Uppmaning: Skriv vad som används och gärna hur...

MrJAM
20 juni 2009 · 1 464 Inlägg

Ja, nu bryts det kanske mot reglerna (?), men det är en uppmaning som jag tror många kan ha nytta av;

Postas det bilder, skriv gärna vad ni använder för produkter vid tillfället. Och gärna varför.

Givetvis valfritt, det kanske inte betyder så mycket för er som kan fotografering om ni använder objektiv X elelr Y. Men många ber om (konstruktiv) kritik och det kanske är ett steg ytterligare att detta kan bidra till intressanta diskussioner om '- Varför använde du inte ett filter med...'-synpunkter osv...

Ska jag vara ärlig och mer egoistiskt tror jag att det är ett bra sätt för oss, som nyss fått upp ögonen för fotografering, att lära sig mer på. Eller det är iallfall förhoppningen för egen del. Nej, det är inte ett diskussionsforum för fotografering detta, men jag tycker att det ligger lite inom ramarna för motorentusiasters intresse ändå. Kanske. wink lol

Frågan är ju fri.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
LeWaN
20 juni 2009 · 128 Inlägg

En sak kan vara att spara bilder med bibehållen Exif.
Dock måste man oftast spara bilden för att kunna se det, om man inte har tilläggsprogram för det i webläsaren.
Men man kan alltid radera bilden igen efter att man tittat. smile

Nu kanske folk sparar bilder med Exif... men om inte.

//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Golf Cab GLI -85, Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro -11 , Volvo V70 2.4T -00
http://www.fjollrosa.se
MrJAM
21 juni 2009 · 1 464 Inlägg

Det är sant och en bra poäng.

Funkar dock inte om bilden bearbetats. Finns undantagsfall men modifieringar (Photoshop och framförallt garaget.org's GD bearbetning) tar bort denna info. Vilket sker i majoriteten av alla bilder här. Prova med dina egna bilder. wink

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
eMmet
21 juni 2009 · 378 Inlägg

Låter mer som du ska bli medlem på fotosidan.se och bilfoto avdelningen där. Känns inte som detta är rätt forum att diskutera sånt.

MrJAM
21 juni 2009 · 1 464 Inlägg

eMmet skrev:
Låter mer som du ska bli medlem på fotosidan.se och bilfoto avdelningen där. Känns inte som detta är rätt forum att diskutera sånt.

Är medlem där redan, men tack för tipset. Dock finns det fotografer här som jag respekterar arbetet hos, som postar sina bilder enbart här (vad jag vet).

Det är mer en stilla uppmaning till fotograferna, om de kan tänkas ställa upp med ytterligare info, mer än att det ska diskuteras i det oändliga.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
freeengine
21 juni 2009 · 157 Inlägg

eMmet skrev:
Låter mer som du ska bli medlem på fotosidan.se och bilfoto avdelningen där. Känns inte som detta är rätt forum att diskutera sånt.

Detta är ju ett forum för film och foto. Varför ska man då inte kunna lägga till vilken teknik man använt vid sina bilder.

Man behöver ju inte göra de ifall man inte vill.
mvh jens

vill du få din bil fotad: www.JiS-foto.se
Urkas Kräsen grafiker
21 juni 2009 · 1 775 Inlägg

MrJAM skrev:
Det är sant och en bra poäng.

Funkar dock inte om bilden bearbetats. Finns undantagsfall men modifieringar (Photoshop och framförallt garaget.org's GD bearbetning) tar bort denna info. Vilket sker i majoriteten av alla bilder här. Prova med dina egna bilder. wink

Photoshop sparar exif-datan om man bara vill det. I CS3 funkar det iofs bara när man inte köra save for web, medans i CS4 funkar det med save for web, fast den sparar xmp istället för exif. Men tyvärr så finns det inga plugins för FF som klarar att läsa xmp (med undantag för en kompis plugin, men jag vet inte om jag får sprida vidare den) så för att se såna bilder måste man spara ner dom och använda nåt program lokalt som kan se det.

Men vad är garagets "GD bearbetning" för nåt?

Whine whine!
MrJAM
21 juni 2009 · 1 464 Inlägg

Tackar Urkas för infon om EXIF och motsvarande varianter. Nytt för mig.

Urkas skrev:
Men vad är garagets "GD bearbetning" för nåt?

Garaget.org loggan lägg till efter uppladdning. Antar blatant att det är GD som används till detta. Jag kan ha fel där också. När jag sysslade med GD sist så försvann EXIF datan (har jag starkt för mig), vilket är något jag klamrar mig fast vid.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Urkas Kräsen grafiker
21 juni 2009 · 1 775 Inlägg

Ah, det var så du menade, men jo, exif-datan är kvar även efter uppladdning på garaget! Så dom flesta nyare bilder som iaf jag har tankat upp här har exif (eller xmp iofs) i sig.

Whine whine!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang