Rätt inställningar på slutsteg? (bild)

envision
9 juli 2009 · 146 Inlägg

Hej, försöker nu kolla ifall jag verkligen har gjort allt rätt här.

Jag har en baslåda med 2 basar i som jag kopplat in på channel 1 och 2 på slutsteget, har ställt in att det ska köras på 2 kanals men vet inte om alla de andra inställningarna är helt korrekta då det är ett slutsteg som även kan köras i 3 och 4 kanals. (Det är ett Magna trax 600) Hoppas ni kan se på bilden nedan:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/103338/large/704622_drg5me.jpg

Min Bil Är Inte Din Bil
BMW 525i "Blue Diamond" (1994)
dbjanoz
9 juli 2009 · 1 785 Inlägg

envision skrev:
Hej, försöker nu kolla ifall jag verkligen har gjort allt rätt här.

Jag har en baslåda med 2 basar i som jag kopplat in på channel 1 och 2 på slutsteget, har ställt in att det ska köras på 2 kanals men vet inte om alla de andra inställningarna är helt korrekta då det är ett slutsteg som även kan köras i 3 och 4 kanals. (Det är ett Magna trax 600) Hoppas ni kan se på bilden nedan:

http://www1.garaget.org/gallery/archive … drg5me.jpg

Ställ switcharna på LPF och BassBoost på off. Sedan justerar du in filter och gain lika på båda kanaler. Mät gärna med multimeter på högtalarutgångarna samtidigt som du kör en Sinuston från en testskiva

Senast redigerat av dbjanoz (9 juli 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
envision
9 juli 2009 · 146 Inlägg

Tackar för hjälpen! För ta en titt imorgon när man kan se något. smile

Min Bil Är Inte Din Bil
BMW 525i "Blue Diamond" (1994)
båge montör och hobby mekaniker
10 juli 2009 · 2 672 Inlägg

byt till kanal 3&4 då det är där du har LPF inställningen också! smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
envision
10 juli 2009 · 146 Inlägg

hehe ja där ser man wink tackar för det! smile

Min Bil Är Inte Din Bil
BMW 525i "Blue Diamond" (1994)
attityds_problem
10 juli 2009 · 199 Inlägg

sen skulle jag vilja att du köper 2st ska man säga hmm... ( 2st hannar till 1 hona) så du får alla lågnivåutgångar.. blev stor skillnad på ljudet, ökade några db när jag gjorde så på mitt 4kanals wink

Frissan
10 juli 2009 · 4 693 Inlägg

attityds_problem skrev:
sen skulle jag vilja att du köper 2st ska man säga hmm... ( 2st hannar till 1 hona) så du får alla lågnivåutgångar.. blev stor skillnad på ljudet, ökade några db när jag gjorde så på mitt 4kanals wink

Ska inte bli någon skillnad om man har ställt steget på mono. Jag hade bara 1 st RCA in i mitt 4-kanals steg och det gick hur bra som helst.

Booyakasha!
attityds_problem
10 juli 2009 · 199 Inlägg

Softis skrev:

attityds_problem skrev:
sen skulle jag vilja att du köper 2st ska man säga hmm... ( 2st hannar till 1 hona) så du får alla lågnivåutgångar.. blev stor skillnad på ljudet, ökade några db när jag gjorde så på mitt 4kanals wink

Ska inte bli någon skillnad om man har ställt steget på mono. Jag hade bara 1 st RCA in i mitt 4-kanals steg och det gick hur bra som helst.

klart det går hur bra som helst, det funkade jätte bra med bara köra 2st, men det blev bättre med alla 4 och ljudet blev högre när jag gjorde så, nu kör jag det på framsystem, men när jag prövade så körde jag det på basar. men men har du sj prövat hmm??

Frissan
10 juli 2009 · 4 693 Inlägg

Hade 4 i först, men drog ur så många det gick utan att det blev sämre ljud och det blev bara 1 kvar till slut. Drev 4 st 12" basar på det wink

Booyakasha!
Iam2fast4U
10 juli 2009 · 1 534 Inlägg

Vissa steg behöver enbart 2rca in för att alla kanaler ska fungera
Andra slutsteg behöver alla 4rca inputs inkopplade.
Har man inte alla 4rca på ett sådant slutsteg  så låter det ju hälften så högt eller?
eller så låter det inte alls

eller har jag fel?

BMW E34 "538" (1990)
attityds_problem
10 juli 2009 · 199 Inlägg

okej ,, nu såg jag att han har bryggat steget till 2 kanaler men använder bara en (1/2) ? den andra kanalen är ju på (3/4) varför inte köra den ena basen på (1/2) och den andra på (3/4) får ju ut mer effekt då till varje bas

attityds_problem
10 juli 2009 · 199 Inlägg

Iam2fast4U skrev:
Vissa steg behöver enbart 2rca in för att alla kanaler ska fungera
Andra slutsteg behöver alla 4rca inputs inkopplade.
Har man inte alla 4rca på ett sådant slutsteg  så låter det ju hälften så högt eller?
eller så låter det inte alls

eller har jag fel?

du har nog helt rätt, mitt blev 30 % högre ljud med alla i !

crossboy
10 juli 2009 · 134 Inlägg

attityds_problem skrev:
okej ,, nu såg jag att han har bryggat steget till 2 kanaler men använder bara en (1/2) ? den andra kanalen är ju på (3/4) varför inte köra den ena basen på (1/2) och den andra på (3/4) får ju ut mer effekt då till varje bas

för att det bara finns lpf på kanal 3 och 4. ska han brygga steget och köra en bas på 1/2 och den andra på 3/4 måste han skaffat ett passivt filter wink

Frissan
10 juli 2009 · 4 693 Inlägg

Koppla in dom på 3 och 4 istället så sätter du X-Over på lpf och stänger av bassboost. Då ska du få bäst ljud.

Booyakasha!
crossboy
10 juli 2009 · 134 Inlägg

envision skrev:
Hej, försöker nu kolla ifall jag verkligen har gjort allt rätt här.

Jag har en baslåda med 2 basar i som jag kopplat in på channel 1 och 2 på slutsteget, har ställt in att det ska köras på 2 kanals men vet inte om alla de andra inställningarna är helt korrekta då det är ett slutsteg som även kan köras i 3 och 4 kanals. (Det är ett Magna trax 600) Hoppas ni kan se på bilden nedan:

http://www1.garaget.org/gallery/archive … drg5me.jpg

sätt lågnivåkablarna i ingång 3 och 4 istället (och högtalarkablarna till basarna också självklart) sen stänger du av bassboost (om du vill att dom ska hålla i längden) sen sätter du x-over på lpf och vrider på lpf tills du tycker det låter bra (beror på hur djupt ditt frontsystem klarar gå) och till sist så vrider du upp volymen på HU till ca 75% och vrider upp leveln tills det börjar dista (förenklat: låter dåligt) då vrider du tillbaka lite grann smile

Frissan
10 juli 2009 · 4 693 Inlägg

Skrev typ samma som mig, då MÅSTE det vara rätt wink

Booyakasha!
crossboy
10 juli 2009 · 134 Inlägg

Softis skrev:
Skrev typ samma som mig, då MÅSTE det vara rätt wink

japp smile

attityds_problem
10 juli 2009 · 199 Inlägg

crossboy skrev:

attityds_problem skrev:
okej ,, nu såg jag att han har bryggat steget till 2 kanaler men använder bara en (1/2) ? den andra kanalen är ju på (3/4) varför inte köra den ena basen på (1/2) och den andra på (3/4) får ju ut mer effekt då till varje bas

för att det bara finns lpf på kanal 3 och 4. ska han brygga steget och köra en bas på 1/2 och den andra på 3/4 måste han skaffat ett passivt filter wink

ja där ser man såg inte det lilla tråkiga där tongue då kan vi glömma allt jag sagt i här idag big_smile
lite tråkigt att man inte kunde brygga "hela" steget till basarna bara ! mvh Alex

dbjanoz
11 juli 2009 · 1 785 Inlägg

Iam2fast4U skrev:
Vissa steg behöver enbart 2rca in för att alla kanaler ska fungera
Andra slutsteg behöver alla 4rca inputs inkopplade.
Har man inte alla 4rca på ett sådant slutsteg  så låter det ju hälften så högt eller?
eller så låter det inte alls

eller har jag fel?

Jag har haft 4 kanal steg som vill ha matning av 2kanaler om man bryggar steget. Det tappar i signal om man delar upp det. Så använd inte Y-split om det fungerar med 2 kanaler bryggat.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang