turbo kovertering till escort

ninja_escort
29 maj 2005 ·

har en escort 1.6 :a vill veta allt om turbo konvertering, det skulle varar utmärkt då den barar har 105 hk sad HJÄLP !!!

chrizz Administratör
30 maj 2005 · 11 790 Inlägg

Posta i rätt forum. Flyttar till teknik.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Sharky
30 maj 2005 · 10 287 Inlägg

Börja med att läsa Johan Edlunds utmärkra kompendium i ämnet:

http://hem.bredband.net/b132378/

När du har plöjt den så rekommenderar jag:

Titel: Four-stroke Performance Tuning
Författare: Bell, A Graham
ISBN-nummer: 1859604358
Utgivare: Paperboards. Haynes, USA
Utgivningsår: 1998
Pris: 230-370kr (bokfynd.nu)

Titel: 21st Century Performance
Författare: Julian Edgar
ISBN-nummer: 0947216901
Utgivare: Clockworks Press
Utgivningsår: 2001
Pris: 320-470kr (bokfynd.nu)

Titel: Forced Induction Performance Tuning
Författare: Bell, A.Graham
ISBN-nummer: 1859606911
Utgivare: Cloth. Haynes, USA
Utgivningsår: 2002
Pris: 270-470kr (bokfynd.nu)

Titel: Design and Simulation of Four Stroke Engines
Författare: Gordon P. Blair
ISBN-nummer: 0768004403
Utgivare: Society of Automotive Engineers
Utgivningsår: 1999
Pris: 810-1360kr (bokfynd.nu)
(Lär dig termodynamik och fluid mechanics)

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
ludde__mannen draminbil.nu
30 maj 2005 · 1 382 Inlägg

känns som att det finns väldigt många trådar i detta ämnet! kanske vore en bra ide att förstläsa alla andra dom trådarna?

ninja_escort
30 maj 2005 ·

med vilket program öppnar jag den där "texten" ?? Shark?..

Sharky
30 maj 2005 · 10 287 Inlägg

Pdf? Öppnas med Adobe Acrobat.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Kirre
30 maj 2005 · 2 122 Inlägg

ninja_escort skrev:
har en escort 1.6 :a vill veta allt om turbo konvertering, det skulle varar utmärkt då den barar har 105 hk sad HJÄLP !!!

www.savarturbo.se
där har du allt om turbos

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
ninja_escort
30 maj 2005 ·

tack för alla tips,, smile

Stoffe Verkmästare
1 juni 2005 · 97 Inlägg

Känns som att det är enklare och billigare att byta bil... roll

Sharky
1 juni 2005 · 10 287 Inlägg

Det är per definition alltid enklare att byta bil till en som har turbo från fabrik då 99% av drömmar om att turbokonvertera sin sugis slutar i ingenting.
Ett av dom största hindren - som många försöker förtränga - är besiktning. Dom andra två är:
- Pengarna. Ofta dyrare än att sälja och köpa en turbobil.
- Kunskap. Det är inte lätt att sätta igång med detta om man inte har rätt bra kunskap och här har många svårt att rannsaka sig själv.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
ninja_escort
1 juni 2005 ·

ni har nog rätt, för överväga att sälja högen =S haha nee men ett chip o vassare kammar kanske får den att göra mätarn ut i alla fall 240 !!! =S

Sharky
1 juni 2005 · 10 287 Inlägg

Bra att du tar det på rätt sätt, många brukar bli skitsne och undra vad jag har för rätt att krossa deras drömmar.
En annan sak som många också inte inser är att det blir sällan rätt på första försöket, dvs även om man räknar ut att det skulle , låt oss säga, kosta 50.000 att trimma så man får 150Hkr extra så brukar det sluta med:
- En extra turbo då den man hade tänkt var för liten
- En nyrenoverad växellåda då den gamla sa upp sig
- En ny diff då den gamla gick i bitar
- En extra renoverad topp då man missade att dra drevet till kamdrivningen på rätt sätt
- En bränd kolv då man inte hörde spikningarna
- En omgång större spridare än dom man köpte först
- .........

Så slutresultatet brukar bli snarare 80.000 än 50.000 innan allt lirar så att det går att lita på grejorna.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
ninja_escort
1 juni 2005 ·

Sharky skrev:
Bra att du tar det på rätt sätt, många brukar bli skitsne och undra vad jag har för rätt att krossa deras drömmar.
En annan sak som många också inte inser är att det blir sällan rätt på första försöket, dvs även om man räknar ut att det skulle , låt oss säga, kosta 50.000 att trimma så man får 150Hkr extra så brukar det sluta med:
- En extra turbo då den man hade tänkt var för liten
- En nyrenoverad växellåda då den gamla sa upp sig
- En ny diff då den gamla gick i bitar
- En extra renoverad topp då man missade att dra drevet till kamdrivningen på rätt sätt
- En bränd kolv då man inte hörde spikningarna
- En omgång större spridare än dom man köpte först
- .........

Så slutresultatet brukar bli snarare 80.000 än 50.000 innan allt lirar så att det går att lita på grejorna.

Mvh
Göran

.......................................................

Du verkar veta vad du snackar om sharky, får nog lyssna på dig hehe, lägger ner min turbo ford dröm sad "snyft" men trimm blir det i alla fall men kanske inte lika omfattande smile

moffegrev
2 juni 2005 · 228 Inlägg

Sharky skrev:
Bra att du tar det på rätt sätt, många brukar bli skitsne och undra vad jag har för rätt att krossa deras drömmar.
En annan sak som många också inte inser är att det blir sällan rätt på första försöket, dvs även om man räknar ut att det skulle , låt oss säga, kosta 50.000 att trimma så man får 150Hkr extra så brukar det sluta med:
- En extra turbo då den man hade tänkt var för liten
- En nyrenoverad växellåda då den gamla sa upp sig
- En ny diff då den gamla gick i bitar
- En extra renoverad topp då man missade att dra drevet till kamdrivningen på rätt sätt
- En bränd kolv då man inte hörde spikningarna
- En omgång större spridare än dom man köpte först
- .........

Så slutresultatet brukar bli snarare 80.000 än 50.000 innan allt lirar så att det går att lita på grejorna.

Mvh
Göran

som jag ser det så förstår du inte varför man kanske turbokonverterar...för det första så är det bara att läsa på de olika forumen o kolla runt lite..och förresten inget av det som du ovan har nämt händer om man inte kör som ett CP hela tiden...dessutom kostar det bara en bråkdel av det du nämner som summor...men visst vill man kosta på 50-80 k så kan man lika gärna köpa en med turbo men ajg anser att det är billiga hästar i en sugis....


ninja_escort  jag tycker inte att du ska ge upp dina turbo planer man lär sig jäkligt mycket av det...sen när man skaffar en riktigt turbo bil med för man blir laddtrycksmissbrukare efter ett tag..wink  fråga om det är nått du är osäker på..??wink

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid
Saab 9-5 "aero" (2001)
ninja_escort
2 juni 2005 ·

öööhh, oj nu vart de svårt här , men ska nog i vilket fall börja med kammar, insug  och chip, kanske portad topp och banta den lite, sen får jag se om jag turbo konverterar, med lite mer kunskap ska de inte vara omöjligt..

Sharky
2 juni 2005 · 10 287 Inlägg

Du Moffegrev, eftersom du anser att det är så mycket billigare, skulle du då kunna prissätta, låt oss säg en Volvo 740 sugis som man vill turbokonvertera till 300 mätbara hästkrafter.

Och rasen etc har inget med att göra att man skulle köra som ett CP - vi har massor med exempel genom åren som har passerat i vårat garage där tex optimism vad turboaggregat kan klara har lett till dels att det aggregat man valde från början sa upp sig då man inte förstod att man behövde 360 lager - och när man fick den nya större turbon så passar inte flänsen utan man måste snickra om grenröret plus skaffa extern wg. Etc.

Sedan så har många i detta land inte tillgång till TIG, MIG, plasmaskärare, svarv, mirafräs mm.

Mina prisexempel är välverifierade genom åren och utgår från att man är en "normal" Svensson utan rabatter, utan specialkunskap eller maskiner, och att man måste lägga ut större delen av montage jobb etc.

Mvh
Göran
Moderator Turboperformanceclub

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
ninja_escort
2 juni 2005 ·

okey, jag kanske inte riktigt har varit tydlig, jag har mig, tig svets kansvetsa aluminium osv, har även byggt ett nytt grenrör, turbon saknas men ic kan jag ordna från ett lastbil eller buss om jag vill ha, farsa ne chef för neoplan smile  hi hi så intercoolers finns i alla overdimensionerade storlekar, och jag har byggt en så länge helka min själv och har ett garaget med lyft som jag kan använda, men kunskapen om just turbo måste jag ha mer, har aldrig ägt en turbo så sad men åter till ämnet :

Jag hade absolut inte tänkt mig att det bara var att sätta in en turbo och sen bara de och bara de, utan jag förstår vilken svår insats det kan vara så jag har nu bestämt att inte göra skiten, bye bye o du sharky håller me dig "blink" ..

moffegrev
7 juni 2005 · 228 Inlägg

jamen vi pratar inte om något effekt hysteri bara att det ska fungera någolunda, jag förstår att du vill ha massa effekt men man måste börja någon stan eller hur???? Det gör man inte med en Escort/sierra plöjer ner 50000 bara för att....nu får man lätt de där 50-100 påsarna extra relatift billigt...SKROTEN fungerar alltid...

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid
Saab 9-5 "aero" (2001)
ninja_escort
4 juli 2005 ·

nu har jag tittat runt lite extra och hört mig för, men asså tittar man på Kirre heter han här på garaget så ser man en " hur simpel som helst " montering av turbo ur min synpunkt, men jag är inte ute efter att pressa motorn fullt och ha 300 hk eller liknande jag tycker bilen går som en säck potatis men den kan bli jävligt snygg så vil inte SKROTA !! och köpa turbo bil utan tänkte istället bara sätta dit nåt provosoriskt som varar ett tag av simplast möjligaste vis, vad jag undrar är hur det där med oljan fungerar ? ska man " låna" olja från motorn och koppla till eller ? e helt ute o cyklar inom det  =S

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang