Strömbrist i ljudsystem? Golf GTI 1.8t

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
2 juli 2009 · 2 853 Inlägg

När ladda du batteriet sist då? För de laddas ju inte upp till kapacitet då du kör stereon samtidigt..

Skulle byta ut denna del av anlägningen först. Personligen gillar jag optimas yellowtop. De tål en jävla massa urladdningar. Sen att de använts väldigt länge ger vetenskap om att de verkligen fungerar bra. Visst finns det väl banner stinger osv. Men alla gillar vi olika. Jag gillar färgen, och kvaliten som batteriet ger, och även om du spelar ur det. så kan du sedan starta bilen då de har en reserv inbyggt iaf, vad jag hört och jag har aldrig blivit stående.

Dock tror jag fortfarande det beror på dina säkringar.. alt strömförsörjningen.

Senast redigerat av pattilatti2 (2 juli 2009)

nyman_666
2 juli 2009 · 130 Inlägg

Strömkablar eller säkringar tror jag knappast på eftersom dom inte brunnit av och just är utbytta och anpassade enligt förbrukning. Men det ja mest tror på är generator och batteri vid detta skede. Orginal generator skall ge 90A (som ny) och de ska driva en hel del orginal elektronik och en stereoanlägning som möjligtvis peakar 130A i strömförbrukning. Blir nog att skaffa ett ordentligt batteri som är gjort till sånt här.

http://www.ground-zero-audio.com/englis … 122500.htm

Tror att ett sånt där skulle bli bra isf. Men nu har ja inte fått liv i slutsteget på 2 dagar så kanske de har sagt upp sej nu. Vet inte om de är värt att skicka på service eller om man bara borde beställa ett nytt...

If it ain't broke, fix it 'til it is!
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
2 juli 2009 · 2 853 Inlägg

nyman_666 skrev:
Strömkablar eller säkringar tror jag knappast på eftersom dom inte brunnit av och just är utbytta och anpassade enligt förbrukning. Men det ja mest tror på är generator och batteri vid detta skede. Orginal generator skall ge 90A (som ny) och de ska driva en hel del orginal elektronik och en stereoanlägning som möjligtvis peakar 130A i strömförbrukning. Blir nog att skaffa ett ordentligt batteri som är gjort till sånt här.

http://www.ground-zero-audio.com/englis … 122500.htm

Tror att ett sånt där skulle bli bra isf. Men nu har ja inte fått liv i slutsteget på 2 dagar så kanske de har sagt upp sej nu. Vet inte om de är värt att skicka på service eller om man bara borde beställa ett nytt...

kolla så remoten verkligen sitter som den ska på bägge slutstegen.

att försörjningen inte funkar som den ska då ska inte nått av stegen starta. du ska ju kunna ha igån stereon fast på endast tändningen/ bilen avslagen. så inte har de me generatorn att göra om de inte startar..

vad är de för volt i batteriet om du mäter de när bilen varit avslagen någon timme?

kan vara så att remotkabeln strejkar.. har du 2 lågnivåkablar till  cd? med egna remote? ellr kör du koppling mellan stegen bara? kolla så trådarna sitter där de ska tongue

måste säkringen brinna? den kan ju va kass för det :p

Men att inte steget startar beror nog på va du har för volt i batteriet.. samt dina remotkablage och jord. Eller så är det paj helt enkelt. testa det i någon annans bil :p

Senast redigerat av pattilatti2 (2 juli 2009)

nyman_666
2 juli 2009 · 130 Inlägg

Remote är dragen från cd spelare via ett relä och sen med feta kablar till vardera slutsteg från relät. Reläts ström är kopplat i samma säkringsdosa som slutstegen direkt från 50mm2 kabeln utan säkring. Batteriet är på ca 12,2v-12,4v om ja minns rätt när bilen är avstängd.  Steget startade förut efter att de stängde sej. Och det stängde sej pga strömbrist, men för att få steget att starta pånytt efter att de hade dött så hamnade man ha det bortkopplat från alla strömkällor i minst 2 timmar innan man kunde koppla in det igen och de fungerade felfritt. Nu vill de inte alls starta mera så ja tror steget dog fullständigt vid senaste mätningar och tester hmm Får ja inte liv i det mera så får de nog helt enkelt bli ett nytt.. Eller kanske man köper båda 2 nya smile

If it ain't broke, fix it 'til it is!
Rickard-v
2 juli 2009 · 2 665 Inlägg

Har du satt dit en diod på reläet för att skydda stereo från backspänningen? (OT men viktigt)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
2 juli 2009 · 2 853 Inlägg

nyman_666 skrev:
Remote är dragen från cd spelare via ett relä och sen med feta kablar till vardera slutsteg från relät. Reläts ström är kopplat i samma säkringsdosa som slutstegen direkt från 50mm2 kabeln utan säkring. Batteriet är på ca 12,2v-12,4v om ja minns rätt när bilen är avstängd.  Steget startade förut efter att de stängde sej. Och det stängde sej pga strömbrist, men för att få steget att starta pånytt efter att de hade dött så hamnade man ha det bortkopplat från alla strömkällor i minst 2 timmar innan man kunde koppla in det igen och de fungerade felfritt. Nu vill de inte alls starta mera så ja tror steget dog fullständigt vid senaste mätningar och tester hmm Får ja inte liv i det mera så får de nog helt enkelt bli ett nytt.. Eller kanske man köper båda 2 nya smile

ja de verkar då svin skumt..

testa att dra remoten mellan stegen bara. dvs. från en lågnivå till t.ex. mono steget. sen från det ett till 4kanals.. om det nu ska spela roll..

testa även att starta dem separat. om du nu inte gjort det. tongue

Det verkar ju inte vara något fel på batteriet, eller din generator om du har den mängden i batteriet då det stått ett bra tag. vad visar din generator för ladd när du mäter vid den då?

tror fortfarande det bara är något simpelt som remoten..Har du mätt om den ger ström då?

Senast redigerat av pattilatti2 (2 juli 2009)

nyman_666
2 juli 2009 · 130 Inlägg

Hade remoten dragen från monoblocket till 4-kanalarn innan ja lade reläet dit i måndags och har testat dem separat men verkar vara hel död nu. inte behöver man ju använda remote om man inte vill heller. kan ju testa med att slå fast 12v direkt. Men den är i protect läge nu så nånting har hänt med den. Röda lampan lyser, och slutstegets egna säkringar är hela precis som allt annat i bilen. Generator och batteri fungerar som de ska, Ger laddning osv så att de räcker till bilens orginalutrustning och lite till.. Men de e lite svårt att få ut dom där extra 130 Amperenra ur 90A generator smile Enklaste sättet att få slut på ett slutsteg är att spela högt med strömbrist och det har ja tydligen lyckats med. Trodde inte att ja skulle döda det helt med mina test utan ja trodde de skulle gå som tidigare hela tiden att den går in i nåt sorts säkerhetsläge att man kan starta om den efter ett par timmar. Skummt bara de där att de började fittas efter att ja bytte från en bas till 2. Rainbow basen hade en känslighet på 88,4db och dom ja har nu har 88db så märkbart lättdrivnare var den förra inte om man nu kan jämföra på det sättet?

If it ain't broke, fix it 'til it is!
Drönirettab
2 juli 2009 · 21 761 Inlägg

nyman_666 skrev:
Rainbow basen hade en känslighet på 88,4db och dom ja har nu har 88db så märkbart lättdrivnare var den förra inte om man nu kan jämföra på det sättet?

Nä, man kan inte riktigt jämföra på det sättet. Dels brukar inte tillverkarnas känslighetsangivelse stämma riktigt, dels beror det även på hur lådan är gjord och hur den är placerad. Man kan ha ett baselement som spelar högre än ett annat baselement fastän känsligheten på den första elementet egentligen är lägre, just beroende på lådkonstruktionen och placeringen. smile

Det som har största betydelsen för hur mycket ström ett steg drar, det är högtalarens impedans. Om impedansen är låg så drar steget mer ström än om impedansen är hög, så är det om man förenklar saken.

Sedan tillkommer alltså lådans konstruktion och placering, en bra låda kan göra att man inte behöver vrida upp volymen alltför mycket för att få mycket ljud.

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
2 juli 2009 · 2 853 Inlägg

nyman_666 skrev:
Hade remoten dragen från monoblocket till 4-kanalarn innan ja lade reläet dit i måndags och har testat dem separat men verkar vara hel död nu. inte behöver man ju använda remote om man inte vill heller. kan ju testa med att slå fast 12v direkt. Men den är i protect läge nu så nånting har hänt med den. Röda lampan lyser, och slutstegets egna säkringar är hela precis som allt annat i bilen. Generator och batteri fungerar som de ska, Ger laddning osv så att de räcker till bilens orginalutrustning och lite till.. Men de e lite svårt att få ut dom där extra 130 Amperenra ur 90A generator smile Enklaste sättet att få slut på ett slutsteg är att spela högt med strömbrist och det har ja tydligen lyckats med. Trodde inte att ja skulle döda det helt med mina test utan ja trodde de skulle gå som tidigare hela tiden att den går in i nåt sorts säkerhetsläge att man kan starta om den efter ett par timmar. Skummt bara de där att de började fittas efter att ja bytte från en bas till 2. Rainbow basen hade en känslighet på 88,4db och dom ja har nu har 88db så märkbart lättdrivnare var den förra inte om man nu kan jämföra på det sättet?

hur fan är jorden då är du säker på att den är bra?

för det finns ju inte så mkt annat än att steget är pajj då. men funkar nått av dem? separat då?

Har du någon kondensator? iså fall ta bort den.

Har du mätt ström på stegets plus samt jord?? finns de ström på stegen? finns de ström på remoten när du slår på cd?

Senast redigerat av pattilatti2 (2 juli 2009)

nyman_666
3 juli 2009 · 130 Inlägg

Har jordat i reservhjulsbaljan där reservhjulet skruvas fast om man har det med sej. Har slipat bort färgen runtom hålet ordentligt. Hade jordat på samma plats med förra bygget också. Kondensatorn använde ja inte tidigare men nu när spänningen dök så mycket som den gjorde att ena steget dog så lade ja dit kondensatorn till monoblocket för att möljligtvis hålla lite jämnare spänning. Ström finns det på remote. Annars skulle inga lampor alls lysa. Men om ja skulle få igång 4-kanalarn på nåt vis så blir de att testa basarna i 4ohm till att börja så kanske man får strömförbrukningen ner en aning smile

If it ain't broke, fix it 'til it is!
Lonefox Bad music kills good sound
3 juli 2009 · 7 241 Inlägg

nyman_666 skrev:
Har jordat i reservhjulsbaljan där reservhjulet skruvas fast om man har det med sej. Har slipat bort färgen runtom hålet ordentligt. Hade jordat på samma plats med förra bygget också. Kondensatorn använde ja inte tidigare men nu när spänningen dök så mycket som den gjorde att ena steget dog så lade ja dit kondensatorn till monoblocket för att möljligtvis hålla lite jämnare spänning. Ström finns det på remote. Annars skulle inga lampor alls lysa. Men om ja skulle få igång 4-kanalarn på nåt vis så blir de att testa basarna i 4ohm till att börja så kanske man får strömförbrukningen ner en aning smile

Den jordpunkten är dessvärre inet världens bästa då den bulten eller om du har mutter sitter i mer plåt än i en balk.
Att dra jordskruven i en balk är ett av de säkraste sätten att få bra jord. Bakre bältesinfästningen är ett bra ställe i de flesta bilar. smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
3 juli 2009 · 2 853 Inlägg

skulle byta till bältes hållaren...

nyman_666
3 juli 2009 · 130 Inlägg

Skulle ju vara en ide. Hade tänkt lägga där först då förra sommaren vid första bygget men kommer inte ihåg varför ja inte lade där. Tyckte väl att reservhjulsbaljans jord verkade okej vid den tidpunkten.. Blir väl kanske att flytta då. Men de får bli en annan dag när ja har nytt slutsteg eller ett fungerande iaf. Blir lite öl nu istället smile

If it ain't broke, fix it 'til it is!
nyman_666
8 juli 2009 · 130 Inlägg

Verkar nog vara heldött med 4-kanalarn,. Går i protection läget direkt. Men det kommer en ny 4-kanalare imorgon så de blir att köra med låg volym tills jag har pengar till nytt batteri.

If it ain't broke, fix it 'til it is!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang