Hjälp med att lokalisera alla kablar till torkarmotor för roligt projekt

the_element
16 juni 2009 · 52 Inlägg

hej
jag håller på och har tänkt bygga om torkarmotorn så att den går att använda till att "flippa" ner och upp reggplåten med. men jag vet inte vilka kablar som är vilka och hur jag ska koppla. det finns alltså fyra "honor" varifrån de 2 första har kablar som går ifrån de till torkarmotornoch de andra ser ut att vara nitade fast i motorn.

kan någon hjälpa mig att reda ut detta och förklara hur jag bör koppla?

lägger upp en bild så ni förstår hur det ser ut, lite dålig dock


https://www1.garaget.org/gallery/archive/13819/687987_xz8hbq.jpg
torkarmotor

volvonisse440 yrkeschaufför
16 juni 2009 · 709 Inlägg

du måste hitta reläet..  och sedan kan du googla på hur ett relä funkar.. altså vilken av dom som är pluss osv..

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
professorWinther
17 juni 2009 · 585 Inlägg

Från vilken bil är motorn?

Börja med att mäta upp vilken av kablarna som är jord. Detta gör du enklast med en multimeter på kontinuitetsmätning.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
blacken
17 juni 2009 ·

En anslutning är jord, sedan så har du en"matnings"plus och en "rest" funktion, dvs den som ser till att torkarbladen stannar på "rätt" ställe. och den är i regel också en plus. Vad du måste göra är att isolera kablarna som går till kolen på motorn, plus och minus. Anslut dom kablarna sedan till en polvändare. Så kan du få motorn att gå "fram och tillbaka" så att säga..

Senast redigerat av blacken (17 juni 2009)

the_element
18 juni 2009 · 52 Inlägg

okej tack alla för hjälpen ska be pappa hjälpa mig för är lite amatör på elfronten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang