Saab 9-5 2,3t 1999 med ny aero turbo, funderar på chipp, bra eller dåligt?

Eljest
23 juli 2009 · 22 Inlägg

kwansa skrev:
Har du bytt insugningsröret/cobran när du bytte turbo? annars är det och rekomendera att byta oxå! 99orna har den sämsta/smalaste röret.

Jag håller med föregående talare i frågan om kamkedje byte, att byta kedjan utan och byta dreven låter välldigt korkat!

Ring till maptun tex, dem bör kunna fixa programvara till den hårdvaruspecen du har!
om inte så har jag både aero-spridare och större insugningsrör ligger wink

Ja jag har pratat med dom på maptune och dom trodde det inte skulle vara några problem, för dom hade gjort den chippningen på många bilar, och det hade funkat bra, så dom har ju chippning till just det setupen jag har.

BMW 325 e36 coupé "Roken" (1992)
TT-Avant
23 juli 2009 · 6 851 Inlägg

Som jag har förstått det så rek saab att man skall göra ett kjedjebyte runt 20k mil på 9-5orna (enligt service protokollet ). Vet ej hur det är på de "nyare" T7 motorerna från 05->. På en 9000 finns som sagt inga skriva bytes intervaller alls. et är mycke prat om olja och att den som är dyr är bra..så är inte alls fallet. Själv har jag i alla mina Saabar kört på 76oil, enligt mej en av de bättre då klassningen är väldigt bra (tex.10-40 med SM märkning). Men man får ju köra på vilken olja man själv vill förståss.

Men jag tror inte att det skall vara problem med att chipa TS bil. Är den, som många andra skriver, normalt skött så ska det inte vara några problem. Det finns ju lite olika steg att välja mellan oxå.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang