Kicker L5 15" + Mutant 1500 i en 740

Xtremesm
16 juni 2009 · 106 Inlägg

Tja hade tänkt köpa en Kicker L5 15" bas och ett Mutant 1500 steg till min 740.
Men har lite tankar kring om jag kommer behöva nåt extra batteri eller kondensator eller nåt för att inte ta dö på og batteriet på 1 minut?
Sen undrar ja om ni tror de kommer låta något vidare i en 740 med den basen?

MVH NxZ

Volvo 740GL "Olssonz H40" (1991)
lill-sorling
16 juni 2009 · 174 Inlägg

tror du ska ha ett extra batteri bak, skulle underlätta sjukt mycket , hade en 12" innan, fast L7 och den pumpade på riktigt bra! smile, min kompis kör med sin L7 i en 740, låter väl inte lika mycket som i en kombi, men försök fixa porten genom skidluckan smile

Volkswagen Golf II "Team Brööt" (1988)
snurbo_diesel Egen företagare
16 juni 2009 · 864 Inlägg

det kommer trycka på bra med det i en 740, men åtminstone ett batteri extra borde du ha och se till att generatorn laddar som den ska.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Xtremesm
16 juni 2009 · 106 Inlägg

Allright, tänkte att ja kunde slänga i en 100A generator med för det gör också en del skillnad va?

Volvo 740GL "Olssonz H40" (1991)
snurbo_diesel Egen företagare
16 juni 2009 · 864 Inlägg

Xtremesm skrev:
Allright, tänkte att ja kunde slänga i en 100A generator med för det gör också en del skillnad va?

ja gud ja, det kommer bli bra som fan det, att gå från 55a till 100a det gör mycke som fan det, men sen om man ska ha mer grejer och så då räcker ju inte det heller, men till det du ska ha och ev om du ska ha en l5 till så räcker det fint.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Xtremesm
16 juni 2009 · 106 Inlägg

Okey bra, nah en L5a räcker allt för mig tror jag :p

Volvo 740GL "Olssonz H40" (1991)
Drönirettab
16 juni 2009 · 21 761 Inlägg

Hur är skicket på ditt ordinarie batteri tror du?

Soderqvist
16 juni 2009 · 660 Inlägg

Jag har ett sånt steg (Mutant MT1500.1XXX) och det fungerar väldigt bra med ett batteri (Optima YT) med 50 mm² kabel smile

Om något ska kallas för gränsfall så är det nog min setup iaf, alltid bra med flera batterier men inget måste tongue

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Xtremesm
16 juni 2009 · 106 Inlägg

Drönirettab skrev:
Hur är skicket på ditt ordinarie batteri tror du?

Det är så bra det kan va på ett Volvo original batteri.

Volvo 740GL "Olssonz H40" (1991)
Drönirettab
16 juni 2009 · 21 761 Inlägg

Jag tänkte mest på ifall batteriet är gammalt och slitet, i så fall behövs ju först och främst ett nytt ordinarie batteri innan ett eventuellt extra batteri sätts in. smile

Xtremesm
16 juni 2009 · 106 Inlägg

Mja det är ju inte nytt men det är fräsht.

Volvo 740GL "Olssonz H40" (1991)
Drönirettab
16 juni 2009 · 21 761 Inlägg

Aha, okej.

Några andra saker du bör göra är att kolla upp hur det ser ut nere vid karossen där batterijordkabeln sitter fastskruvad, skruva loss den och kika hur kontaktytan ser ut. Det är inte ovanligt att det finns färg och rost där kabelskon sitter, i så fall får du slipa plåtrent och rengöra kabelskon innan du skruvar fast igen.

Det är dock ingen nackdel att byta ut jordkabeln till en grövre, även jordkabeln till motorblocket kan bytas ut och då samtidigt rengöra kontaktytorna där. Generatorns laddkabel är lika bra att byta ut eftersom du funderar på en större generator, minst 10 mm2 men hellre ännu grövre kabel är att föredra.

Generatorns jordkontakt med motorblock/kaross bör ses över, om det sitter en kort jordkabel mellan generatorhölje och motorblock så bör den kollas upp enligt samma sätt som batterijordkablarna. Ifall det inte sitter någon kort jordkabel så har generatorn jordkontakt via sitt fäste och då får du putsa rent vid fästytorna innan den nya generatorn sätts dit.

Efter att ha gjort dessa saker så har du sett till att bilens ordinarie strömförsörjning ska kunna utnyttjas fullt ut, dessutom har du också förberett för en lagom uppgradering av generator+batteri. smile

Senast redigerat av Drönirettab (16 juni 2009)

Xtremesm
16 juni 2009 · 106 Inlägg

Tackar för den informationen Drönirettab.

Volvo 740GL "Olssonz H40" (1991)
VolvoXet Bas älskare
16 juni 2009 · 716 Inlägg

vad är de för skillnad på l5 12" o l7 12" ?

Volvo 744 (1988)
striper
16 juni 2009 · 392 Inlägg

effekten-Rms

Volvo s40 2.0T "The Ghost Cruiser" (1999)
VolvoXet Bas älskare
17 juni 2009 · 716 Inlägg

jaha att jag inte tänkte på de tongue

Volvo 744 (1988)
kalle_kalle
17 juni 2009 · 2 914 Inlägg

striper skrev:
effekten-Rms

har jag bara fått för mig det eller är det inte onödigt att göra en kon + upphägning på en l5 lika fin och stadig som på en l7??
är det verkligen bara effekten som skiljer??
du får då ur mer kräm ur en l7 iallafall (i förutsättning att det är samma förutsättningar förutom mer effekt åt l7)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang