Slutstegsval till 2 st Kicker L7 12" 2x2 Ohm

eastonenn
10 juli 2009 · 37 Inlägg

Tjena !!

Vet inte riktigt vad jag ska välja !, valet står emellan 2 st Mutant Ascension 1 som jag Linkar ihop, eller bara ett Kicker ZX 1500.1. Ungefär samma pris med 2 st Mutant som ett Kicker ungefär =P Vad får jag ut mest av ? ska ha basarna i en basreflex om de spelar nån roll smile

fr3kazo1d
10 juli 2009 · 263 Inlägg

eftersom du kommer belasta steet till 1ohm så hade jag kört 1 steg till varje bas(mutant stegen)
levererar enligt spec 1500 i 1ohm alltså 1500 till varje bas, tyckte inte jag såg att kicker steget palla 1 ohm bara 2ohm då får du koppla om basarna så dom blir 4ohm istället för 2ohm så du belastar stegt i 2ohm och då blir de att du delar 1500rms på 2basar, så de väl bättre med 2st steg med vardera 1500rms till varje bas smile

powered by stetsom
Lonefox Bad music kills good sound
10 juli 2009 · 7 241 Inlägg

fr3kazo1d skrev:
eftersom du kommer belasta steet till 1ohm så hade jag kört 1 steg till varje bas(mutant stegen)
levererar enligt spec 1500 i 1ohm alltså 1500 till varje bas, tyckte inte jag såg att kicker steget palla 1 ohm bara 2ohm då får du koppla om basarna så dom blir 4ohm istället för 2ohm så du belastar stegt i 2ohm och då blir de att du delar 1500rms på 2basar, så de väl bättre med 2st steg med vardera 1500rms till varje bas smile

Ursäkta?
Kopplar han varje bas för sig så kan han få 4 resp 1 ohm.

Kopplar han ihop basarna så kan han få 0.5, 2 resp 8 ohm.

Två stycken basar med två spolar vardera blir fyra spolar totalt.

Så beroende på hur han vill göra, köra basarna separat eller ihopkopplade så får han lite valmöjligheter.

Ett steg per bas i 1 ohm så skulle jag med gått på Mutantstegen. Dock med mkt sämre kontroll och dubbla rms.effekten (gäller att ställa in det rätt)

Båda basarna på ett steg....ja Kicker 1500 alternativt två linkade Mutantsteg. 1500WRMS i två ohm kontra 2KW med linkade (uppskattad siffra då Mutantsteget lämnar 1Kw i 2 ohm.)

Dock avvaktade jag medvetet med svar då jag hellre ser att folk (Tex. Björn, Roger T mfl) som har erfarenhet av produkterna får sagt sitt.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
attityds_problem
10 juli 2009 · 199 Inlägg

jag hade kört på mutant stegen, har själv de äldre xxx1500 stegen linkade och är riktigt nöjd, kör ifs de bara i 4ohm men den pressar min 15" bas riktigt bra, (emphaser spl-x4 15" 2500wrms 5000w max)
mvh Alex

fr3kazo1d
10 juli 2009 · 263 Inlägg

Lonefox skrev:

fr3kazo1d skrev:
eftersom du kommer belasta steet till 1ohm så hade jag kört 1 steg till varje bas(mutant stegen)
levererar enligt spec 1500 i 1ohm alltså 1500 till varje bas, tyckte inte jag såg att kicker steget palla 1 ohm bara 2ohm då får du koppla om basarna så dom blir 4ohm istället för 2ohm så du belastar stegt i 2ohm och då blir de att du delar 1500rms på 2basar, så de väl bättre med 2st steg med vardera 1500rms till varje bas smile

Ursäkta?
Kopplar han varje bas för sig så kan han få 4 resp 1 ohm.

Kopplar han ihop basarna så kan han få 0.5, 2 resp 8 ohm.

Två stycken basar med två spolar vardera blir fyra spolar totalt.

Så beroende på hur han vill göra, köra basarna separat eller ihopkopplade så får han lite valmöjligheter.

Ett steg per bas i 1 ohm så skulle jag med gått på Mutantstegen. Dock med mkt sämre kontroll och dubbla rms.effekten (gäller att ställa in det rätt)

Båda basarna på ett steg....ja Kicker 1500 alternativt två linkade Mutantsteg. 1500WRMS i två ohm kontra 2KW med linkade (uppskattad siffra då Mutantsteget lämnar 1Kw i 2 ohm.)

Dock avvaktade jag medvetet med svar då jag hellre ser att folk (Tex. Björn, Roger T mfl) som har erfarenhet av produkterna får sagt sitt.

de du skriver stämmer men jag utgick från att han skulle köra 1bas per steg orkade inte skriva alla möjligheter

powered by stetsom
dbakuten TEAM dBAkuten
10 juli 2009 · 865 Inlägg

Alla dagar ett Kicker ZX1500.1 Det steget är optimalt för 2st Kicker L712" basar. Det är stor skillnad på ljudkvalitén mellan de stegen.

MVH//Björn

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
Lonefox Bad music kills good sound
10 juli 2009 · 7 241 Inlägg

dbakuten skrev:
Alla dagar ett Kicker ZX1500.1 Det steget är optimalt för 2st Kicker L712" basar. Det är stor skillnad på ljudkvalitén mellan de stegen.

MVH//Björn

Mr Kicker har talat wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang