller byta motor till besiktningen?

Xoreza
10 juni 2009 · 406 Inlägg

Ghost_Face skrev:
Är du ute efter effekt så bör du nog leta efter turbo varianten som dessutom har 4x4... Det blir bara en massa krux med motor byten och inte blir det billigare heller.

Rekomenderar ej en calibra turbo motor med 4x4 då man INTE kan pressa motorn till max utan att 4x4 går sönder. Hade en Motor som hete Selma C20XE. Den hade 6växlad manuellväxelåda turbokolvar, turbo och ej 4x4 mm.
Dock tilverkades den bara i ett exemplar har jag för mig det var. Föra ägaren tog dock ut turbon. Sedan sålde jag motorn och chassis för 1000kr. Den motorn kunde ju varit något för dig:P Dock rostar calibror inifrån och ut. Köpte min för 35 000kr och den var rost fri. Sedan tog vi ut inredningen och allt och då såg man rost precis överallt:(

MvH Glenn Wiberg
Opelmadness German cars, quality and beyond
10 juni 2009 · 8 197 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Det är samma bultmönster på fyran som det är på V6orna... Hur utväxlingarna nu är och hur lådan håller vet jag däremot inte.

Neejdu, det är fembult på dom med sexan. (110/5) och fyrbultat på de med fyran (100/4). Värre bromsar också. Samma på Vectra med V6 och rak 4. (förutom Calibra/Vectra A 2000 Turbo/4X4 som också har fem bult) wink

Så sätter du i en sexa rekommenderas att du byter upp dig i bromsar också.
Lättast vore det som sagt att skaffa en med sexan i. Annars är det inga problem att sätta i en 16V motor. smile

MVH T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
hunn
10 juni 2009 · 57 Inlägg

det jobbigaste blir inte och byta motor,. utan och få till motorstyrningen

MattiasH
10 juni 2009 · 1 291 Inlägg

DJeXCute skrev:

Ghost_Face skrev:
Är du ute efter effekt så bör du nog leta efter turbo varianten som dessutom har 4x4... Det blir bara en massa krux med motor byten och inte blir det billigare heller.

Rekomenderar ej en calibra turbo motor med 4x4 då man INTE kan pressa motorn till max utan att 4x4 går sönder. Hade en Motor som hete Selma C20XE. Den hade 6växlad manuellväxelåda turbokolvar, turbo och ej 4x4 mm.
Dock tilverkades den bara i ett exemplar har jag för mig det var. Föra ägaren tog dock ut turbon. Sedan sålde jag motorn och chassis för 1000kr. Den motorn kunde ju varit något för dig:P Dock rostar calibror inifrån och ut. Köpte min för 35 000kr och den var rost fri. Sedan tog vi ut inredningen och allt och då såg man rost precis överallt:(

Fördelningslådan kommer som du säger att börja gå varm när man lastar på med mer effekt än standard och då kopllas 4wd bort, i längden äter det upp lamellerna, då går packboxen till tryckplattan sönder och bilen börja läka servolja. Om du låter Maxxtuning förstärka huset och byta visco kan man lasta på bra med effekt och även göra banzaistarter. Växellådan är skottsäker upp till 600hk
Calibran du haft är ett "hemmabygge" med turbokonverterad 16v motor och FWD konverterad f28 låda från turbon. Vanlig ombyggnad på tex astra.

hunn skrev:
det jobbigaste blir inte och byta motor,. utan och få till motorstyrningen

Hela motorhärvan med box tar man ju givetvis från V6 motorn, inget märkvärdigt med det?

DavidZZ0n Syte Strf90
10 juni 2009 · 164 Inlägg

MattiasH skrev:
Köper du en calibra v6 så är det enklast att lyfta i hela motorpaketet med växellåda och allt.
Annars passar lådorna mellan motorerna och hållbarheten är inga problem.
Ska ni reg-besikta med v6 eller byta motor till besiktningen?

nja jag köper inte en hel calibra v6 utan bara motor och då även ev växellådan.
Ja vi hade väl tänkt att reg-besikta den iaf.

Hela motorhärvan med box tar man ju givetvis från V6 motorn, inget märkvärdigt med det?

ja naturligtvis tar vi med allt sådant från V6 motorn!

och bromsar kommer oxå att uppgraderas om det bli av...

Knugcab
10 juni 2009 · 5 111 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

Volvo544special65 skrev:
Det är samma bultmönster på fyran som det är på V6orna... Hur utväxlingarna nu är och hur lådan håller vet jag däremot inte.

Neejdu, det är fembult på dom med sexan. (110/5) och fyrbultat på de med fyran (100/4). Värre bromsar också. Samma på Vectra med V6 och rak 4. (förutom Calibra/Vectra A 2000 Turbo/4X4 som också har fem bult) wink

Men nu var det ju mellan motor och låda det frågades om, eller hur, och även den saken jag svarade på. Finns bultmönster pa andra ställen än på hjulen... Att det är fembultade hjul med sexan har du däremot helt rätt i.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang