Hjälp angånde dubbla batterier.

ShyGuy RM-operatör
5 april 2008 · 667 Inlägg

Danne___ skrev:
Köper du ett slutet batteri så kan man väl ändå lägga det ner? Eller är jag helt ute och cyklar?

Man bör kunna,men det är ju inte att ge sig fan på att det verkligen håller tätt.
Om inte annat så finns ju risken för att vattnet/gelèn rinner ner, och cellerna blottas. Det är döden för batterier.

Drönirettab
5 april 2008 · 21 761 Inlägg

Pratar man om AGM batterierna så brukar de åtminstone kunna monteras liggande, Optima och Tudor/Exide Maxxima kan även monteras "i vilken position som helst". Däremot vanliga batterier brukar inte kunna monteras liggande.

volvocrille
10 juli 2009 · 287 Inlägg

finns det olika typer av skiljerelän eller är alla lika ?

Volvo Amazon "Low and slow" (1969)
Lonefox Bad music kills good sound
10 juli 2009 · 7 241 Inlägg

volvocrille skrev:
finns det olika typer av skiljerelän eller är alla lika ?

Storlekarna...dvs hur många ampere de klarar.
Iaf är det vad som skiljer dem jag kikat på åt....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
peterholm
10 juli 2009 · 216 Inlägg

jag har 2 st stinger spv 70 å dom kan man måntera hur som hels  typ att dom  ska säljas med

Volvo V70 r-design "R-design" (2011)
volvocrille
10 juli 2009 · 287 Inlägg

Lonefox skrev:

volvocrille skrev:
finns det olika typer av skiljerelän eller är alla lika ?

Storlekarna...dvs hur många ampere de klarar.
Iaf är det vad som skiljer dem jag kikat på åt....

okej hur många ampere måste de klara om jag kopplar ihop 2 st 62 ampere batterier ?
och behövs skillje relä ifall jag skaffar en 100 ampere: s generator till batterierna ?

Volvo Amazon "Low and slow" (1969)
Drönirettab
10 juli 2009 · 21 761 Inlägg

Att du sätter dit 100 A generator har egentligen inget med behovet av skiljerelä att göra. Huvudsyftet med skiljerelä är att separera olika batterikretsar ifall man tex har olika typer av batterier eller om man vill vara säker på att startbatteriet inte ska riskera att bli urdraget när man använder strömförbrukare med motorn avslagen. smile

Ett kraftigt relä som brukar användas till bilstereo är: www.webshop.bertilssonautoelectronics.s … uctid=2209

volvocrille
11 juli 2009 · 287 Inlägg

Drönirettab skrev:
Att du sätter dit 100 A generator har egentligen inget med behovet av skiljerelä att göra. Huvudsyftet med skiljerelä är att separera olika batterikretsar ifall man tex har olika typer av batterier eller om man vill vara säker på att startbatteriet inte ska riskera att bli urdraget när man använder strömförbrukare med motorn avslagen. smile

Ett kraftigt relä som brukar användas till bilstereo är: www.webshop.bertilssonautoelectronics.s … uctid=2209

tack för mycket bra svar

Volvo Amazon "Low and slow" (1969)
T-RÖD Hifi Freak
11 juli 2009 · 462 Inlägg

50mm2 kabel verkar ju ganska så överdrivet. Eftersom det bara är laddningen som ska gå via den kabeln. Så räcker det gott o väll med 35mm2

jonatk skrev:
Om du redan har en kabel till slutsteg där bak så kan det vara en bra ide att använda den smile Annars drar du en som är så stor som krävs för slutsteg(en) där bak. Har själv en 50mm2 kabel, men då med 3 steg. Skiljerelä beställde jag på dbakuten, men går att köpa på mekonomen. Tror du kan få det för 500kr inkl. frakt på dbakuten, men skicka mail i så fall! Tror in dem ligger i shoppen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang