240 går som skit och dör

pSundberg
1 juli 2009 · 178 Inlägg

Den kan gå bra en  dag eller flera men i bland kan det helt plötsligt förja rycka som fan och misstända och i bland dö.  När den börjar gå som skit så går den knappt att köra, går inte att vara alls, måste pump gasa eller i bland går det att hitta ett läge på gasen för att hålla i gång skitet. Om man står still och håller i gång den så går det till slut att varva mer och mer och sen går den bra igen. 
Har plockat ner gasarn och rengjort utan resultat. Börjar fundera om det kan va soppapumpen eller soppafiltret eller nå annat skit.  Vad tror ni ?

bilen är en 244 från 81 med b23a.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
1 juli 2009 · 5 650 Inlägg

skulle kolla fördelaren först av allt ja

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
St0hl Inofficiell Alkoholkontrollant.
1 juli 2009 · 451 Inlägg

kolla så jordpunkter till motorn och batteri inte är dåliga.

Det handlar inte om hur fort man kör, utan attityden när man glider.
Drönirettab
1 juli 2009 · 21 761 Inlägg

pSundberg skrev:
Har plockat ner gasarn och rengjort utan resultat. Börjar fundera om det kan va soppapumpen eller soppafiltret eller nå annat skit.

När du rengjorde förgasaren, tog du även loss nålventilen och torkade/blåste rent där?

Det kan kanske finnas skräp som blockerar den, i så fall blockeras bensintillförseln in till munstycket och då blir det bensinbrist inuti förgasaren. Fel på pumpen brukar kunna märkas ifall bilen parkeras i en uppförsbacke, symptomen är då att man får harva ett tag på startmotorn innan motorn startar pga att bensinen har runnit tillbaka.

Om det sitter ett bensinfilter så kan det naturligtvis finnas skräp där, vilket blockerar tillförseln. Kolla även detta. smile

pSundberg
2 juli 2009 · 178 Inlägg

Tror jag hittade felet, slangen mellan insuget och bromsservon var sprucken och det är fixat.

Men nu har jag ett gammalt fel kommit till baka. Den går lite halv dåligt och Den läcker soppa på låga varv, vid dom två slangarna som sitter fast vid plastet på gasaren.  När den gjorde så tidigare så rengjorde jag gasaren, bytte jag dom två slangarna och packnigen mellan förgasaren och plastskitet, men det hjälpte inte men efter ett tag slutade det bara läcka och har funkat i kanske 3 veckor.. Nån som är klok ?

pSundberg
5 juli 2009 · 178 Inlägg

ingen som har nå ideer ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang