Höga Co- och Hc-värden

ParCe
1 juli 2009 · 7 Inlägg

Var nyss och besiktigade Bilen, En saab 9-5 2.0T Med Jtrör 3"

fick 3 st 2.or för att jag hade höga avgasvärden

Co 0.7 (0.5
Hc 0.6 (0.3)
CO 2500 varv 0.6 (0.3)

Hur ska man göra för att åtgärda det här då tro?
Räcker det med att göra en service, eller måste man hålla på och byta massa saker? (;

Saab 9-5 "Sportcombi" (2001)
Gizmojohan
1 juli 2009 · 3 295 Inlägg

ordentlig service och kolla om du har avgasläckage mellan motor och katalysator.

ParCe
1 juli 2009 · 7 Inlägg

Slave_joe skrev:
ordentlig service och kolla om du har avgasläckage mellan motor och katalysator.

Okey ska prova med det. 
Lät nästan som att gubben på besiktningen tyckte att jag skulel byta avgasröret helt neutral Men det ska alltså inte behövas, känns ju ganska så surt om man ska behöva köpa ett nytt tongue

Saab 9-5 "Sportcombi" (2001)
Garfield
1 juli 2009 · 1 019 Inlägg

Du har skrivit fel HC-värden, hur var dessa? Hur var lambdavärdet?

ParCe
1 juli 2009 · 7 Inlägg

Garfield skrev:
Du har skrivit fel HC-värden, hur var dessa? Hur var lambdavärdet?

såg det nu när du påpekade det tongue

tror att Hc värdet var 174 (100) Om jag inte har helt fel.
Lambdavärdet var 1.0 så de var inga problem med Lambdan iaf

Senast redigerat av ParCe (1 juli 2009)

Saab 9-5 "Sportcombi" (2001)
Garfield
1 juli 2009 · 1 019 Inlägg

Bilen var riktigt varmkörd? Katalysatorn känns när nära till hands att gissa på iom att lambdavärden stämmer. Du har möjligtvis inte kört sönder tändkassetten nyligen?

ParCe
1 juli 2009 · 7 Inlägg

Garfield skrev:
Bilen var riktigt varmkörd? Katalysatorn känns när nära till hands att gissa på iom att lambdavärden stämmer. Du har möjligtvis inte kört sönder tändkassetten nyligen?

Det vet jag inte om jag kan påstå att den var, hade kört från jobbet bara. Tar väl Ca 10 minuter, så visst kan de ha legat lite i det.. Börjarn fundera på jag med om de kan vara Katten, ska kolla lite andra saker först bara.

Nej jag har inte kört sönder tändkasseten ;D

Saab 9-5 "Sportcombi" (2001)
Remiss
1 juli 2009 · 1 339 Inlägg

Hur länge sedan va de sen du bytade olja, stift o filter? Servade den alltså? Påverkar jättemycket har man hört.


Undrar lite av nyfikenhet också för att jag ska snart in på besiktning och jag tror inte katten e som ny precis, dock så har den ny olja osv.

ScottaN Medlem 5280
1 juli 2009 · 552 Inlägg

Tanka du i några liter e85 innan bes?

Matz-The-Man
2 juli 2009 · 204 Inlägg

e85 löser inga problem!

Nissan 200sx s13 "Rå Musen" (1990)
ParCe
2 juli 2009 · 7 Inlägg

Volvo740an skrev:
Hur länge sedan va de sen du bytade olja, stift o filter? Servade den alltså? Påverkar jättemycket har man hört.


Undrar lite av nyfikenhet också för att jag ska snart in på besiktning och jag tror inte katten e som ny precis, dock så har den ny olja osv.

De var väl ett tag sen, Har en tid nu i Juli, men så kom ju bestiktningen.
Hört från fler håll att det kan vara det som påverkat, så jag ska serva den och kolla lite mer efter vissa läckage och dylikt, så får vi se sen

Saab 9-5 "Sportcombi" (2001)
ParCe
2 juli 2009 · 7 Inlägg

ScottaN skrev:
Tanka du i några liter e85 innan bes?

Nej, men fungerar det verkligen då? Tyckte ju att Etanol borde avge mer Kolväten, men vet inte..

Saab 9-5 "Sportcombi" (2001)
ParCe
2 juli 2009 · 7 Inlägg

Klevee skrev:
Lamdan visar ju hur mkt de läcker/hur mkt mer bensin den får (Luft/bränsle-förhallandet i dina avgaser med andra ord). 1 är väll perfekt för dig smile
Det katten gör är ju att omvandla Co & hc -> Co2 och vattenånga och kvävgas, den sätter jag mina pengar på smile

Lite nyfiken på varför etanol skulle avge mer kolväten?smile Enligt den kemin jag har lärt mig är båda kolväte kedjor, bara att etanol är en mycket mindre kedja, aja! Hoppas du löser det smile

Ska kolla hur de blir efter Service, sen får vi se om de kanske är dags att byta katt. har lite jag måste prova nu framöver innan de är dags att bestiktiga igen.
Ja, 1 är fin fint tycker jag med..

Kom på att de blev lite fel ;P Vi skyller på värmen (;

Saab 9-5 "Sportcombi" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang