Någon som tittade på Plus igår?

Malabar
13 juni 2009 · 164 Inlägg

När norska Sundhetsstyrelsen skulle testa MC-hjälmar för några år sedan så gjordes testet genom att hjälmarna kastades ut från Norges högsta lodräta bergsklippa som är 350 meter hög i fritt fall. Ingen hjälm klarade fallet utan att spricka. Det gjorde därmemot en hemstickad norsk yllemössa varvid Sundhetsstyrelsen rekommenderade yllemössa vid MC-körning.

lollol

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
DieselThomsen Diesel or Die
16 juni 2009 · 66 Inlägg

_Zuperior_ skrev:
Den sista/första de testade var från Lidl och den klarade sig bäst om jag inte kommer ihåg helt fel.

Lidl säljer ju (eller sålde i alla fall när en annan var i moppe-svängen) "B-Square" hjälmar vilket är ett riktigt välrenommerat märke, dvs riktigt bra kvalité!

nicotin Fotograf
17 juni 2009 · 88 Inlägg

ungefär samma sak varje gång snålfolket ska uttala sig om skyddsutrustning..

jag garvar alltid lika gott åt kalle mc pilot som just köpt nya bling bling R1 och pumpat in sjuka mängder stålar för att senare stå vid korvkiosken och vifta dynojet resultatet i ansiktet på folk som orkar bry sig men när det kommer till utrustning så där kom snåljåpen fram..

vad man ofta missar i dom flesta tester är följande..

luft dynamiken kring hjälmen
kvaliten på insidan av hjälmen.

jag har själv gått omkull i en budget hjälm och det var ingen höjdare..vittnen berättade för mig efteråt att min skalle studsade på asfalten likt en studsboll..hjälmen var konstigt nog hel..där den faktiskt ska mer el mindre spricka för att skona huvudet för krafterna som kommer vid nerslag.

akutläkaren och tjänstgörande kirurg såg mer och mer nackskador på grund av att hjälmen inte absorberat krafterna.
visst betalar man mycket för design men det kommer alltid finnas en nedre gräns där tillverkarna tummat på skalkvaliten och annat för att kunna hålla ett pris nere..
Har efter detta också " testat" med dyrare hjälm..och visst gjorde den sitt jobb..dock så kan man ju aldrig jämföra olyckor men den sög upp kraften och såg till att huvudet inte studsade.

luftdynamiken är ju en smaksak..vill man ha skallen hoppandes i 120+ så visst..alla ligger inte där heller och kör men för mig som tuffar ofta fort och mycket motorväg e detta för viktigt..
dock så har billigare modeller också blivit bättre på den fronten också..

Söker fotouppdrag
Maila på tobbe@mieden.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang